Vraag

Ongeoorloofd afwezig, mijn fout of de fout van school?

  • 2 September 2020
  • 4 reacties
  • 98 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Ik ben eergisteren met het schooljaar begonnen, maar omdat ik maar drie vakken heb, hoef ik niet veel naar school. Om precies te zijn heb ik op maandag zes uur; op dinsdag een uur; op woensdag een uur; op donderdag drie uur; en op vrijdag weer een uur.

Op maandag vielen er twee uren uit omdat de docente ziek was. Dit kregen we zondag netjes via de mail binnen.

Gisteravond zat ik te wachten of ik weer een mailtje zou krijgen. Ik kreeg geen mailtje waardoor ik er in de eerste instantie van uit ging dat de les gewoon door ging. Maar toen ik op het digitale rooster ging kijken, stond de les er niet, wat er normaal gesproken op duidt dat de les uitvalt. Ik heb zelfs nog even naar mijn mentor gemaild of de les wel of niet door ging. Deze zei dat de docente nog niet terug was en dat de les dan inderdaad verviel. Dat was dan voor mij duidelijk.

Een krap kwartiertje voor aanvang van de les kreeg ik een mailtje van de coordinator dat er vervanging was gevonden en dat de les alsnog doorging. Dat vind ik te laat. Ik woon bijna een uur fietsen  van school, en ik vind het oprecht niet erg om een uur heen en een uur terug te fietsen voor een uurtje les, maar dan is duidelijke informatie over het al dan niet uitvallen van een les wel handig.

Ik sta nu op ongeoorloofd afwezig, en dat vind ik erg vervelend.  Als ik zou zien dat een student de eerste week al een keer niet op komt dagen - zo ziet het er vanuit school waarschijnlijk wel uit - zou ik denken dat ze totaal niet gemotiveerd zijn, terwijl er niets minder waar is. 

Ik ben persoonlijk van mening dat de school er te laat mee is gekomen. In de groepsapp was gisteravond en vanmorgen ook wat onduidelijkheid over die specifieke les. Ik ben ook niet de enige die vandaag alleen dat uur had, dus er zijn meerder mensen niet gekomen. Van een van die mensen weet ik dat zij ook ongeveer 30 minuten van de school af woont.

Mijn moeder is het echter weer totaal niet met me eens. Ze denkt dat ik gewoon niet naar school wilde en dat ik daarom maar heb verzonnen dat de les uitviel. Zelfs toen ik de mail van mijn mentor liet zien dacht ze nog dat het en verzinsel was.

Verder heb ik nog naar de mentor gemaild en hij zou kijken of er nog wat aan gedaan kan worden omdat ik  het niet expres heb gedaan en hij het ook onduidelijk aangegeven vond. Daarna heb ik er niks meer van gehoord.


4 reacties

Hi,

Dat klinkt als iets wat  bij mij ook is gebeurt alleen werd het toen wel opgelost en stond ik niet meer op afwezig. Ik vind het de schuld van de school. Je mentor zou het voor of met je moeten regelen denk.

Groetjes J8j8

100% schuld van de school. Hier kan je niks aan doen en je hebt bewijs dat je er alles aan gedaan hebt om duidelijkheid te scheppen. Het mailtje naar je mentor is toch genoeg bewijs dat het niet je intentie was om deze les te skippen. Ook heb kun je aantonen dat de mail van de coördinator pas een kwartier van te voren is verstuurd. Dan kan je toch aantonen dat je onmogelijk op tijd op school kon zijn voor die les.

Raar ook dat je moeder dit niet geloofd. Misschien kan je je mentor vragen om haar even bij te praten. Hij/zij zal toch ook wel zien dat je gemotiveerd bent en deze les niet met opzet hebt gemist.

 

Groetjess

Vandaag is er weer zoiets voorgevallen. Gisteren kreeg de hele klas van de docent te horen dat de les uitviel omdat zij een privé aangelegenheid moest bijwonen. Ik besloot dus thuis te blijven. Krijg ik nu een appje van een klasgenoot met: ‘Waar ben je? De les gaat gewoon door.’

Ik heb al naar mijn mentor gebeld, maar hij zegt dat ik voor de zekerheid had moeten komen. Soms wordt er toch iets verplaatst ofzo, en dan moet ik er wel gewoon zijn, vindt hij. Op maandag en donderdag vind ik het niet erg om een extra tussenuur te hebben, maar het is wel vervelend als ik voor saus naar school moet komen. Op school moeten ze gewoon duidelijke(re) afspraken hebben voor wanneer een les uitvalt en wanneer niet. En als er beloofd wordt om de les uit te laten vallen, laat de les dan ook echt uitvallen. Ga dan niet - zonder melding, nota bene! - een vervanger regelen om vervolgens de helft van de klas op afwezig te zetten.

 

Helaas moet ik je zeggen dat scholen dit soort rotstreken altijd zullen blijven uithalen. Ze doen het niet met de intentie om jou dwars te zitten - geloof me, dat heb ik ook vaak genoeg gedacht - maar omdat ze niet helemaal door hebben hoe vervelend het is om een late melding te krijgen van een les die (toch niet meer) door gaat. In jouw geval hebben ze überhaupt niets gezegd. Ze hebben je in de waan gelaten dat de les niet doorging, en nu geven ze jou de schuld.

Scholen zijn op heel veel gebieden handig, maar op communicatief vlak kunnen ze nog veel leren. En tot het moment dat ze er tijd in gaan steken om dat te doen, zullen wij er als studenten mee moeten leren leven dat het niet gaat zoals het hoort, en, erger nog, dat wij vaak de schuld zullen krijgen van misstanden.

Reageer