Moeite met toekomst..?

  • 25 December 2020
  • 2 reacties
  • 80 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hi allemaal,

Ik zit in 5vwo en op school merk ik dat de meesten allemaal al weten wat ze willen doen na school…

Ik weet dat echter niet zo goed… Tenminste, de dingen wat ik leuk vind worden door anderen een beetje als raar gevonden. Of ze zeggen dat ik er niks mee kan..

Ik vind dingen in de media heel erg leuk. Documentaires maken, films maken, maar ook zelf theater schrijven, theater maken, acteren, filmen, fotograferen etc. Ik vind het allemaal leuk. Ik zou alleen mijn god niet weten hoe ik hier een toekomst in kan krijgen… En wat voor opleiding 😶 Ik weet echt niet wat ik wil… Wat nou als ik 1 ding kies en later toch spijt krijg..?

Ik had gelezen dat je bij de vrije hogeschool een tussenjaar kan nemen en je daar kan oriënteren..? Heeft iemand ervaringen met dit soort dingrn..? Of tips? Ik weet het allemaal echt niet.. Hoe ziet jullie toekomstplan eruit? 


2 reacties

Hey

Het is heel normaal om niet zeker te zijn van he toekomst. Het ding is namelijk, bijna 3/4e van jongeren weet niet precies wat hij/zij wilt doen. Je hoeft het dus ook niet precies te weten, zolang jevje hart maar volgt kom je er uiteindelijk wel.

Dat anderen jouw interesses raar vinden moet je je niks van aantrekken, ten eerste hebben ze zelf vast ook dingen die zij normaal vinden waar wij misschien weer niet, ten tweede gaat het erom dat jij het leuk vindt. Er zullen ook vast genoeg mensen zijn die je interesses delen.

Opzich helpt het jou mee dat je passies hebt. Je bent veel bezig met schrijven, graag creatief, graag een boodschap willen meegeven aan mensen, verhalen vertellen.

Het eerste waar je je mee bezig moet gaan houden is natuurlijk je VWO afronden. Maar als vervolgopleiding zou ik als ik jou was me bezig gaan houden in de creatieve hoek. Dan kom je al snel bij de Nederlandse Filmacademie, Academie voor theater en dans, Academie voor de klein kunst etc.

Ook adviseer ik je natuurlijk de standaard beroepskeuzetesten & studiekeuzetestesten enzo te maken, het helpt je al een eind op weg met opleidingen, scholen dat soort dingen 

Misschien kan je proberen om er met veel mensen over te praten. Wie weet kom je door andere mensen op een idee.

Reageer