Vraag

Nederlands leren

  • 25 October 2023
  • 18 reacties
  • 132 Bekeken

Reputatie 4
Badge

Hallo allemaal! Zijn er goede apps (behalve Duolingo) waarmee ik beter Nederlands kan leren?

 

Bedankt! :)


18 reacties

Reputatie 7
Badge +12

Hoi @HighVarsityJacket !

Ik heb werkelijk geen idee voor een app, maar ik vind het wel leuk dat je zo geïnteresseerd bent in de Nederlandse taal. Kom je van een ander land? Zo ja welke? (Ik wil niet onbeleefd zijn, dus sorry als ik dat ben)

of vind je de Nederlandse taal gewoon erg leuk? Of allebei kan natuurlijk ook!

Ik hoop dat anderen nog tips voor je hebben om het te leren!

-OnlyMe

Reputatie 7
Badge +11

Ik weet het ook niet zo goed, maar ik weet wel dat mijn Engels enorm is verbeterd door het kijken van films in het Engels, dus mijn tip is: kijk films in het Nederlands. Ook kan je bij de bibliotheek een jaar lang gratis lidmaatschap krijgen als je aangeeft dat je Nederlands wilt leren.

Hopelijk heb je er wat aan!

 

Liefs,

         M.

Reputatie 4
Badge

Hoi @HighVarsityJacket !

Ik heb werkelijk geen idee voor een app, maar ik vind het wel leuk dat je zo geïnteresseerd bent in de Nederlandse taal. Kom je van een ander land? Zo ja welke? (Ik wil niet onbeleefd zijn, dus sorry als ik dat ben)

of vind je de Nederlandse taal gewoon erg leuk? Of allebei kan natuurlijk ook!

Ik hoop dat anderen nog tips voor je hebben om het te leren!

-OnlyMe

Hallo @OnlyMe!

Ik ben eigenlijk Marokkaans! en ik ben van plan om naar Nederland te emigreren! Alles aan het leven daar lijkt zo geweldig, we zijn momenteel bezig met het verkrijgen van paspoorten en daarna het aanvragen van een visum. :P

En eerlijk gezegd: beide. XD

 

Dank je wel!

Reputatie 4
Badge

Ik weet het ook niet zo goed, maar ik weet wel dat mijn Engels enorm is verbeterd door het kijken van films in het Engels, dus mijn tip is: kijk films in het Nederlands. Ook kan je bij de bibliotheek een jaar lang gratis lidmaatschap krijgen als je aangeeft dat je Nederlands wilt leren.

Hopelijk heb je er wat aan!

 

Liefs,

         M.

Ach ja, tijd om de zeven zeeën te bevaren!

Heb jij aanbevelingen voor goede series/films in het Nederlands? Ik wil Brugklas heel graag kijken, maar er zijn geen opties voor ondertiteling in het Engels. :(


Dank je!

Reputatie 7
Badge +8

Zoals @Natureflower al zei kan de bieb enorm helpen. Bij mij krijgt iedereen onder de 18 een gratis bieb pasje en toegang tot alles gratis. Elke bieb is daar anders in. Bij mijn bieb hebben ze een programma waar ze families die moeite hebben met Nederlands praten helpen met de taal leren. En ze doen ook nog verhalen lezen voor jongere kinderen. 

Maar naast de bieb zijn er ook nog andere non profits die dit doen. Vaak hebben ze dan vrijwilligers die ook taal ondersteuning doen. 

Ook kan je films kijken in het Nederlands of boeken lezen en alle woorden die je niet kent of snapt vertalen via Google of een woordenboek. Ik zag dat je brugklas wou kijken. Misschien kan je Nederlandse ondertiteling bij de Zapp app krijgen? 

Je vraag was natuurlijk apps, ik ken er niet zo veel maar volgensmij is babble een app waarmee je talen kan leren. Het is een soort duo geloof ik maar dan gemaakt door taal docenten. Maar dan moet je geloof ik eerst Engels kunnen voordat je Nederlands kan leren. 

Reputatie 7
Badge +12

Dat is heel cool! Nice, ik keek en soms kijk Brugklas ook, ik ga er altijd om stuk, maar misschien kan je beginnen met films die je al een beetje kent? Zoals Harry Potter of andere films die je kent en ook een Nederlandse vertaling hebben. En ik vind dat je wel al heel goed kan spellen en schrijven in het Nederlands hoor! (of doe je dat met een vertaal app?) Misschien leer je wat meer van de Nederlandse taal als je die films doet, maar ook misschien een boek probeert te lezen? Dan leer je misschien al wat van de zinnen opbouw en de spelling in Nederland. En je kan ook naar een internationale schakelklas gaan, dan ga je eerst de taal leren (nou ja, de grote lijnen in elk geval) en daarna pas naar een “echte” school. Dat kan ook helpen. En gewoon het vragen als je iets niet begrijpt hier, en je kan misschien oefenen op uitspraken en het spreken van de taal? Ik zelf heb laatst een keer een hele dag in het Engels gesproken en dat werkte heel goed voor het leren van nieuwe woorden en de uitspraak. Maar dat zou ik wel pas doen als je het al een beetje kan, want in het begin is dat best lastig.

-OnlyMe

Reputatie 4
Badge

Zoals @Natureflower al zei kan de bieb enorm helpen. Bij mij krijgt iedereen onder de 18 een gratis bieb pasje en toegang tot alles gratis. Elke bieb is daar anders in. Bij mijn bieb hebben ze een programma waar ze families die moeite hebben met Nederlands praten helpen met de taal leren. En ze doen ook nog verhalen lezen voor jongere kinderen. 

Maar naast de bieb zijn er ook nog andere non profits die dit doen. Vaak hebben ze dan vrijwilligers die ook taal ondersteuning doen. 

Ook kan je films kijken in het Nederlands of boeken lezen en alle woorden die je niet kent of snapt vertalen via Google of een woordenboek. Ik zag dat je brugklas wou kijken. Misschien kan je Nederlandse ondertiteling bij de Zapp app krijgen? 

Je vraag was natuurlijk apps, ik ken er niet zo veel maar volgensmij is babble een app waarmee je talen kan leren. Het is een soort duo geloof ik maar dan gemaakt door taal docenten. Maar dan moet je geloof ik eerst Engels kunnen voordat je Nederlands kan leren. 

Helaas zijn er geen bibliotheken in Marokko. :(

Reputatie 4
Badge

Dat is heel cool! Nice, ik keek en soms kijk Brugklas ook, ik ga er altijd om stuk, maar misschien kan je beginnen met films die je al een beetje kent? Zoals Harry Potter of andere films die je kent en ook een Nederlandse vertaling hebben. En ik vind dat je wel al heel goed kan spellen en schrijven in het Nederlands hoor! (of doe je dat met een vertaal app?) Misschien leer je wat meer van de Nederlandse taal als je die films doet, maar ook misschien een boek probeert te lezen? Dan leer je misschien al wat van de zinnen opbouw en de spelling in Nederland. En je kan ook naar een internationale schakelklas gaan, dan ga je eerst de taal leren (nou ja, de grote lijnen in elk geval) en daarna pas naar een “echte” school. Dat kan ook helpen. En gewoon het vragen als je iets niet begrijpt hier, en je kan misschien oefenen op uitspraken en het spreken van de taal? Ik zelf heb laatst een keer een hele dag in het Engels gesproken en dat werkte heel goed voor het leren van nieuwe woorden en de uitspraak. Maar dat zou ik wel pas doen als je het al een beetje kan, want in het begin is dat best lastig.

-OnlyMe

Ik denk dat het duidelijk is dat ik Google Translate gebruik. XD

Reputatie 7
Badge +8

@HighVarsityJacket 

Ik had het meer over bibliotheken in Nederland. Had ik wat duidelijker in mogen zijn. Maar veel Nederlandse bibliotheken en organisaties helpen mensen uit andere landen met Nederlands leren. 

Reputatie 7
Badge +11

Misschien kan je Disneyfilms kijken? Die zijn vaak wel in het Nederlands of hebben Nederlandse ondertiteling.

Leuk dat je het wilt leren!

 

Liefs,

  1.  
Reputatie 4
Badge

Misschien kan je Disneyfilms kijken? Die zijn vaak wel in het Nederlands of hebben Nederlandse ondertiteling.

Leuk dat je het wilt leren!

 

Liefs,

  1.  

Oke dan! Dankjewel! :)

Reputatie 7
Badge +9

Ik denk dat je daar vast wel netflix kan kijken. Wel een tip als je nederlands wil leren moet je geen Belgisch kijken want dat is toch heel erg anders.

Ik heb 3 apps voor je ik weet niet of ze goed zijn, ik weet niet of het werkt, ik weet niet of het gratis is en ik weet ook niet hoe het werkt. Ik heb er alleen een foto van gemaakt.

Ik hoop dat iets hiervan kan werken.

 

Ik heb ook een vraagje aan jou @HighVarsityJacket. Is er een zin in het marokaans die ik echt even moet onthouden om mijn pester voor schut te zetten? Graag ook de betekenis van de zin voordat ik iets helemaal verkeerds zeg.

Reputatie 4
Badge

Ik denk dat je daar vast wel netflix kan kijken. Wel een tip als je nederlands wil leren moet je geen Belgisch kijken want dat is toch heel erg anders.

Ik heb 3 apps voor je ik weet niet of ze goed zijn, ik weet niet of het werkt, ik weet niet of het gratis is en ik weet ook niet hoe het werkt. Ik heb er alleen een foto van gemaakt.

Ik hoop dat iets hiervan kan werken.

 

Ik heb ook een vraagje aan jou @HighVarsityJacket. Is er een zin in het marokaans die ik echt even moet onthouden om mijn pester voor schut te zetten? Graag ook de betekenis van de zin voordat ik iets helemaal verkeerds zeg.

Voor welk type belediging ga je? In het (Marokkaans) Arabisch kun je behoorlijk creatief (en persoonlijk) worden met beledigingen. ;)

Reputatie 7
Badge +9

Ik denk dat je daar vast wel netflix kan kijken. Wel een tip als je nederlands wil leren moet je geen Belgisch kijken want dat is toch heel erg anders.

Ik heb 3 apps voor je ik weet niet of ze goed zijn, ik weet niet of het werkt, ik weet niet of het gratis is en ik weet ook niet hoe het werkt. Ik heb er alleen een foto van gemaakt.

Ik hoop dat iets hiervan kan werken.

 

Ik heb ook een vraagje aan jou @HighVarsityJacket. Is er een zin in het marokaans die ik echt even moet onthouden om mijn pester voor schut te zetten? Graag ook de betekenis van de zin voordat ik iets helemaal verkeerds zeg.

Voor welk type belediging ga je? In het (Marokkaans) Arabisch kun je behoorlijk creatief (en persoonlijk) worden met beledigingen. ;)

Maakt me niks uit wat voor soort belediging. Hij snapt het toch niet (hoop ik).

Heb je trouwens wat aan die apps (om even bij het onderwerp te blijven)?

Reputatie 7
Badge +9

Er komt opeens nog een idee binnen schieten.

Als je nederlandse myziek gaat luisteren kan dat werken. Ik heb bijna al mijn Engels geleerd door muziek.

Zoals @Natureflower al zei kan de bieb enorm helpen. Bij mij krijgt iedereen onder de 18 een gratis bieb pasje en toegang tot alles gratis. Elke bieb is daar anders in. Bij mijn bieb hebben ze een programma waar ze families die moeite hebben met Nederlands praten helpen met de taal leren. En ze doen ook nog verhalen lezen voor jongere kinderen. 

Maar naast de bieb zijn er ook nog andere non profits die dit doen. Vaak hebben ze dan vrijwilligers die ook taal ondersteuning doen. 

Ook kan je films kijken in het Nederlands of boeken lezen en alle woorden die je niet kent of snapt vertalen via Google of een woordenboek. Ik zag dat je brugklas wou kijken. Misschien kan je Nederlandse ondertiteling bij de Zapp app krijgen? 

Je vraag was natuurlijk apps, ik ken er niet zo veel maar volgensmij is babble een app waarmee je talen kan leren. Het is een soort duo geloof ik maar dan gemaakt door taal docenten. Maar dan moet je geloof ik eerst Engels kunnen voordat je Nederlands kan leren. 

Helaas zijn er geen bibliotheken in Marokko. :(

Waarom zijn daar geen biliotheken? Het voelt als een domme vraag maar ik ben toch niewsgietig.

Reputatie 4
Badge

Er komt opeens nog een idee binnen schieten.

Als je nederlandse myziek gaat luisteren kan dat werken. Ik heb bijna al mijn Engels geleerd door muziek.

Zoals @Natureflower al zei kan de bieb enorm helpen. Bij mij krijgt iedereen onder de 18 een gratis bieb pasje en toegang tot alles gratis. Elke bieb is daar anders in. Bij mijn bieb hebben ze een programma waar ze families die moeite hebben met Nederlands praten helpen met de taal leren. En ze doen ook nog verhalen lezen voor jongere kinderen. 

Maar naast de bieb zijn er ook nog andere non profits die dit doen. Vaak hebben ze dan vrijwilligers die ook taal ondersteuning doen. 

Ook kan je films kijken in het Nederlands of boeken lezen en alle woorden die je niet kent of snapt vertalen via Google of een woordenboek. Ik zag dat je brugklas wou kijken. Misschien kan je Nederlandse ondertiteling bij de Zapp app krijgen? 

Je vraag was natuurlijk apps, ik ken er niet zo veel maar volgensmij is babble een app waarmee je talen kan leren. Het is een soort duo geloof ik maar dan gemaakt door taal docenten. Maar dan moet je geloof ik eerst Engels kunnen voordat je Nederlands kan leren. 

Helaas zijn er geen bibliotheken in Marokko. :(

Waarom zijn daar geen biliotheken? Het voelt als een domme vraag maar ik ben toch niewsgietig.

Om je vraag eenvoudig te beantwoorden: het is Marokko. XD
Maar ja, we zijn niet gewend aan de normen van de westerse wereld, er zijn veel dingen die we niet hebben, zoals bibliotheken, en het zou te veel kosten door invoerkosten en belastingen. Het gemiddelde maandsalaris ligt rond de €350 en de meesten van ons komen nauwelijks rond, daarom zijn er ook zoveel Marokkaanse immigranten over de hele wereld als je erover nadenkt.

Reputatie 4
Badge

Ik denk dat je daar vast wel netflix kan kijken. Wel een tip als je nederlands wil leren moet je geen Belgisch kijken want dat is toch heel erg anders.

Ik heb 3 apps voor je ik weet niet of ze goed zijn, ik weet niet of het werkt, ik weet niet of het gratis is en ik weet ook niet hoe het werkt. Ik heb er alleen een foto van gemaakt.

Ik hoop dat iets hiervan kan werken.

 

Ik heb ook een vraagje aan jou @HighVarsityJacket. Is er een zin in het marokaans die ik echt even moet onthouden om mijn pester voor schut te zetten? Graag ook de betekenis van de zin voordat ik iets helemaal verkeerds zeg.

Voor welk type belediging ga je? In het (Marokkaans) Arabisch kun je behoorlijk creatief (en persoonlijk) worden met beledigingen. ;)

Maakt me niks uit wat voor soort belediging. Hij snapt het toch niet (hoop ik).

Heb je trouwens wat aan die apps (om even bij het onderwerp te blijven)?

In de meeste zit homofobie, maak ervan wat je wilt.
*kraakt knokkels*
Om te beginnen een makkelijke, deze kan in veel verschillende omstandigheden gebruikt worden en kan zowel als belediging of als "agressor" gebruikt worden, het is "طبون موك" wat letterlijk vertaald "de vagina van je moeder (of kutje)" betekent.
Ik stel voor dat je naar Google Translate gaat of een TTS gebruikt die Arabisch kan lezen en deze brief erin kopieert en plakt: "ط" zodat je de uitspraak ervan weet (als je dit in het Marokkaans Arabisch gaat zeggen).

Een andere is "زامل تاع بوك" wat vertaald "je flikker reet vader" betekent.
Dit kan na een dreig-argument of op zichzelf staan en kan je een gekneusd oog en een gebroken been opleveren als je het bij de verkeerde mensen gebruikt :P
Deze bevat een nieuwe letter "ع" die de meeste mensen (die geen Arabisch spreken) niet kunnen uitspreken. (soms verkeerd, soms helemaal niet)
Of je kunt hem gewoon in zijn gezicht slaan, idk lol. :V


Hopelijk heeft dit geholpen!

Reputatie 6
Badge +3

Hoi @HighVarsityJacket 

Ik zie dat er al veel tips zijn maar als je het iets meer snapt kun je misschien een kinder boek lezen en als je iets niet weet kan je het op zoeken. En als je naar school gaat (is  verschillend per plaats ) kan je uitgescholden worden als je iets simpels verkeerd doet maar trek je er niets van aan.

Groetjes @HighVarsityJacket 

Reageer