Hey..
Ik wil iets delen, wat bij mij best hoog zit in mijn leven op dit moment.
Dus, ik wil graag antwoorden op de vragen: “Ben ik hoogbegaafd, heb ik autisme, of een combinatie van beide”, Ik heb dus nu een antwoord op 1, ook al betwijfel ik zelf of die diagnose klopt. Door de GGZ is die diagnose dus gegeven, pas geleden. Maar die stel ik ter discussie, mede doordat de antwoorden ‘uiteen’ kunnen lopen, want ze vroegen nooit, hoezo, wat, waarom e.d. hierdoor kunnen al die ‘kenmerken van autisme’ ook compleet ergens anders vandaan komen, en kan dit een misdiagnose zijn. Maar dus kan het ook wat anders zijn, waar ze niet verder op in gingen, merkte ik (ik stelde vragen). Ik weet dat ik autisme zou kunnen hebben (heel hoog percentage zelfs), maar dat dat wel met een hele rare conclusie werd gesteld door de GGZ in het algemeen.
Nou oké, dus ik moest testen ondergaan, wat héél erg nodig bleek te zijn, ondanks dat ik al naar een reguliere school ben gegaan, en dat haalde, alleen op bepaalde vlakken haalde ik het niet, waarmee ik gecompenseerd werd (vervangende opdracht).
Ik heb dus de diagnose autisme pas geleden gekregen, wat mij niet uitmaakt, maar blijkbaar voor scholen wel. Ik zit nu niet op een school, doordat ik nergens toegelaten word (VAVO, TRAVO, middelbaar). Ze willen me zowel niet inschrijven als het uitbestedingsformulier ondertekenen. En het ‘leuke’/erg trieste dan nog is: Door die middelbare school waar ik weg ben gestuurd, word het uitbestedingsformulier niet ondertekend, terwijl ik nu DOOR HUN in alle problemen en stress zit.
En dus hebben mijn moeder en ik gebeld naar de VAVO waar ik oorspronkelijk, de eerste keer dat ik en mijn moeder voor mij een andere school moesten regelen, werd gewoon heel makkelijk, bot en koud werd gezegd van: ‘kies dan maar voor het MBO(4)’. Maar op het MBO zijn er voor mij geen vooropleidingen beschikbaar die aansluiten op de HBO studie die ik straks wil gaan doen. En daarbij past MBO in het algemeen ook niet bij mij.
Mijn moeder en ik proberen alles uit te zoeken, van VAVO + middelbaar, enzovoorts. Maar er is niks te vinden, behalve dat ik dan staatsexamens kan doen, mezelf ervoor inschrijven en als ik dan 18 word gewoon maar dat ga doen. voorderest zou ik het ook niet weten. Want die VAVO die dichtbij mij is, gaat mij niet laten inschrijven. Dat willen ze klaarblijkelijk niet.
Ik vind zelf dat de middelbare school, die dit allemaal tot stand heeft gebracht, eigenlijk lichtelijk verplicht moet worden om dat uitbestedingsformulier te ondertekenen, want hun hebben mij weggestuurd en ook in deze problemen geholpen. Ik werd btw weggestuurd omdat ik een deel van het vereiste ‘niet kon’ (wel met hulp, die ze konden bieden via een oefenprogramma die ze hebben, maar ze zeggen zelf dat ze mij niet kunnen helpen)
Hoe zitten jullie hierbij? Wat zou ik nog kunnen doen? Ik ben ondertussen alweer 17, en dus heb ‘iets meer rechten’, wat dat ook moge betekenen.
Byee