Vraag

profielkeuze probleem

  • 28 February 2021
  • 4 reacties
  • 52 Bekeken

Badge

Hoi, 

Ik zit in de derde en heb een profiel moeten kiezen. Ik heb deze gekozen:

 

Natuur en techniek

met bio als verplicht profiel keuze vak

Duits als taal (verplicht voor mij)

economie als verplicht extra vak

 

maar ik heb hier een probleem mee, bij grotere scholen kan je bij verplichte profiel keuze vakken uit een paar vakken kiezen, maar niet bij mijn school omdat die te klein is. Ik wil heel graag informatica als profielkeuze vak hebben, maar dat heeft mijn school niet. En in bio ben ik ook niet zo goed. 

Een keuze voor mij is om me aan te melden bij een school waar ik wel mijn profiel kan kiezen dat ik het liefst wil. dat heb ik dus gedaan en dan moet ik nu ongeveer twee of drie maanden wachten op antwoord of er überhaupt plek is. en als ze ja zeggen, er is plek, dan moet ik zeggen ja, ik doe het of nee, ik doe het niet.

en nu zit ik te twijfelen, als er plek is, zeg ik dan ja of nee?

aan de ene kant is het heel aantrekkelijk, omdat er op mijn school nu in de eerste wat niet zo leuke dingen zijn gebeurt waar ik mee te maken had en mij tot de dag van vandaag nog steeds achtervolgt.

en aan de andere kant, ik laat dan ook goede vrienden en andere mensen achter waar ik een goede band mee heb. en ik ga opeens naar een andere school waar ik bijna niemand ken en over het algemeen niks van weet.

 

kunnen jullie me helpen?

ik houd jullie natuurlijk op de hoogte van de gebeurtenissen.

Bedankt voor het lezen, Sander


4 reacties

Reputatie 2
Badge

Je zou eventueel kunnen kijken, Wat je nou het leukst vindt. Zegmaar van welk vak je op school allemaal hebt. Op die manier, hoef je niet te twijfelen. Ik heb ook heelvaak zulke vragen gelezen, dus ik weet hoe het voelt! Dus gewoon: Kies het leuke vak. En zorg dat je vrienden er ook bij zitten!

Vriendelijke Groeten.

Hi, 

Een lastige situatie. Dit is natuurlijk een hele persoonlijke keuze. Je moet voor jezelf bepalen welke factoren voor jou zwaarder wegen.

Als ik t goed begrijp gaat het hierom: 

  1. Op je huidige school blijven met de vakken biologie en economie die je liever niet had. Waar wel je vrienden zitten, maar er ook dingen zijn gebeurd die je liever achter je laat.
  2. Naar een andere school waar je de vakken hebt gekozen die je wil, maar waar je nog niemand kent. 

Wat vind jij belangrijk? Naar die nieuwe school gaan is natuurlijk spannend omdat je nog niemand kent, maar ik denk wel dat je snel nieuwe klasgenoten vindt waar je een goede band mee opbouwt en je hebt dan alle vakken die je leuk vindt. Naar een nieuwe school gaan, betekent ook niet dat je je oude vrienden nooit meer gaat zien. Natuurlijk wel minder, maar je kunt blijven afspreken buiten schooltijd. Maar als voor jou de factor vrienden zwaarder weegt dan zou ik gewoon op je oude school blijven. Je kunt later ook altijd nog een extra cursus doen in informatica als je daar iets mee wil doen. Nogmaals, de keuze is heel persoonlijk. Mijn tip is: kijk goed naar alle voor- en nadelen bij elke keuze. Maak een afweging voor jezelf. Praat erover met je ouders, dat kan ook helpen om het van een ander perspectief te bekijken. Maar let erop dat je bij je eigen keuze blijft en je niet te veel laat beïnvloeden door anderen! 
 

Veel succes met je uiteindelijke keuze! Volg je hart! 

 

Reputatie 2
Badge

Xanoniempje100 heeft gelijk, Sander. Kies gewoon een van deze reacties uit, en welke je beter vindt, schrijf je hier op het forum van de kindertelefoon. Neem de tijd!

Badge

Hoi allemaal, bedankt voor het zo snel al reageren. Ik zal de tijd nemen en mijn hart volgen, dank jullie wel. 

Reageer