Mijn toekomst/plan voor later.

  • 9 September 2020
  • 6 reacties
  • 109 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Mijn vraag is kan ik na de universiteit nog iets leren? 

Mijn plan:

Ik doe nu MAVO 3, ga volgend jaar na MAVO 4. Maar als ik dat heb afgerond wil ik HAVO 4 doen, daarna HBO afmaken. En daarna ga ik de universiteit afmaken. En daarna nog atheneum waarschijnlijk doen (als dit kan, maar dat vraag ik nu).


6 reacties

Hi,

Ik weet niet precies hoe het allemaal zit maar als ik jou was zou ik atheneum voor HBO/universiteit doen of niet doen. Ik weet niet of het ongelijk is om andersom, zoals jij het zei, te doen. Voor een universitaire opleiding heb je wel een HBO of een vwo (atheneum of gymnasium) diploma nodig.

Maar waarom wil je zoveel mogelijk doen? Heb je een doel, opleiding of beroep wat je wilt worden? Gewoon uit nieuwsgierigheid, als je niet wilt antwoorden hoeft dat niet hoor.

Groetjes J8j8

Onnodige quote verwijderd door De Kindertelefoon.

 

Ik ga eerst HBO afronden, daarna naar de universiteit. Maar mijn vraag is wat ik daarna kon doen (bijv. Atheneum of gymnasium want ik weet niet precies hoe dat zit), En nee ik weet nog niet precies wat ik wil gaan doen maar in ieder geval iets met economie.

 Maar mijn vraag is wat ik daarna kon doen (bijv. Atheneum of gymnasium want ik weet niet precies hoe dat zit)
 

Ik weet het ook niet precies maar na de universiteit is het niet erg logisch om atheneum of gymnasium te gaan doen. Atheneum en gymnasium zijn namelijk samen VWO en dat is net als MAVO en HAVO een niveau op de middelbare school. Een universitaire opleiding doe je dus pas daarna. 
Wat je allemaal precies na een universitaire opleiding wel kan doen weet ik niet precies maar als je dan nog een opleiding wilt doen lijkt mij dat dat een andere universitaire of anders HBO of MBO opleiding wordt.

Groetjes J8j8

Oke, bedankt voor het informeren erover!

Hi anoniem983,

 

mooi dat je zo ambitieus bent en sws dat je over je toekomst nadenkt.

Misschien dat je in de praktijk bijvoorbeeld na een eerste diploma of afgeronde studie al werk vindt en soms kun je dan vanuit je werk ook studeren. Op zich kan dat wel zwaar zijn, maar dan heb je ook al een inkomen en niet alleen de kosten van de studie. In sommige gevallen worden studies of cursussen ook door werkgevers betaald of voor een gedeelte vergoed. Dus dan heb je nog een extra optie om over na te denken.

 

Succes iig.

 

Groetjes,

M&M's

Heyo,

J8j8 zei klopt helemaal. Het is erg raar en volgens mij ook niet mogelijk om naar je HBO of UNI weer atheneum te gaan doen. Dan ga je eigenlijk van de basis naar vervolg en vervolgens weer terug naar de basis. Je zou het kunnen zien als trap. Je bent nu op het vmbo en je loopt naar boven naar de uni. En zoals je het nu zegt is het eigenlijk zo dat je nu weer de trap afloopt. 

Het is verstandig denk ik om eerst een beetje te kijken wat je wel leukt lijkt om te gaan doen. Je zei al dat je iets in de economie wilt doen. Nou dat is mega breed.

Aan het einde van je HBO studie krijg je van die school adviezen voor je eventuele vervolg studie naar de uni. Als je bijvoorbeeld small business doet. (Je zou hiernaar een eigen bedrijf kunnen opstarten) zou je bijv.  Business Analystic kunnen doen, of Econometrics, of Business Administration (oftewel bedrijfskunde).

Ben je nou klaar met een van de opleidingen, dan zou je natuurlijk nog een andere opleiding in dat gebied kunnen doen. Op de Universiteit van Amsterdam zijn er 11 verschillende richtingen bij economie en bedrijfskunde.

Je hoeft natuurlijk niet al die opleidingen te doen, tenzij je graag voor op 50e ofzo nog op school wilt zitten haha. Is het daarna afgelopen? Nope. Daarna begint het juist pas. Want nu ga je werken. En door te werken en doen leer je enorm veel. En zo ontwikkel je jezelf ook. Je blijft je hele leven aan het leren.

See ya!

Spookyzx.

Reageer