Kan iemand mij uitleggen hoe het werkt als je een profiel kiest?
Je kiest in ieder geval uit een basispakket.
Dit is voor VWO NG, NT, EM en CM.
Iedereen met zo'n pakket heeft in ieder geval een bepaald aantal vakken.
Voor NG zijn dat bijvoorbeeld Biologie, en Scheikunde.
Natuurlijk komen daar nog meer vakken bij, maar dat maakt dit niet overzichtelijk.
Vervolgens kom je in een "cluster” terecht.
Een deel van de leerlingen komt dus in 4vBioA te zitten en een ander deel in 4vBioB.
Het hele jaar lang heb je alleen met jouw cluster biologie en niet met leerlingen van een andere cluster.
Je kunt ook andere vakken uitkiezen.
Hiervoor zijn er natuurlijk ook clusters.
Daarnaast heb je nog je mentorklas.
Met deze klas heb je vakken zoals Nederlands en Engels, hoewel dat deels aan je school ligt.
Het kan ook zo zijn dat ze daar ook clusters van maken, maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk.
Met de leerlingen uit je mentorklas heb je dus meerdere vakken, die je samen volgt.
Zir je de huidige klasgenoten daarna nog wel, als je een ander profiel kiest dan iemand anders?
Jullie pauzes zijn waarschijnlijk hetzelfde, dus dan zie je ze zeker.
Het kan ook zijn dat ze in hetzelfde cluster, of dezelfde mentorklas komen te zitten.
Iemand met geschiedenis als extra vak bij NT kan zeker bij iemand met EM in de cluster komen te zitten.
Zo zul je elkaar toch vaak genoeg zien.
Wat zouden jullie me adviseren om te doen in mijn situatie?
Als hij bijvoorbeeld NT zou kiezen en jij liever CM zou gaan doen, dan moet je zeker CM kiezen.
Het is natuurlijk jammer dat je hem dan minder ziet, maar je zit wel drie jaar lang te werken aan die vakken en je doet er je eindexamens in.
Niet echt iets wat je dus van een ander moet laten afhangen.
Je zult hem zeker nog zien en anders ga je na school wat vaker afspreken.
Kijk dus geheel voor jezelf wat jij wilt doen en vraag anders je mentor of decaan om hulp.
Zijn zijn er om je te helpen met je profielkeuze.
Kan iemand mij uitleggen hoe het werkt als je een profiel kiest?
Je kiest in ieder geval uit een basispakket.
Dit is voor VWO NG, NT, EM en CM.
Iedereen met zo'n pakket heeft in ieder geval een bepaald aantal vakken.
Voor NG zijn dat bijvoorbeeld Biologie, en Scheikunde.
Natuurlijk komen daar nog meer vakken bij, maar dat maakt dit niet overzichtelijk.
Vervolgens kom je in een "cluster” terecht.
Een deel van de leerlingen komt dus in 4vBioA te zitten en een ander deel in 4vBioB.
Het hele jaar lang heb je alleen met jouw cluster biologie en niet met leerlingen van een andere cluster.
Je kunt ook andere vakken uitkiezen.
Hiervoor zijn er natuurlijk ook clusters.
Daarnaast heb je nog je mentorklas.
Met deze klas heb je vakken zoals Nederlands en Engels, hoewel dat deels aan je school ligt.
Het kan ook zo zijn dat ze daar ook clusters van maken, maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk.
Met de leerlingen uit je mentorklas heb je dus meerdere vakken, die je samen volgt.
Zir je de huidige klasgenoten daarna nog wel, als je een ander profiel kiest dan iemand anders?
Jullie pauzes zijn waarschijnlijk hetzelfde, dus dan zie je ze zeker.
Het kan ook zijn dat ze in hetzelfde cluster, of dezelfde mentorklas komen te zitten.
Iemand met geschiedenis als extra vak bij NT kan zeker bij iemand met EM in de cluster komen te zitten.
Zo zul je elkaar toch vaak genoeg zien.
Wat zouden jullie me adviseren om te doen in mijn situatie?
Als hij bijvoorbeeld NT zou kiezen en jij liever CM zou gaan doen, dan moet je zeker CM kiezen.
Het is natuurlijk jammer dat je hem dan minder ziet, maar je zit wel drie jaar lang te werken aan die vakken en je doet er je eindexamens in.
Niet echt iets wat je dus van een ander moet laten afhangen.
Je zult hem zeker nog zien en anders ga je na school wat vaker afspreken.
Kijk dus geheel voor jezelf wat jij wilt doen en vraag anders je mentor of decaan om hulp.
Zijn zijn er om je te helpen met je profielkeuze.
Bedankt voor je reactie. Ik waardeer het zeer dat je me helpt.
Ik zal als ik contact heb met de decaan erover praten.
Vergeet ook de stamklassen niet waarmee je engels en nederlands hebt, als je allebei een exact profiel wilt kiezen dan zie je elkaar echt nog wel.