Profielkeuze ervaringen

  • 5 October 2021
  • 14 reacties
  • 179 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hi,

Voel je vrij om hier je profielkeuze te zetten en je ervaringen ermee. Ik zit in 3vwo en moet over een paar maanden mijn profielkeuze maken. Dit duurt natuurlijk nog best lang maar ik wil het nu uitzoeken zodat ik later een goede keuze maak waar ik geen spijt van zal krijgen.

 


14 reacties

Reputatie 1
Badge +1

Er zijn online profielkeuzetesten die je zou kunnen doen. Ook kun je kijken naar welke vakken je leuk vind en goed in bent en het daarmee uitkiezen 

 

 
(onnodige quote verwijderd door de Kindertelefoon)

Ja, daar weet ik van. Ik heb die van het testcentrum al gedaan en daar kwam CM uit, alhoewel zit ik nu een beetje te twijfelen omdat ik niet al mijn opties wil stopzetten dus twijfel ik tussen EM en CM. Ik wil sowiezo wel kunst doen dus ik wil anderen hun ervaringen horen zodat het mij helpt om uit mijn keuze te komen. Misschien helpt het anderen ook :)

Reputatie 2
Badge

Hoihoi,

Ik doe zelf NT met twee extra vakken. Dit omdat ik natuur- en scheikunde altijd erg leuk vond. Toch liggen mijn sterke punten meer bij de talen, maar dat vind ik gewoon minder interessant.

Goed dat je er nu al over nadenkt, dat helpt. Toch denk ik dat je nog even zou moeten wachten om een goede keuze te maken. Je zegt dat je twijfelt tussen CM en EM.  Die twee profielen lijken erg op elkaar, alleen is de ene natuurlijk op economie gericht. Hoe gaat economie nu? Heb je al een toets gehad?  Het is denk ik vooral belangrijk dat je een pakket kiest waarvan je denkt dat je het aankan, maar het is ook minstens zo belangrijk dat je de vakken die hebt gekozen leuk vind. Motivatie is in mijn opzicht belangrijker dan inzicht. Zolang je zorgt dat je steeds vragen blijft stellen en betrokken blijft, kan je vaak al veel meer dan je denkt. Ik zou dus gewoon de komende tijd kijken welke vakken je leuk vind en wat je resultaten zijn. Als je over een paar maanden nog met hetzelfde dilemma zit, kan je natuurlijk altijd naar je mentor gaan of de persoon die over profiel- en studiekeuzes gaat. 

Overigens, jij zegt dat je EM misschien wilt kiezen om zoveel mogelijk opties op te houden. Als je dat echt belangrijk vind: met een NT/NG-profiel hou je de meeste opties open.

Veel succes met je keuze! Het is allemaal een stuk minder belangrijk dan sommige docenten beweren. Ook als je een CM-profiel kiest en later bijvoorbeeld biologie wil studeren, zijn er nog altijd spoedcursussen biologie die zorgen dat je alsnog kan worden toegelaten met een CM-profiel. Joe!

hiiiiiiii

Ik zat in 4vwo en deed toen N&G met wisB en natuurkunde en nu zit ik in havo 4 met C&M zonder wiskunde :joy:  Het kwam ook door andere zaken dat ik ben blijven zitten maar ik vind persoonlijk dat de Maatschappij profielen wel makkelijker zijn uiteindelijk. Maarja iedereen is anders en geen idee waar je goed in bent en wat je leuk vind. Ik ben wel blij dat ik het mezelf nu makkelijker heb gemaakt. Ik denk dat het ook belangrijk is om te kijken wat je later wilt doen en welke vakken je daarvoor nodig hebt. Je moet ook eraan denken dat je bepaalde vakken kiest en de stof wordt daarvan dus wel echt veel. Goed dat je nu al aan t denken bent en hopelijk kies je iets waar je blij mee bent! hopelijk heb ik je een beetje geholpen.. groetjessssss

Hoihoi,

Ik doe zelf NT met twee extra vakken. Dit omdat ik natuur- en scheikunde altijd erg leuk vond. Toch liggen mijn sterke punten meer bij de talen, maar dat vind ik gewoon minder interessant.

Goed dat je er nu al over nadenkt, dat helpt. Toch denk ik dat je nog even zou moeten wachten om een goede keuze te maken. Je zegt dat je twijfelt tussen CM en EM.  Die twee profielen lijken erg op elkaar, alleen is de ene natuurlijk op economie gericht. Hoe gaat economie nu? Heb je al een toets gehad?  Het is denk ik vooral belangrijk dat je een pakket kiest waarvan je denkt dat je het aankan, maar het is ook minstens zo belangrijk dat je de vakken die hebt gekozen leuk vind. Motivatie is in mijn opzicht belangrijker dan inzicht. Zolang je zorgt dat je steeds vragen blijft stellen en betrokken blijft, kan je vaak al veel meer dan je denkt. Ik zou dus gewoon de komende tijd kijken welke vakken je leuk vind en wat je resultaten zijn. Als je over een paar maanden nog met hetzelfde dilemma zit, kan je natuurlijk altijd naar je mentor gaan of de persoon die over profiel- en studiekeuzes gaat. 

Overigens, jij zegt dat je EM misschien wilt kiezen om zoveel mogelijk opties op te houden. Als je dat echt belangrijk vind: met een NT/NG-profiel hou je de meeste opties open.

Veel succes met je keuze! Het is allemaal een stuk minder belangrijk dan sommige docenten beweren. Ook als je een CM-profiel kiest en later bijvoorbeeld biologie wil studeren, zijn er nog altijd spoedcursussen biologie die zorgen dat je alsnog kan worden toegelaten met een CM-profiel. Joe!

Hoi! Bedankt voor je reactie :)

 

Ik ben zelf niet erg geïnteresseerd in de natuurprofielen en vind de vakken daarvan ook erg moeilijk dus die kies ik liever niet. Ik heb al een beetje nagedacht en ik kan ook gewoon EM/CM mengen. Ik heb zelf nog geen toetsen gehad voor economie, maar tot nu toe gaat het wel goed. Ik begrijp de stof gelukkig wel.

Maar nu ligt de twijfel vooral of ik CM met economie moet nemen of EM met kunst. Zal dat wat uitmaken als je een gemengd profiel kiest? De keuzevakken die erbij horen zijn wel anders, maar daar heb ik niet veel problemen mee omdat ze beide AK hebben en dat ga ik kiezen. Eigenlijk moet ik pas in februari ofzo kiezen, maar ik wel er meteen over nadenken zodat ik niet de dag voor de deadline vast kom te zitten.

Nogmaals bedankt voor je reactie! Heeft me veel geholpen.

Groet,

baefi501

 

hiiiiiiii

Ik zat in 4vwo en deed toen N&G met wisB en natuurkunde en nu zit ik in havo 4 met C&M zonder wiskunde :joy:  Het kwam ook door andere zaken dat ik ben blijven zitten maar ik vind persoonlijk dat de Maatschappij profielen wel makkelijker zijn uiteindelijk. Maarja iedereen is anders en geen idee waar je goed in bent en wat je leuk vind. Ik ben wel blij dat ik het mezelf nu makkelijker heb gemaakt. Ik denk dat het ook belangrijk is om te kijken wat je later wilt doen en welke vakken je daarvoor nodig hebt. Je moet ook eraan denken dat je bepaalde vakken kiest en de stof wordt daarvan dus wel echt veel. Goed dat je nu al aan t denken bent en hopelijk kies je iets waar je blij mee bent! hopelijk heb ik je een beetje geholpen.. groetjessssss

Bedankt voor je reactie!

Ik weet nog zelf niet wat ik wil worden maar liever niets richting de NG/NT kant. Was zelf ook al niet van plan om een van die vakken te kiezen sinds ik veel moeite met natuurkunde, scheikunde én wiskunde heb haha. Ik zit nu in 3VWO en ga waarschijnlijk EM/CM bij elkaar mengen als economie verder goed gaat dit jaar. Hoe vind je kunst tot nu toe gaan? Is het veel kunstgeschiedenis en is het leuk? 

 

Groet,

baefi501

Heyy! 
Ik zelf zit nu in havo 5 en heb dus 2jaar geleden ook mn vakkenpakket moeten kiezen. Ik zelf heb gekozen voor e&m met ak en muziek.  Dit omdat ik deze nodig heb om naar de pabo te gaan. 

Als je niet geïnteresseerd bent in natuur en techniek en je nog niet weet wat je wilt gaan doen zou ik zeker gaan voor een economisch vak in je pakket, dus eco en misschien beco erbij. Dit omdat je hier best veel kanten mee op kan gaan. 
als ik jou was zou ik heel goed na gaan denken welke kant je nou precies op wilt en daar je vakken op gaat baseren. 
 

hopelijk helpt dit :)

groetjes

Badge

Onnodige quote verwijderd door De Kindertelefoon.

@baefi501  Hoi! Je moet het natuurlijk uiteindelijk helemaal zelf weten, en ik heb geen idee wat je later worden wil, maar met een EM pakket word je vaak sneller aangenomen bij een studie als met een CM pakket. Als je kunst bij je EM pakket neemt denk ik dat dat een voordeel is voor je. Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Groet,

xzopcqr

hiiiiiiii

Ik zat in 4vwo en deed toen N&G met wisB en natuurkunde en nu zit ik in havo 4 met C&M zonder wiskunde :joy:  Het kwam ook door andere zaken dat ik ben blijven zitten maar ik vind persoonlijk dat de Maatschappij profielen wel makkelijker zijn uiteindelijk. Maarja iedereen is anders en geen idee waar je goed in bent en wat je leuk vind. Ik ben wel blij dat ik het mezelf nu makkelijker heb gemaakt. Ik denk dat het ook belangrijk is om te kijken wat je later wilt doen en welke vakken je daarvoor nodig hebt. Je moet ook eraan denken dat je bepaalde vakken kiest en de stof wordt daarvan dus wel echt veel. Goed dat je nu al aan t denken bent en hopelijk kies je iets waar je blij mee bent! hopelijk heb ik je een beetje geholpen.. groetjessssss

Bedankt voor je reactie!

Ik weet nog zelf niet wat ik wil worden maar liever niets richting de NG/NT kant. Was zelf ook al niet van plan om een van die vakken te kiezen sinds ik veel moeite met natuurkunde, scheikunde én wiskunde heb haha. Ik zit nu in 3VWO en ga waarschijnlijk EM/CM bij elkaar mengen als economie verder goed gaat dit jaar. Hoe vind je kunst tot nu toe gaan? Is het veel kunstgeschiedenis en is het leuk? 

 

Groet,

baefi501

hey sorry voor deze late reactie,

maar goede keus! 

Kunst vind ik niet zo leuk maar denk dat het ook deels aan mn docent ligt. Maar in iedre geval os het niet heel moeilijk. Als je er gewoon voor leert komt dat goed

Hi, ik ben 16 jaar zit op VWO 4.

Ik heb EM (Economie & Maatschappij), zonder extra talen zoals Frans of Duits omdat ik dyslectisch ben.

Ik heb wiskunde B omdat ik moeite heb met verhaaltjes sommen.
Ik heb Bedrijfseconomie, idk of die verplicht was, maar vind ondernemen erg interessant, dus daarom dit vak.
Natuurkunde, omdat dit je helpt om anders te kijken naar problemen.
Informatica, want ben een tech-nerd, en mijn werk is website maken dus ja…
Extra module: Pre-HBO Python, is programmeer taal, maar heb hier  nog geen lessen van gehad.

Hoihoi,

Ik doe zelf NT met twee extra vakken. Dit omdat ik natuur- en scheikunde altijd erg leuk vond. Toch liggen mijn sterke punten meer bij de talen, maar dat vind ik gewoon minder interessant.

Goed dat je er nu al over nadenkt, dat helpt. Toch denk ik dat je nog even zou moeten wachten om een goede keuze te maken. Je zegt dat je twijfelt tussen CM en EM.  Die twee profielen lijken erg op elkaar, alleen is de ene natuurlijk op economie gericht. Hoe gaat economie nu? Heb je al een toets gehad?  Het is denk ik vooral belangrijk dat je een pakket kiest waarvan je denkt dat je het aankan, maar het is ook minstens zo belangrijk dat je de vakken die hebt gekozen leuk vind. Motivatie is in mijn opzicht belangrijker dan inzicht. Zolang je zorgt dat je steeds vragen blijft stellen en betrokken blijft, kan je vaak al veel meer dan je denkt. Ik zou dus gewoon de komende tijd kijken welke vakken je leuk vind en wat je resultaten zijn. Als je over een paar maanden nog met hetzelfde dilemma zit, kan je natuurlijk altijd naar je mentor gaan of de persoon die over profiel- en studiekeuzes gaat. 

Overigens, jij zegt dat je EM misschien wilt kiezen om zoveel mogelijk opties op te houden. Als je dat echt belangrijk vind: met een NT/NG-profiel hou je de meeste opties open.

Veel succes met je keuze! Het is allemaal een stuk minder belangrijk dan sommige docenten beweren. Ook als je een CM-profiel kiest en later bijvoorbeeld biologie wil studeren, zijn er nog altijd spoedcursussen biologie die zorgen dat je alsnog kan worden toegelaten met een CM-profiel. Joe!

Ik heb een economie toets gemaakt en daar heb ik een hoge onvoldoende voor gehaald ((een 5), maar de onderwerpen waar het over gaan tijdens de les begin ik erg interessant te vinden. Ik hoop dat ik het in de loop van het jaar op kan halen, want nu zou ik wel graag EM willen doen.

Hi, ik ben 16 jaar zit op VWO 4.

Ik heb EM (Economie & Maatschappij), zonder extra talen zoals Frans of Duits omdat ik dyslectisch ben.

Ik heb wiskunde B omdat ik moeite heb met verhaaltjes sommen.
Ik heb Bedrijfseconomie, idk of die verplicht was, maar vind ondernemen erg interessant, dus daarom dit vak.
Natuurkunde, omdat dit je helpt om anders te kijken naar problemen.
Informatica, want ben een tech-nerd, en mijn werk is website maken dus ja…
Extra module: Pre-HBO Python, is programmeer taal, maar heb hier  nog geen lessen van gehad.

Hoe ging bedrijfseconomie voor jou? Ik zou dat graag willen kiezen. Was het moeilijk/veel? 

hiiiiiiii

Ik zat in 4vwo en deed toen N&G met wisB en natuurkunde en nu zit ik in havo 4 met C&M zonder wiskunde :joy:  Het kwam ook door andere zaken dat ik ben blijven zitten maar ik vind persoonlijk dat de Maatschappij profielen wel makkelijker zijn uiteindelijk. Maarja iedereen is anders en geen idee waar je goed in bent en wat je leuk vind. Ik ben wel blij dat ik het mezelf nu makkelijker heb gemaakt. Ik denk dat het ook belangrijk is om te kijken wat je later wilt doen en welke vakken je daarvoor nodig hebt. Je moet ook eraan denken dat je bepaalde vakken kiest en de stof wordt daarvan dus wel echt veel. Goed dat je nu al aan t denken bent en hopelijk kies je iets waar je blij mee bent! hopelijk heb ik je een beetje geholpen.. groetjessssss

Bedankt voor je reactie!

Ik weet nog zelf niet wat ik wil worden maar liever niets richting de NG/NT kant. Was zelf ook al niet van plan om een van die vakken te kiezen sinds ik veel moeite met natuurkunde, scheikunde én wiskunde heb haha. Ik zit nu in 3VWO en ga waarschijnlijk EM/CM bij elkaar mengen als economie verder goed gaat dit jaar. Hoe vind je kunst tot nu toe gaan? Is het veel kunstgeschiedenis en is het leuk? 

 

Groet,

baefi501

hey sorry voor deze late reactie,

maar goede keus! 

Kunst vind ik niet zo leuk maar denk dat het ook deels aan mn docent ligt. Maar in iedre geval os het niet heel moeilijk. Als je er gewoon voor leert komt dat goed

Top dankjewel! Ik begin nu erg te twijfelen: of ik doe spaans (geen examen, alleen schoolexamen) of ik doe kunst (wel examen, ook schoolexamen). Als ik spaans doe, doe ik mezelf in mijn examenjaar plezier maar kunst en tekenen vind ik erg leuk. Kunstgeschiedenis daarintegen niet erg heel leuk.

Onnodige quote verwijderd door De Kindertelefoon.

@baefi501  Hoi! Je moet het natuurlijk uiteindelijk helemaal zelf weten, en ik heb geen idee wat je later worden wil, maar met een EM pakket word je vaak sneller aangenomen bij een studie als met een CM pakket. Als je kunst bij je EM pakket neemt denk ik dat dat een voordeel is voor je. Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Groet,

xzopcqr

Dankjewel voor je reactie! Nu wil ik EM doen met kunst of spaans. Als ik spaans doe, doe ik mezelf plezier in de 5e klas want voor spaans heb je geen centraal examen, voor kunst wel. En ik ben van plan ook beco erbij te nemen als alles goed gaat met economie

Reageer