moeite met school

  • 30 January 2023
  • 7 reacties
  • 50 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hallo allemaal! 

Ik heb zelf altijd best veel moeite op school. Het past niet bij mij om gewoon maar 5 dagen in de week naar school te gaan en op deze manier te leren. Ik heb er sinds de basisschool al last van en nu eigenlijk nog steeds. Ik doe nu ook staatsexamen en ga volgend schooljaar weer een MBO opleiding proberen(3e keer, verschillende opleiding).

Zijn er nog mensen die een verhaal over hun schooltijd willen delen(positief of negatief). Ik denk dat het hele schoolsysteem nog wel wat kan verbeteren(denk aan een starkwalificatie na VMBO, andere soorten onderwijs, zoals een democratische school…). Wat denken jullie daarover? Zou er wel of niet wat moeten veranderen?

Groetjes Beauuutje


7 reacties

Reputatie 7
Badge +19

Hey,

Lastig zeg. Ik ben het wel met je eens dat het Nederlandse schoolsysteem niet top is. Althans voor een hoop leerlingen misschien wel, maar voor kids die anders leren is het moeilijk en sluit het niet goed aan bij hun behoeftes. Dus wat ik graag anders zou zien is dat er meer onderwijs op maat komt, zodat elke leerling gewoon school kan volgen en het ook leuk blijft voor hen.

Ik weet niet of ik het helemaal eens ben met of er een startkwalificatie moet komen na het VMBO. Dit omdat de meeste leerlingen die hun VMBO afronden 15/16 zijn en dit vind ik nog best jong om dan geen enkele vorm van onderwijs meer te hebben.

 

joeeeee

 

Ik zat eerst op Havo en moest daarna door slechte cijfers naar het VMBO. Het was zeker niet mijn eigen keuze en het was eigenlijk ook veel te makkelijk voor mij.

Ik heb hier zelf erg veel last van gehad omdat ik het niet zag zitten om terug naar de havo te gaan en dus een MBO opleiding ben gaan doen. Na 2 maanden kwam ik erachter dat de opleiding niets voor mij was en ben ik een andere opleiding begonnen die beter bij mij leek te passen. Maar na een tijdje viel ik daar ook uit.

Ik werd toen in de opmaatklas geplaats voor de rest van dat jaar, maar moest voor dit jaar weer iets nieuws zoeken. Omdat ik niet wilde dat ik weer een verkeerde studiekeuze maakte ging ik een poging wagen om toch mijn havo diploma te halen.

Binnen een maand ging ik niet meer naar school omdat ik het gewoon niet ervoor wakker werd. Aan het vroeg opstaan ligt het niet, want om naar mijn werk te gaan lukt het wel.

Maar goed, na al meerdere keren het zelf aangegeven te hebben dat het fout ging bij school en de leerplichtambtenaar is er na een krappe 2 maanden eindelijk een gesprek gekomen om te kijken wat er nu ging gebeuren. Uiteindelijk was het erop gekomen dat ik staatsexamen mocht gaan doen, maar om te zeggen dat ik dat echt een goede oplossing vind, een paar maanden voor de examens zeggen dat iemand 2 jaar mag gaan doen in die korte tijd, nee. Maar ik ben er wel mee akkoord gegaan om verdere problemen te voorkomen.

Voor mij had het dus erg goed geweest om een tussenjaar te nemen. Ik had sowieso verder gaan leren, maar wel zodra ik wist wat ik wilde gaan doen. Voor mij is de zin om nog door te gaan met school alleen maar minder geworden doordat ik verder moest leren. 

Ik denk dat als je na je VMBO diploma een startkwalificatie hebt dat inderdaad erg jong is. Maar als je, net als ik, geen idee hebt wat je moet gaan doen of je gewoon echt niet wilt/kunt zou het wel goed zijn. Ik zou het dan wel zo doen dat je dan wel nadelen  als je dan al kan stoppen met leren. Misschien dat je iets minder verdiend ofzo. Natuurlijk word er dan vanuit school wel gewoon gefocust op doorleren, zodat het wel gestimuleerd wordt, maar niet meer verplicht.

 

Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is, ben al moe namelijk. Als je ergens nog verduidelijking bij wilt kan je het gewoon vragen

Reputatie 7
Badge +19

duidelijk beschreven hoor :) ondanks dat je moe bent.

Ik snap het, klinkt echt als een lastige situatie. Ik hoop voor je dat het staatsexamen een goede keuze zal zijn voor jou.

Maar ik geloof dat als je van de middelbare school komt, dat je dan gewoon een tussenjaar kan nemen ondanks dat je geen startkwalificatie hebt. Maar een voorwaarde is dan wel dat je, ik geloof 28, uur in de week moet gaan werken. En daarnaast bestaan er op het MBO ook veel BBL opleidingen waarbij je gewoon 3 of 4 dagen gaat werken en 1 dag naar school gaat. Dat kan voor sommige studenten ook fijn zijn.

 

joeeee

Ik had ook al met leerplicht contact opgenomen of er nog andere mogelijkheden waren waarbij ik niet naar gewoon een school of opleiding hoefde, maar mij is verteld dat dat niet kon. Ik moest doorleren, in ieder geval tot mijn 18e

Reputatie 7
Badge +19

ja je moet ooit wel je startkwalificatie halen inderdaad. Dus misschien is dat wat zij bedoelde. Maar een vriendin van mij heeft wel een tussenjaar gehad nadat ze haar VMBO heeft gehaald, maar ze moest dan wel veel werken. Maar ik weet er ook niet het fijne van ofzo.

Ik ga er morgen nog wat over proberen op te zoeken

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @Beauuutje ,

 

ik zag dat jullie het over de startkwalificatie hebben en de rijksoverheid zegt het volgende:

Waarom moet ik een startkwalificatie hebben? | Rijksoverheid.nl

Hopelijk staat hier een antwoord…

 

Gr. MickeyMouse

 

Reageer