Vraag

Nieuwe school

  • 4 February 2021
  • 6 reacties
  • 69 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hey met Rick, ik zit met een probleem ik ga in september naar ( naam en plaats school verwijderd vanwege anonimiteit ) en september duurt nog wel ff maar het lijkt me heel raar  om ineens in een klas te zitten met allemaal mensen die je nooit gezien hebt… heeft iemand tips voor het begin goed te laten lopen? Met vrienden maken bijvoorbeeld?


6 reacties

Hee Rick,

Leuk dat je naar een volgende school gaat, ik kan me zeker ook voorstellen dat het raar en spannend is. 

Aan de ene kant is het altijd wel een beetje gek, om opeens weer in een klas te zitten met mensen die je helemaal niet kent, maar het is ook wel leuk om zo nieuwe contacten en vriendschappen op te bouwen. Aan het begin misschien wat ongemakkelijk of vreemd, maar dat zal vanzelf wel komen.

Het meest belangrijke is dat jij jezelf blijft. Wees zoals je bent en ga je niet anders voor doen. Dat is niet nodig, en je houd het voor jezelf ook leuker als je gewoon lekker jezelf kunt zijn!

Meestal doe je op een eerste dag wel een voorstelrondje, een kennismaking. Dan wordt vaak door iedereen naam, leeftijd, woonplaats, interesses, hobby's en zulk soort dingen verteld. Op die manier kun je een klein beetje een beeld van iemand krijgen.

Misschien hoor je iemand die dezelfde interesses heeft als jou of iemand die in jouw omgeving woont of iemand waar je wat meer van wilt weten. Dan kun je een gesprekje beginnen door te praten/vragen over iemand hobby's/interesses/familie/het weer/… en elkaar wat beter leren kennen. Op die manier zal er waarschijnlijk wel vanzelf een gesprek ontstaan. Misschien is er ook wel een voetbalveld of een pleintje, dan kun je buiten wat actiefs gaan doen. Het is ook een beetje afhankelijk van de school en omgeving.

Probeer jezelf in ieder geval open te stellen voor nieuwe mensen, nieuwe contacten, nieuwe vriendschappen. Blijf jezelf. Wees beleefd en geïnteresseerd in de ander. Voor de rest zal het wel zelf lopen en in de pauzes kun je bijvoorbeeld mensen opzoeken die jouw wel aardig lijken of waar je wat meer van wilt weten. 

Succes nu met het afronden van je examenjaar en alvast met je start op een nieuwe school,opleiding!

Groetjes,

Simply Me

Hee simply me, erg bedankt voor je reactie het heeft me wel geholpen nu weet ik beter hoe ik het aan kan pakken! Erg bedankt voor je hulp :)

Hee Rick,

Super, fijn om te horen! Succes ermee!

Bij mij was het trouwens op de middelbare dat we ook wel voorbereid werden om naar een volgende school/opleiding te gaan. Wellicht dat ze bij jouw daar later in het jaar ook nog tijd en aandacht aan besteden. En je kunt ook nog wat vragen of gespreksonderwerpen opzoeken op internet. Die kun je bijvoorbeeld opschrijven en als je dan een gesprek wilt starten of het gesprek loopt niet helemaal, heb je wat onderwerpen/ideetjes achter de hand.

Groetjes,

Simply Me

Reputatie 2
Badge +3

hey hey,

Zelf zit ik in ( naam en plaats school verwijderd vanwege anonimiteit ) , maar ben nog 17 hoor haha. Eerst is het wel spannend en er zijn best grote klassen. Maar uiteindelijk komt het allemaal goed meestal heb je de eerste week of eerste wee weken geen les maar introductie. Dus dan ga je kennis maken en krijg je uitleg over de vakken en alles.

Je kan met verschillende leeftijden in een klas komen dus ook met volwassenen van 20 of 23. Bij mij was het zo dat we gewoon gingen kletsen en dat je gewoon mee kan lopen met een groepje en dan zit je met ze alle in de pauze. Er zijn natuurlijk ook open dagen en mee loop dagen. en ik weet zeker dat het helemaal goed komt!!

 

 

Secretgirl 23 hee! Okee jaa ik hoop dat t goed komt denk t wel,  maar bedankt voor je reactie want nu weet ik weer n beetje meer over hoe het gaat op de school.

Eerst is het wel spannend en er zijn best grote klassen.

Hee Rick en Secretgirl2003,

Als je kijkt op de site van ROC staat er juist dat het ROC kleine klassen heeft. En dat hoor ik ook vaak van mensen uit mijn eigen omgeving die op een ROC zitten. Juist ook, omdat je voor een bepaalde opleiding kiest.

Dan speelt natuurlijk ook de vraag wanneer iets dan een 'grote' klas en wanneer iets een 'kleine' klas is. Dat is een mening, een subjectief iets. Uiteindelijk is dat voor hier niet van groot belang.

Het komt wel goed Rick!

Groetjes,
Simply Me

Reageer