Middelbaar onderwijs in het buitenland

  • 11 October 2020
  • 1 reactie
  • 59 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hoi!

Ik ben een meisje van zestien. Ik zit nu in het vijfde middelbaar, en wil volgend jaar voor een tijdje in het buitenland (namelijk Zweden) gaan studeren. Hier een beetje het verhaaltje of zo:

 Een aantal jaar geleden organiseerde mijn school (een Belgische school) een uitwisseling met een Nederlandse school, maar die werd afgelast omdat er te weinig deelnemers waren. Ik vond dat heel erg jammer, want ik had me ingeschreven en was ook geselecteerd. Ik had er enorm naar uitgekeken.
Een jaar of twee later kwam ik via een advertentie een organisatie tegen die uitwisselingen organiseert voor middelbare scholieren, maar voor individuele personen in plaats van voor groepen binnen dezelfde school. Dus toen begon ik daar vanalles over op te zoeken, en ik wil echt, echt zo’n uitwisseling doen.
Ik wilde eigenlijk in het vijfde middelbaar gaan, maar ik wist niet goed hoe ik het aan mijn ouders moest vertellen. Dus ik stelde het steeds maar uit.
Tijdens corona heb ik wat info opgezocht en een Word-document gemaakt. Maar ook toen bleef ik uitstellen.
Nu gaat een meisje van mijn klas volgend jaar op uitwisseling, en dat heeft bij mij de hele droom terug aangewakkerd. Dus ik ben opnieuw info gaan opzoeken, nog meer dan vorige keer, en ik heb nu een Word-document van 25 bladzijden vol info en foto’s en links en filmpjes. Het is nog niet helemaal af, maar er is een soort van informatiebeurs over studeren in het buitenland en die is van 19 tot 23 oktober dus dat is al bijna. En ik wil graag daar wat meer info vinden en er met mijn ouders naar kijken (het is online door corona), zodat zij ook wat meer weten wat het inhoudt en zo.
Ik wil heeeeeeel graag naar Zweden, en de vijftienduizend (oké, dat is misschien een beetje overdreven, maar het zijn er wel echt véél) vlogs en blogs die ik al bekeken heb, maken die goesting alleen maar groter. Dus ik heb nu heel dat Word-document naar PDF omgezet en op een USB-stick gezet, en ik wil dan naar mijn ouders gaan en zeggen dat ik naar Zweden wil en de stick geven.

Maar ik weet dus niet hoe… Ik durf niet zo goed, want ik weet niet wat ik moet zeggen en hoe ze gaan reageren. Ik denk dat ze positief zullen reageren, maar ik ben niet zeker… En ik heb zo weinig tijd, want ik besef heel goed dat het nu of nooit is als ik in het middelbaar nog wil gaan. En dat document geeft wel veel informatie en ook wat uitleg van mezelf aan mijn ouders, maar is dat niet heel erg onpersoonlijk? Heeft iemand tips?

Alvast heel veel dankjes!

-Chocolaatje :heart::chocolate_bar:


1 reactie

Hey Chocolaatje,

Wat gaaf dat je dat wilt doen! Lijkt me echt heel leuk. Als je het zo graag wil, wat houdt je dan tegen? Ik zou lekker het gesprek aan gaan en het is helemaal niet raar dat je een document hebt gemaakt. Dat is juist hartstikke handig, want dan heb je alle informatie ineen en kunnen je ouders dat ook rustig doorlezen. Het is niet onpersoonlijk, maar je moet natuurlijk niet alleen dat document geven, maar ook een gesprek erbij hebben. Dat je er bijvoorbeeld eerst even over praat en dat je dan zegt van hier staat alles in een document.

Als je het zo graag wil, zou ik het echt doen!

Succes,

Xx Simply Me

 

Reageer