Vraag

proefwerkweken

  • 4 October 2020
  • 8 reacties
  • 118 Bekeken

Badge +1

ik heb zo een hekel aan deze dingen, maar ik hoef wel pas rond 10 uur op school te zijn dat is het enige leuke, het liefst heb ik dat ze worden afgeschaft op mijn school, ik zit in de 2e van havo/vwo (ik weet niet zeker of dat de regels overtreed, maar ik wil het wel even zeggen)  hebben jullie vaak proefwerkweken? ik heb er dit jaar 5… ik heb bijna geen vrije tijd meer...


8 reacties

Hey goeiemorgenallemaal,

Ik begrijp je helemaal. Ik had ook altijd echt een verschrikkelijk hekel aan die proefwerk weken. Wij hebben er meestal 3 in het jaar, aan het eind van elke periode. En periode 4 is dan je laatste rapport van dat jaar

Ik vind 5 proefwerk weken wel veel, maar misschien geeft dat wel een betere verdeling van de stof. Want ik heb dan 3x, dus het lijkt me dat ik dan meer stof in een keer heb en dat jij het dus iets meer verdeeld hebt over 5x. Dat is voor jou een positief puntje!

Ik snap dat het lijkt alsof je heel weinig vrije tijd hebt, maar ik denk dat je er wel zelf voor kan zorgen dat je vrije tijd hebt. Misschien voel je wel een soort blokkade in je hoofd, omdat je zo veel toetsweken hebt en moet leren.

Het hangt eigenlijk allemaal af van een goede planning denk ik. Want dan heb je meer overzicht en ook meer rust in je hoofd. Mijn tip is dus om een planning te maken. Ik denk dat per dag het meest handig is, maar je kan ook een weekoverzicht maken, dat is dan alleen wat minder specifiek.

En deel je huiswerk en wat je moet leren voor de proefwerken op in delen. Niet dat je elke dag een ander vak doet, maar dat je per dag bijvoorbeeld een of twee uur aan een vak doet en een paar uur aan een ander vak enzo. Een beetje op die manier.

En wissel doevakken zoals wiskunde af met leervakken zoals geschiedenis of aardrijkskunde. Ligt er natuurlijk een beetje aan welke vakken je hebt.

Het is ook belangrijk dat je genoeg pauzes neemt tussen het leren door, voor je concentratie en op een gegeven moment is je hoofd ook vol. Dus ga bijvoorbeeld 1,5/2 uur aan school en dan neem je even pauze. En neem ook een grotere pauze waarin je ff naar buiten gaat ofzo of ff gaat bewegen. In ieder geval dat je niet heel de tijd alleen maar aan school zit te blokken voor je proefwerkweken.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Heel veel succes met je toetsen!

Xx Simply Me

Badge +1

thx! het grappige is ik zit op een school en die helpt met planning en het stomme is ik hou mij nooit aan mijn planningen als vorig jaar toen regelde ik het allemaal maar hielp voor mij niet echt alleen een planning voor de proefwerkweek maar dat helpt ook niet want dan komt er huiswerk dat niet helpt waardoor ik geen tijd heb voor mijn planning om te leren voor de proefwerkweek

 

groetjesss 

goedemorgenallemaal

Heyo,

Ik zit nu momenteel op het HBO dus wij hebben meer tentamen weken, of week. Dat vind ik dus echt mega irritant. Omdat je dan voor meerdere vakken in 1 week moet leren. Wij hebben dan nu 4 vakken waarvoor we een tentamen moeten doen. 

Op het MBO bij mijn opleiding was het altijd zo dat we elke week een examen hadden en dat klinkt misschien kut, maar dat is zooo ontzettend chill.  Je weet gewoon precies welk examen je hebt welke week. En je hoeft dus voor die week alleen te concentreren op dat vak.  Dat is zoveel fijner dan dit nu.

Maar ja helaas. Positieve bij ons wel is dat je daarna 2 weken vakantie hebt haha. We hebben sws volgende week al herfstvakantie,  dan 1 week tentamen en daarna weer 2 weken vrij. Dat is wel chill.

See ya!

Jixx.

Hey goeiemorgenallemaal,

Ja dat is vaak een probleempje bij je planning dat er weer dingen bij komen, in jouw geval dus huiswerk. Maar als je dat weet kan je er ook rekening mee houden, lijkt me. Maar k snap wel dat het lastig is. Plannen is nou ook niet echt mijn beste en favoriet ding..

En ja het houden aan je planning enzo is wel een stukje discpline. Als het je vorig jaar gelukt is kan je het vast dit jaar ook! En ik denk zelf dat een planning voor bijvoorbeeld alleen de toetsweek wel helpt, maar dat kan ik wel zeggen, maar ja ik ken jouw situatie natuurlijk niet zo goed.

En plannen is natuurlijk niet verplicht:)

@Jixx Jij ook veel succes gewenst met je toetsweken! Ik denk dat dat best pittig is en zeker als je 4 toetsen in een week hebt! Ik zou zeggen knal m ff en geniet daarna lekker van je 2weken lange vakantie (ik ben jaloers, haha) succes!

Allemaal de groetjes weer

Xx Simply Me

 

Badge +1

heyy jixx ik las zo je berichtje en ik was het helemaal met je eens dat MBO dan chiller is, en dan lees ik ineens  dat je op het HBO dat je 2 weken vakantie hebt na een tentamen week? WAUWWWW, dat lijkt mij onwijs chill, dan denk ik huh maar een HBO zou toch moeilijker moeten zijn dan het MBO? jaloersssss trouwens echt waar maar eerlijk, heb je dan wat doen en ben je in de vakantie dan aan het leren ofzo?

 

groetjesss Goedemorgenallemaal

Badge +1

heyy simply me 

 

wat lijkt het mij chill om er zelf voor te mogen kiezen wat mijn huiswerk is, iedereen bij mij in de klas spiekt toch zijn huiswerk dus wat voor een nut heeft het dan?

het grappige is je reageerde hier 1 minuutje eerder dan dat ik reageerde op jinxx hahaha

groetjesss goedemorgenallemaal

Als antwoord op je reactie op Jinxx, ik denk dat het heel erg per HBO school en opleiding verschillend is. Maar in principe hebben de meeste HBO s het schooljaar verdeeld in 4 periodes van 10 weken. Waarin je bijvoorbeeld 8 weken les hebt en dan over 1 a 2 weken je tentamens verspreid.

Als antwoord op jouw reactie op mijn reactie (oke, die is misschien een beetje vaag) maar ik snap je idee wel dat je denkt dat het makkelijker is om zelf je huiswerk te bepalen. Het lijkt nu nog makkelijk  te spieken en je te verschuilen onder het idee dat iedereen het doet. Nou in de 1e en 2e en misschien in de 3e snap ik dat wel. Maar daar krijg je het later wel lastig mee.

Wat dan chiller zou zijn is als je per week gewoon op krijgt wat je moet doen ofzo en dat je het dan veel meer moet indelen. Maar nu is het meestal per dag of per les ingedeeld, omdat je meerdere klassen in het zelfde jaar, zelfde niveau hebt zodat jullie ongeveer gelijk lopen en dezelfde stof behandelen. Anders zou er misschien ongelijkheid optreden en dat wil je ook niet.

En je maakt huiswerk niet alleen voor nu, maar ook voor later. En door je huiswerk te maken ben je al bezig met de stof en scheelt je dat ook weer leren voor de toetsen en omdat je er meer praktisch met de stof bezig bent, door bijvoorbeeld vragen te beantwoorden, krijg je het ook makkelijker in je hoofd.

Dus dat zijn bijvoorbeeld een paar redenen over het nut van huiswerk. Maar zoals ik je hoor zie jij het weer anders en dat vind ik ook weer interessant;)

Heyo,

Ja ik denk dat het verschilt qua opleiding op het HBO. Me broer van me biologische ouders die kant doet nu iets met ondernemen. En die heeft na de tentamenweek 3 dagen vrij en begint dan donderdags weer met school.

Nou is mijn opleiding sws wel chill. Alhoewel ik heel graag wil overstappen na de herfstvakantie.  Ik loop ontzettend achter op alle vakken en ook qua leren. Dus ik hoop ook echt dat het lukt met de switch anders word het mega veel leren deze herfstvakantie haha.

 /heb je dan wat doen en ben je in de vakantie dan aan het leren ofzo?/

Ja je leert eigenlijk vooral in de herfstvakantie.  Of daarvoor als je slim bent. Maar die 2 weken vakantie komt meer doordat er mensen zijn die meer tijd nodig hebben voor het leren, of als je een herkansing wilt maken, of als je bijvoorbeeld 2 vakken volgt. En als je dus geen achterstand hebt, en je haalt alle tentamens dan heb je 2 weken vrij. 

See ya!

Jixx.

 

Reageer