Nieuwe vrienden zoeken


  • Anonymous
  • 0 reacties

Hallo allemaal,

Mijn activiteit op dit forum wisselt nogal, dus ik zal mezelf even snel voorstellen: ik ben een jongen, ben 16 jaar (bijna 17, over 2 maanden).

Ik heb in mei mijn eindexamens en ik ga dit schooljaar zeker halen, dus m'n examens ook en daarna heb ik heel lang vakantie, maar over ong. 3,5 maand ga ik naar een Mbo-school en ga ik al mijn middelbare school vrienden verlaten en zal ik dus wel nieuwe vrienden moeten maken voor de komende 5 jaar, alleen ik ben daar niet echt goed in. Dus ik hoop eigenlijk dat iemand wat tips of advies voor mij heeft hoe je bijv. een goede eerste indruk maakt.

Thank you in advance!🤟🤝


Dit topic is gesloten

16 reacties

Reputatie 7
Badge +14

hoi @NAH ,

goed van je dat je er zo goed voor staat dat je nu al weet dat je slaagt!

Leuk dat je ook al weet naar welke school je toe gaat. In het begin is je hele klas daar nieuw, dus iedereen zoekt wel nieuwe vrienden en staat er voor open. Ik zou gewoon tegen iedereen hoi zeggen en vragen van welke school ze komen en welke richting ze gaan doen. Verder kun je ook dingen vragen, zo van, weet je bij wie je moet zijn als je te laat komt en moet je dan een briefje halen en dan kun je ook gelijk een grapje maken dat dat jou vast wel eens zal overkomen dat je te laat bent (ook al ben je gewoon meestal op tijd).

Je kan ook vragen of ze een leuke vakantie hebben gehad en waar ze naartoe geweest zijn. Zelf kun je dat ook vertellen, want als je zelf niks erover zegt is het ook een beetje saai. Vraag of ze in de buurt van school wonen of dat ze ver moeten reizen en vertel waar jij woont en hoe ver en of je met de fiets komt ofzo.

Allemaal van die dingen zou ik vragen en als je iemand wel aardiger lijkt als de rest kun je in de pauze vragen of ie mee gaat naar de appie om iets te drinken te halen. Van die dingen.

Zo kun je het ook over hobby en sporten hebben, eigenlijk over alles. 

Natuurlijk hoef je niet een hele lijst af te werken. Die anderen zullen elf ook wel over dingen beginnen en daar gewoon een beetje op inhaken. Het gaat jou vast wel lukken.

 

Heb je er zin in, in die nieuwe school?

 

Oh ja, je kunt het ook hebben over bijbaantje, of ze die hebben en vertellen of jij die hebt. Over sport op tv, of ze Netflix kijken en welke series of ze gamen en welke spellen.

Niet alles op de eerste dag, maar zo lang je iets met elkaar te praten hebt, des te sneller krijg je vrienden.

De volgende dag op school weer hoi zeggen tegen mensen die je leuk vindt en ook wel tegen iedereen, maar dat hoeft niet zo uitgebreid haha. Ga verder op iets wat je die dag ervoor besproken hebt. Bijvoorbeeld een jongen zegt zo van vanavond trainen met de voetbal, heb r zin in en dan vraag je de volgende dag zo van heb je lekker getraind gisteravond en dan gaat het vast vanzelf dat mensen je aardig vinden en vrienden met je willen zijn. Alles kan ook met meisjes natuurlijk, over van alles praten.

 

Succes alvast en ik lees het wel als je nog iets wilt vragen.

 

Gr. MickeyMouse

 

@MickeyMouse Heej!

Bedankt voor je reactie, ik zal zeker wat hebben aan deze adviezen en tips! Op de nieuwe school is het wel allemaal een stukje anders, want je hoeft namelijk niet persé op school te komen, en volgens mij hebben ze daar ook een kantine waar ik vast en zeker veel gebruik van ga maken! Het zal denk ik ook wel ff wennen voor mij zijn natuurlijk.

En zeker: ik heb veel zin in m'n nieuwe school, want ik heb een opleiding gekozen die goed bij mij past!

Reputatie 7
Badge +14

hoi @NAH ,

ah ja, ik weet niet precies hoe dat allemaal is op MBO. Ik ben wel Nederlander, maar heb meer in het buitenland gewoond als hier. Klinkt wel goed dat je beetje zelf mag kiezen welke lessen je volgt. Moeten ze op het VWO ook doen, dan zou ik ook mijn eigen rooster maken haha.

Oh kantine, dan kun je gewoon met je nieuwe vrienden naar de kantine gaan. Ook leuk.

Ik heb zelf in geloof 7 verschillende landen gewoond en steeds moest ik weer nieuwe vrienden maken, dus ik weet dat het elke keer weer spannend is als je ergens nieuw bent.

Ik deed altijd maar een beetje zoals ik opgeschreven heb hierboven en op zich kwam het altijd wel goed, dus 't gaat jou ook wel lukken.

Ik vind je sympathiek klinken en je lijkt me aardig, zo voelt het aan als ik lees wat je schrijft en hoe je het schrijft. Sorry, klikt misschien raar, maar ik zou zeker met jou om gaan op school om je beter te leren kennen, dus er zijn vast jongens en meisjes of noem je ze studenten voor MBO die een klik met jou zullen hebben.

 

Verder dacht ik nog dat je misschien toch ook buiten school nog vrienden van nu, van je ‘strakjes oude school’ kunt blijven zien en ik weet niet of die MBO ver van je huis is, maar misschien kun je ook nog naar je sportvereniging of andere dingen die je nu doet.

Het was zomaar een gedachte. Ik snap dat je binnen je nieuwe school het ook gewoon gezellig wilt hebben en daar vrienden en vriendinnen wilt maken.

Het leuke is dat je er strakjes extra vrienden bij krijgt. Misschien zie je niet iedereen meer even vaak van je oude school, omdat ze misschien ergens anders een vervolgstudie gaan doen, maar ik heb regelmatig nog contact met jongens van vroeger en het is leuk om te horen hoe het met ze gaat. Ik gun het jou ook om deel uit te maken van een leuke vriendengroep van je MBO school.

Volgens mij red jij het wel daar. Vertrouw op jezelf en het komt wel goed.

Pas op dat je geen slachtoffer wordt van je eigen handtekening. Ik weet dat mensen zeggen dat niemand perfect is in de zin dat ze het niet erg vinden als die niet perfect is, maar toch perfectie verwachten. Wees niet bang dat je niet goed genoeg bent. Volgens mij ben jij perfect zoals je bent en zal het je meevallen dat jouw medestudenten dat ook van jou gaan vinden.

Niet te veel zorgen maken zou ik zeggen. Heb vertrouwen in je zelf.

Tenslotte nog iets en misschien is het te kinderachtig voor het MBO, maar ik maakte vaak ook vriendjes door een rolletje Mentos ofzo mee te nemen naar de speelplaats en die dan uit te delen. Dat brak het ijs en voor ik het wist was ik met ze aan het voetballen.

 

Ik weet dat jij een paar jaar ouder bent dan ik ben, dus Mentos uitdelen en voetballen is misschien niet iets om op het MBO te doen, maar bijvoorbeeld eens iemand op een chocomel of cola te trakteren is net zoiets en volgens mij werkt dat wel op jouw leeftijd of misschien weet je zelf iets beters. Of je biedt aan om voor het groepje waar je mee zit wat te drinken te halen. Kost je iets, maar das een diepte investering (van papa geleerd) , want je gaat het terug verdienen in de toekomst. Misschien krijg je het als een blikje cola terug, maar het kan ook het begin van een vriendschap zijn. Je hoeft niet de hele klas (of noem je dat geen klas op MBO) te trakteren, maar als je met een paar aardige jongens of meisjes bent….denk er eens over na. Ik wil je niet op kosten jagen hè. Er is toch ook zo'n spreekwoord over 'wat je zaait, oogst je’ of zoiets. Check ff of het werkt.

Ik heb weer best veel getypt, terwijl ik eigenlijk alleen van dat rolletje snoep wilde zeggen. Je zult wel denken haha.

Ik vind jouw hobby ook leuk klinken. Misschien kun je er iets mee doen in combi met je MBO 😉

 

Slaap lekker en ik zie het wel als je nog iets kwijt wilt.

 

Doei 

 

Gr. MickeyMouse

 

Reputatie 7
Badge +14

hoi @NAH ,

 

ik heb je net nog iets gestuurd, maar mijn reactie moet gecheckt worden, dus ik denk dat ie pas zaterdagmorgen  eind van de morgen zichtbaar is. Ik weet niet of je dan een mailtje krijgt...anders moet je zelf maar even kijken op je topic

 

Gr. MickeyMouse

Reputatie 7
Badge +18

Hoi. Gefeliciteerd ! Cool dat je het gaat halen dat hoop ik ook ooit te mogen zeggen 😉 maar de tips van @MickeyMouse  zijn al geweldig. Ik zou er nog 1tje bij kunnen zeggen als het mag: wordt ook lid van iets als het daar bestaat. Een club of studiegroep of activiteitenclub ofzo van de studenten of de school.  Super dat je iets gaat doen waar je echt zin in hebt :) En je lijkt me heel aardig dus vooral wees lekker jezelf, dan krijg je zeker weten ook leuke vrienden ! 

Succes hoor. Groetjes liefs Julian X

Heej, @Julian12!

Bedankt voor je reactie! Ik weet niet precies of er clubs of studiegroepen zijn op m'n nieuwe school, maar het gaat zeker gebeuren dat ik een keertje een groepsopdracht moet gaan doen, met een paar mensen.

Tja, jezelf blijven is soms moeilijk in het bijzijn van anderen, want je probeert altijd goed in de groep te komen. Ik zeg altijd dat je nooit volledig jezelf bent, je bent pas volledig jezelf als er niemand kijkt of helemaal alleen bent.

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @NAH ,

 

ik zie net dat mijn reactie nu toch geplaatst is, maar dan moet je wel even naar boven scrollen (staat verstopt tussen de andere reacties), want officieel had ik die al 12 uur geleden gepost, maar door die check is ie nog maar net zichtbaar.

Als je 'm al wel gelezen had hoef je natuurlijk niks meer te doen…..

Later.

Fijne dag/weekend/leven 😂

 

Gr. MickeyMouse

 

Hey @MickeyMouse!

Mocht je het nog niet weten, MBO is gewoon het volgende opleidingsniveau, daar ga je naartoe als je je middelbare school hebt afgerond.

Dankjewel voor de complimenten, haha. Die krijg ik niet zo vaak, helaas.

Sommige mensen van m'n oude school wil ik liever niet meer spreken en zien, en de nieuwe school is niet super ver weg ofz. hooguit 30 min misschien. Voor de rest zit ik niet bij een vereniging, wel ben ik van plan om binnenkort naar de sportschool te gaan.

Ik ben zelf niet zo van het vrienden maken doormiddel van giftjes, want op die manier verwachten ze vaker wat van je.

Ik ga zeker wat doen met m'n hobby, want ik een opleiding gekozen die aansluit bij m'n hobby's!

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @NAH .

 

Dankjewel voor je extra uitleg over MBO enzo.

 

Ik begrijp dat het geven van giftjes voor jou anders aan kan voelen dan dat het voor mij aanvoelt. Je moet gewoon je hart en gevoel daarin volgen.

Ik ben nooit teleurgesteld als ik iets deed voor anderen en dat geldt niet voor iedereen.

Ik heb je oude topics ook maar even gelezen en snap nu, denk ik, iets beter wat je bedoelt.

Veel mensen hebben dingen gedaan voor anderen, nooit met de gedachte om er zelf iets voor terug te krijgen, maar als je er nog geen eens af en toe een klein schouderklopje voor krijgt of misschien zelfs een snauw voor terug hebt gekregen, dan snap ik dat mensen er een beetje huiverig tegenover staan om nog iets voor iemand, die eerder op zo’n nare manier gereageerd heeft, te doen. (Man, man, man, wat is dit een lange zin haha)

Soms moet je dingen achter je laten, zoals dat jij dingen die te maken hebben met je oude school achter je wilt laten. Die bagage gewoon weggooien en dan is er ruimte voor nieuwe dingen. Je hoeft niet altijd, alles met je mee te sjouwen. Zeker niet de minder leuke dingen. Onthoudt vooral de dingen waar je goede herinneringen aan hebt, maar trek ook lessen uit dingen die minder leuk zijn geweest, al was het maar om er sterker van te worden, want dat wordt je door alles wat je mee maakt. Probeer het positieve te halen uit negatieve dingen, dan hoef je uiteindelijk alleen maar positieve dingen te onthouden, ja, denk daar maar eens over na haha

Hopelijk merk je dan dat dingen ook anders kunnen gaan en dat er zich een wereld voor je opent waarin je je lekkerder voelt.

De wereld zit raar in elkaar. Soms krijg je iets wat je verdient niet eens. Gewoon een gemeend complimentje. En weet je wat het gekke is, het kan gewoon komen, omdat mensen denken dat het raar is/ongemakkelijk kan voelen om iemand af en toe eens een complimentje te geven. Bang hoe die ander die je het geeft zal reageren, misschien denk ie wel dat je iets van hem/haar/hun wilt.

Ergens gunnen ze het de ander misschien wel, maar ze spreken het niet uit en dat laatste doe ik wel. Ik denk dat het er mee te maken heeft dat ik zelf door mensen die soms heel weinig hadden, behandeld ben als één van hun. Zij deelden hun weinige avondeten met mij en toen realiseerde ik me dat zij mij iets gaven, zonder dat ze er iets voor terug vroegen. Daar kan ik alleen maar respect voor hebben en dat wilde ik ze maar al te graag geven.

Meestal woonde ik in het buitenland op een compound waar we alle voorzieningen hadden en alles veilig was en goed geregeld. Vaak had ik ook contact met lokale kinderen en kwam soms ook bij ze thuis. Dat maakte het verblijf in die landen veel mooier. Niet alleen in je vertrouwde omgeving blijven, maar ook durven om nieuwe wegen in te slaan. Dat is soms wel spannend maar ik heb er nooit spijt van gehad, het heeft mijn leven verrijkt.

Hier in het Westen is het meer van ‘ik wil wel iets voor je doen, maar wat krijg ik er voor terug’ en dan hebben ze het liefste eerst ‘wat ze ervoor terug krijgen’. Ik vind dat jammer, maar ik kan alleen anderen helpen veranderen door zelf mijn best te blijven doen en te laten zien hoe ik geleerd heb dat het ook kan.

Natuurlijk heb ik makkelijk praten, omdat ik thuis niks tekort kom en dan is delen altijd makkelijker dan dat je zelf weinig hebt. Dan heb ik het vooral over spullen, maar er zijn zoveel, vaak nog mooiere dingen, zoals gevoelens, gedachten, kennis en vriendschap die je met elkaar kunt delen. Dat laatste heeft iedereen, arm of rijk en waarom dat niet delen met anderen….

Ergens is het best raar of ongebruikelijk of zoiets dat ik dat jou dit allemaal schrijf maar ik voel een bepaalde rust bij jou en ruimte om dit allemaal te schrijven..

Je schrijft mooi, met gevoel en bent empatisch, dus je verplaatst je in anderen, bijvoorbeeld als je mij uitleg geeft over het MBO en dat zijn hele mooie eigenschappen. Ik zou het jammer vinden als niet iedereen die eigenschappen van jou recht heeft aan gedaan in het verleden en ik hoop dat anderen die eigenschappen in de toekomst (nog meer) gaan zien en waarderen.

En dat allemaal naar aanleiding van een vraag van jou hoe je nieuwe vrienden kan maken. Het kan raar lopen 😉

Straks gaan we allebei een andere kant op en denk ik terug aan deze momenten, deze mooie momenten, momenten waarop je onverwacht iemand tegen kan komen die je dag vrolijker maakt (want ik word hier vrolijk van), je het vertrouwen in mensen even weer een boost geeft (ja,echt, want ik maak vaak mee dat mensen niet of nors reageren zelfs als je alleen maar hoi zegt).

Mijn accu is weer ff opgeladen door jou.

Dankjewel hiervoor.

 

Leuk dat je plannen hebt om naar de sportschool toe te gaan:

Mens sana in copore sano

ja, mijn hoofd is soms net een flipperkast, er schieten allerlei gedachten door mijn hoofd, maar wees niet bang ik ben de baas over mijn gedachten en ik kan alles ook gewoon ‘uit’ zetten, das wel fijn haha. Het is eigenlijk eerder zo dat ik die flipperkast pas aan zet als ik inspiratie nodig heb.

Oh ja, nog enige uitleg over die quote hierboven vind je hier:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Mens_sana_in_corpore_sano

en daar kom ik er net ook achter dat ASICS (dat sportmerk) een acroniem is (eerste letters van een zin/woord/regel) het volgende betekenen:

Anima 

Sana 

I

Corpore 

Sano

=  dus ASICS

Dit …. betekent in essentie hetzelfde als het origineel, namelijk een gezonde ziel in een gezond lichaam.

 

Mooi toch, kom je dat ook ineens te weten. Ik bedenk nu ineens meer afkortingen van bekende merken, maar die ga ik hier maar niet noemen.

 

Ik wens je alle geluk van de wereld en een hele mooie toekomst.

 

PS dit hoeft natuurlijk geen definitief afscheid te zijn, want misschien heb je strakjes misschien nog wel een andere vraag in een nieuw topic en komen we elkaar weer tegen. Maar dit is al in de ‘pocket’.

 

Misschien is dit wel ‘The first day of the rest of your life’ en daar ben je iig in je hoofd al mee begonnen. Nu alleen nog een hoofdstuk afsluiten door je diploma te halen en dan kun je verder met een opleiding die je zelf gekozen hebt. Eentje die beter aansluit bij het leven dat jij wilt leiden. Dat vind ik wel mooi. Een soort van nieuw begin….

 

Liefs,

Gr. MickeyMouse met een big smile 😃

 

Reputatie 7
Badge +14

hoi @NAH ,

 

ik heb net een reactie geplaatst, maar die moet eerst gecheckt worden. Het kan dus even duren en dan komt ie  hierboven ergens te staan, dus hou het ff in de gaten, ook al krijg je er niet opnieuw een mailtje over….

 

Fijne dag 😄

 

Gr. MickeyMouse

 

Heey, @MickeyMouse!

Wat een mooi verhaal heb je geschreven, super mooi verwoord! Ik heb het helemaal gelezen, 2x zelfs, want ik vind dat de moeite waard als iemand ook moeite voor jou doet. Vraag me niet waarom ik het 2x heb gelezen, waarschijnlijk komt dat omdat je zo net iemands wil om te leven hebt versterk, ik zat nogal in een FLINKE dip en tijdens het lezen van jouw mooie bericht moest ik ook een klein traantje wegvegen.😢 De reden? - Ik krijg niet zo vaak dit soort berichten toegestuurd vol met mooie complimenten en ook nog eens oprecht gemeende complimenten.
Het verbaasde me dat iemand de tijd heeft genomen om dit helemaal naar me te schrijven, maar dat kan heel waarschijnlijk aan mij liggen, haha.

Dankjewel dat je zegt dat je een bepaalde rust en vrijheid ervaart bij mij, zeggen meer mensen tegen me, moet het alleen nog zelf even geloven. Ook over dat ik mooi schrijf, dat besef ik zelf natuurlijk helemaal niet omdat ik gewoon schrijf zoals ik schrijf, om het maar ff zo te zeggen.

En het empathische; daar kan ik me wel in vinden, want ik probeer altijd zo veel mogelijk met iemand mee te leven, vind het niet zo fijn als iemand zich rot voelt, daardoor ga ik me ook rot voelen en zitten we met z'n tweeën in een dip, dus daarom help ik ze liever (al moet ik misschien mezelf wat vaker op de 1e plek zetten, doe dat niet zo regelmatig namelijk, klinkt egoïstisch misschien, maar in mijn geval doe ik mezelf echt tekort).

Ik zal dit moment koesteren, haha. Wat vervelend om te lezen dat er vaak mensen zijn die nors reageren tegen je, kan natuurlijk zijn dat ze hun dag niet hebben. Ik vind dat persoonlijk geen aanleiding om maar zo iemand fors af te katten, als hij/zij jou niks heeft aangedaan bijv. vind ik dat geen reden toe.

Mijn accu is ook weer opgeladen, puur door jouw berichtje. Heel erg bedankt daarvoor!💜
En, oh ja: bedankt voor dat beetje Latijnse wijsheid, haha.

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @NAH 

 

oh wow, jij kan er ook wat van, wat je over dat traantje schreef, dat heb ik net ook gehad en ik heb jouw bericht ook al meerdere keren gelezen.

‘I'm lost for words’, oftewel ik weet niet wat ik zeggen moet, er gaat van alles door mijn hoofd (de flipperkast staat aan) 😉

Wat ik je sws wel kan vertellen dat is dat ik ‘over the moon’ ben, dus heel gelukkig door wat je schrijft.

Het raakt me wat je schrijft, net zoals laatst iemand mij raakte met een klein gedichtje dat hij speciaal voor mij schreef.

Ik heb dat gedichtje uitgeprint en ingelijst en het staat nu op mijn nachtkastje.  

 

‘You know what’, deze woorden zijn kenmerkend voor Simon Cowell hoe hij een reactie begint als hij iets heel positiefs wil gaan zeggen en die woorden heb ik eerder in een reactie heb gebruikt 

en nu wilde ik eigenlijk zeggen You know what , ik ga eerst eens goed nadenken over hoe en wat ik verder aan je wil schrijven. Ik wil het even tijd geven en niet afraffelen. Vind je het ok als ik daar van de week op terug kom?

Nice, dan ga ik nu eerst naar Million Dollar Island kijken voor ontspanning 😂, sorry voor deze rare wending in het gesprek. Sorry, for being aparty pooper (spelbreker)

 

Ik wilde je sws vandaag iets laten weten en je bedanken voor jouw mooie, lieve berichtje en ik heb niet de juiste inspiratie op dit moment.

 

Tot snel. Sweet dreams voor strakjes

 

Gr. MickeyMouse 💜

 

​​​​​​@MickeyMouse  Heey!

Neem je tijd voor je berichtje, hoor! Ik vind het al heel wat dat iemand de tijd neemt voor me om iets moois te schrijven en dat niet af te raffelen.

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @NAH  of moet ik je bezige bij noemen,

 

de lintjesregen is niet aan jou voorbij gegaan zag ik en terecht, gefeliciteerd met je triple b status (je bezige bij badge).

 

k hoop dat je een leuke Koningsdag hebt gehad en dat je niemand in de drukte kwijt bent geraakt. Maar ook al zou dat wel gebeurd zijn, dan had je er vast een oplossing voor. Zou het niet voor jezelf zijn, dan zou je wel ideeën hebben om er iemand anders mee te helpen. Zo zit je wel in elkaar.

De Koning zei vandaag ‘wat in het vat zit, verzuurt niet’, maar ik zeg toch sorry voor dat het zo lang geduurd heeft om deze reactie te sturen.

Afgelopen zondagavond zat ik niet in een goeie flow om iets te schrijven. Vandaag heb ik alles terug gelezen om weer in de juiste ‘mood’ te komen, dus nu ga ik gewoon schrijven en herschrijven en wegstrepen en uiteindelijk komt er iets uit en dat is dit.

Ok, dat was het intro, nu de rest. Geen idee hoe het uit zal pakken. Ik heb wat steekwoorden (die mij herinneren aan wat ik ongeveer wil zeggen, waar ik iets over wil zeggen) in mijn hoofd en daar omheen moet het allemaal gebeuren.

Zal ik wat steekwoorden geven? Misschien vind je dat leuk. Ik ga het gewoon doen.

Steekwoorden zijn: iets met een spiegel, nors, vast plan en je er aan houden?

Ik moet je iets bekennen en dat is dat ik bij steekwoorden voor een deel eerst andere woorden had staan dan dat er nu staan. Ik heb een beetje gesmokkeld. Met die ‘allereerste’ steekwoorden kon ik een begin maken en als ik dat eenmaal heb kom ik in een flow en lijkt het vervolg soort van vanzelf te komen. Het is voor mij ook altijd een verrassing. Ik laat me niet tegenhouden als ik dan over andere dingen dan de steekwoorden schrijf. Ik heb uiteindelijk dus gewoon eerst het stuk geschreven en later de steekwoorden daarop aangepast, zodat het lijkt alsof ik me aan de steekwoorden heb gehouden.

 

Kijk je hebt (voor veel dingen) een beginpunt en een soort eindpunt in je hoofd. Je wilt een bepaald doel halen en sommige mensen zijn er van overtuigd dat je alleen je doel via die ene weg kan halen, maar ik vind dat onzin. Waarom zou je je doel niet via een andere weg kunnen halen. Als er in je hoofd maar één weg naar je doel is, dan heb je meer stress als het via die ene weg niet lukt. Er is geen escape als je zo denkt.

Zolang je je uiteindelijke doel niet uit het oog verliest zijn er eigenlijk oneindig veel mogelijkheden om bij je doel te komen. Het kan meer tijd kosten, maar het levert dan misschien ook extra ervaringen op. Meer mogelijkheden en minder stress. Denk in mogelijkheden, wees flexibel en creatief. Laat je niet ontmoedigen. Er zijn altijd mogelijkheden.

Bijvoorbeeld: je wilt van Maastricht naar Amsterdam, kies je dan de kortste weg, de snelste weg of nog iets anders. Je kunt natuurlijk vinden dat de kortste weg voor nu de beste optie is, maar blijf je dan vasthouden aan die keuze als er bijvoorbeeld een wegversperring is, waarvan je weet dat het oponthoud minimaal 4 uur is….wil je dan nog steeds die kortste route blijven volgen of kies je voor een omweggetje, waardoor je veel tijd bespaart? Misschien kom je wel later aan dan via de kortste route als er geen versperring zou zijn, maar eerder dan dat je zou wachten tot de versperring op de kortste route opgelost is. Welke keuze zou je maken?

Het leven is ook een reis en ik ga het je nog gekker vertellen. Op een bepaalde leeftijd wordt je gevraagd wat je later wilt worden. Op basis van wat je op dat moment weet geef je een antwoord en iedereen weet ervan en is blij voor je dat je die keuze hebt gemaakt. Wat nu als je na een paar jaar er achter komt dat jouw droom toch anders is? Blijf je je oorspronkelijke plan vasthouden, omdat je bang bent dat je anders mensen teleurstelt? Dat is een keuze en op het eerste gezicht maak je er een heleboel mensen uit jouw omgeving mee blij. Ik bedoel, zij steunden jou in jouw oorspronkelijke keuze.

Vergeet je dan niet één heel belangrijk ding? Jezelf? Jij moet de rest van je leven verder leven met de keuzes die je maakt. Kies voor jezelf en vertel anderen waarom je een andere weg kiest. Niet dat je iedereen verantwoording moet afleggen, het is jouw leven, jouw keuzes, maar mensen die dicht bij je staan (bv. ouders) hebben wel recht op wat extra informatie in zo'n situatie, vind ik persoonlijk. Als zij daardoor beter begrijpen waarom je daar gelukkiger van wordt zullen ze zeker weten (opnieuw) achter je staan.

Kiezen voor jezelf wil niet zeggen dat je per definitie anderen tekort doet. Ik zou het eerder omdraaien. Als jij door jouw keuzes je beter in je vel voelt, kun je er ook beter voor anderen zijn.

Het lijkt een abstract verhaal en weinig te maken te hebben met ‘nieuwe vrienden zoeken’,  maar dat moet ik tegenspreken. Het heeft alles te maken met het leven en hoe je erin staat, dus ook met ‘nieuwe vrienden zoeken’. Er is nooit één weg om je doel te bereiken, zolang je andere wegen maar ziet en durft te nemen.

Ik had ook nog iets in mijn hoofd over een spiegel, zoals ik noemde bij de steekwoorden. Ik wilde die spiegel gebruiken in een beeldspraak.

We hebben het erover gehad dat je van anderen hoort welke eigenschappen ze bij jou zien en dat je het ergens wel weet, maar er ook een beetje verbaasd over bent dat je ze hebt of de mate waarin je ze hebt.

Wat zie je als je in de spiegel kijkt?

Is de spiegel beslagen en is dat de reden dat je niet alles goed kunt zien.

Of is je blik meer gericht op wat er dichtbij gebeurt en minder een open blik waarmee je dingen in een groter perspectief kunt zien. Iets verder uitzoomen kan er voor zorgen dat je meer van jezelf in de spiegel ziet.

Over het stukje dat ik schreef dat mensen vaak nors reageren of onaardig doen wil ik nog iets zeggen. Het is niet zozeer dat het me raakt en dat ik er last van heb, dat het gebeurt. Het bevestigt eerder wat ik verwacht van mensen die ik toevallig tegen kom op straat. Gewoon omdat het de praktijk is. Mensen lijken vaak teveel bezig met hun eigen wereldje. Druk, druk, druk en stress en nergens meer tijd voor en dat is wat ik jammer vind.

 

Ik ben zelf een beetje verbaasd over alles wat ik opgeschreven heb. Het is anders dan ik eerder gedacht heb, maar ik ben er niet ontevreden over en ik hoop dat jij, met alle mooie kwaliteiten die je hebt er iets aan hebt.

Keuzes maken wil niet zeggen dat er nooit meer van afgeweken kan/mag worden. Probeer een bepaalde flexibiliteit te hebben, dan kun je je makkelijker aanpassen aan nieuwe situaties en heb je daar ook minder stress over. Maak onderscheid tussen hoofd- en bijzaken. Steek je energie vooral in dingen die er toe doen. Maak je niet druk over dingen die je toch niet kunt veranderen.

 

Volg je gevoel en je hart, maar gebruik ook je verstand. In die volgorde.

 

Gr. MickeyMouse

 

Heej, @MickeyMouse!

Wauw.. ik weet even niet wat ik moet zeggen, ik heb er gewoon geen woorden voor. Ik had ook persoonlijk niet gedacht dat je nog wat zou antwoorden, ik dacht nou hij heeft een laatste reactie geplaatst en ik hoor niet meer van 'm, (er van uit te gaan dat-ie het vergeten is door welke reden dan ook). Maar nee dus, je bent teruggekomen, dat bewijst maar weer dat je waarschijnlijk een heel loyaal persoon bent.

Ik vind je manier van schrijven echt heel leuk gedaan, sommige dingen in je verhaal pas ik al toe in m'n dagelijks leven en herken ik ook.

Ik zal 'ns ff een heel herkenbaar voorbeeld geven bij je verhaal wat bij mij HEEL ERG van toepassing is:
Een paar jaar terug had ik precies in m'n hoofd wat ik wou worden, namelijk ik wou de koksopleiding doen en wou kok worden, mijn besluit stond vast toen der tijd. Maar na een periode van ongeveer 1½ jaar had ik pas door dat wat ik wou doen slechts één van mijn vele hobby's is, dus ging ik nadenken wat ik allemaal kon verwachten bij een opleiding zoals kok worden, ik zal je dit zeggen: het beviel me TOTAAL niet! Het idee om onder een bepaalde druk te staan uiteindelijk is niet voor mij weggelegd!

Toen ging ik nog een keer nadenken over mijn besluit en kwam ik op het idee om iets met videobewerking en filmen te doen, naar aanleiding van wat ik vroeger veel heb gedaan, ik had namelijk een eigen YouTube-kanaal en het leukste deel bij video's maken was het bewerken van het videomateriaal. Ik vertelde me ouders dat ik een wat andere opleiding wou doen en ik was er heel erg gepassioneerd over. Ik denk dat ik dat ook best wel bij me past, want voor ik ergens aan begin heb ik alles al uitgestippeld. Dus ik koos voor die opleiding. Er zat wel één MAAR aan, want, wat ik uiteindelijk wil doen kan niet gelijk, want datgene past niet bij het niveau waarmee ik mijn middelbare school af ga sluiten, dus ik moest een omweggetje nemen. Dat kwam hard aan voor mij, want ik had me daar zo op verheugd en dat kon nu niet. Toen heb ik er nog eens grondig over nagedacht en kwam tot de conclusie om een andere opleiding te doen wat een iets lager niveau is, maar uiteindelijk kom ik op hetzelfde neer, want die lagere opleiding sluit goed aan bij wat ik uiteindelijk wou gaan doen en ga ik zelfs nog meer voorbereid die andere opleiding in, want dan heb ik al meer ervaring en kennis.

Moreel van het verhaal: je komt uiteindelijk wel op je bestemming, ook al betekent dat je een omweg moet nemen.

Reputatie 3
Badge +2

Hoi,

Het topic begint op een chat te lijken en dat gaat in tegen forumregel 8 (chatten en bloggen is niet toegestaan).
Wij hebben daarom besloten om dit topic te sluiten.

 

Groetjes,

Anne

De Kindertelefoon