Vraag

mbo

  • 1 October 2020
  • 8 reacties
  • 81 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hallo ik bmoet binnenkort een mbo opleding kiezen maar ik heb echt nog geen idee wat ik zou willen gaan doen heeft iemand mischien tips?

en kan ik ook naar een mbo opleiding gaan die ver van mij vandaag is bijvoorbeeld ik woon in noord brabant en ik ga naar het mbo in amsterdam?


8 reacties

Hey,

In principe kan je naar elke mbo die je wilt. Je moet alleen even voor jezelf kijken of het handig is qua reistijd enzo.

Om een opleiding te kiezen is het belangrijk om zelf te weten wat je echt leuk vind, waar word je blij van of wat zou je anders willen in de wereld? Het is handig om met veel mensen hier over te praten zodat je veel meningen hebt en veel informatie over verschillende beroepen en mensen

Ook kan je op internet allemaal testjes doen over jezelf of over een studie die bij je past. Dus ik zou zoiets eens proberen.

Je kan ook een lijst maken met opleidingen die je wat lijken en dan schrijf je bij elke opleiding voor en nadelen op. Dan krijg je voor jezelf meer overzicht en zie je gelijk wat misschien toch niet zo bij je past

Verder is het heel leerzaam en leuk om eens dagjes mee te lopen met mensen. Dat kan op een school zijn, maar ook gewoon op een werkvloer. Daar leer je het meeste van en je krijgt een realistische blik op wat het allemaal inhoud en wat je doet.

En verder natuurlijk open dagen bezoeken van scholen voor informatie en zodat je weet welke school bij je past.

Dit zijn een aantal dingen die ik heb gedaan, omdat ik het ook echt super moeilijk vond om iets te vinden wat ik echt leuk vond en wat bij me past. Dus ik heb veel mensen gesproken, open dagen bezocht, meegelopen in onder andere ziekenhuizen. Dus dat hielp wel.

En betrek ook vooral ouders/verzorger in je keuze, familie vrienden mensen die je vertrouwt. Zij kennen jou en kunnen je advies geven.

En ook je school kan je helpend, je kan praten met een mentor of decaan, kan ook echt heel verhelderend zijn en hun weten ook echt super veel, vooral de decaan!

Ik hoop dat je hier iets aan heb en als je nog meer vragen hebt, laat maar weten.

Succes met je keuze!

Xx Simply Me

dankje voor je reactie (:

ik praat hier op school al met de decaan over en open dagen en meeloop dagen gaan niet door vanwege corona

Hey,

Goed dat je er al met je decaan over praat! Helpt dat ook een beetje?

Ik snap dat het nu heel lastig is dat je niet kan meelopen, daar had ik heel even niet aan gedacht.

Wat ik in ieder geval wel weet is dat bijna elke school de open dag online houdt. Dus ik zou als ik jou was me dan daarvoor aanmelden, dan krijg je toch nog een beetje een indruk.

En je kan ook altijd met iemand van de studie een afspraak maken en die kan je dan meer vertellen en met jouw kijken of dit wat voor je is. (Ik weet alleen ff niet hoe zo'n iemand heet) maar je kan op de site van een school wel contact gegevens vinden. Misschien kan dat je helpen?

Xx Simply Me

Wij kunnen je natuurlijk geen opleiding aanbevelen. Dat is namelijk compleet afhankelijk van jouw interesses. Ga voor jezelf eens na wat je leuk zou vinden om te doen, gewoon alleen al een richting. Dan kan je wat gerichter onderzoek doen naar mogelijke opleidingen.

Is er vanuit school ook geen beroepskeuze test te krijgen? Misschien helpt dat iets.

Reputatie 3
Badge +4

Ik zou kiezen wat je het meest leuk lijkt, dit is altijd de goede keuze, want wat je leuk vind ga je ook leuk mee om en niet passief meedoen in de colleges, maar echt snappen wat ermee bedoelt wordt.

 

Jij zal het goede kiezen!

Je moet niet alleen kiezen wat je leuk lijkt, maar ook de realistische kant bekijken. Hoeveel tijd moet je aan school besteden, wat wordt er allemaal van je verwacht. Hoe is de omgang met studenten en docenten. Vaak lijkt iets heel leuk, maar valt het toch nog meer tegen. Kijk dus wel iets verder dan alleen wat je leuk lijkt. Vaak blijkt dat mensen toch niet goed gekozen hebben en dan stoppen met de opleiding omdat het toch tegenvalt of het niet is wat ze verwacht hadden. Je kan je dus beter maar goed inlezen en informatie opzoeken per opleiding en dan een bewuste keuze maken, dus niet alleen omdat je het leuk vind

en nog een vraagje ik kan naar mbo niveau 4 maar mijn beste vriend kan alleen naar mbo niveau 2 en we willen graag samen naar dezelfde opleiding of is het slimmer om dat niet te doen en gwn voor niveau 4 te gaan

 

Hey Mr.onbekend,

Het lijkt mij in dit geval beter om voor jezelf te kiezen, hoe egoïstisch dat misschien ook klinkt.

Er zijn denk ik een paar redenen voor,  onder andere dat jij niveau 4 aankan. Het is dan denk ik niet prettig om onder je niveau te zitten, terwijl je veel meer kan. Uiteindelijk kan je met mbo 4 meer kanten op en heb je meer kansen dan mbo 2. Dat is niet negatief naar je vriend, maar ik zou op je eigen niveau blijven/gaan.

Het is misschien een beetje raar om nu te zeggen, maar misschien ben je nu best close met je vriend. Maar dat kan ook een beetje veranderen. Want jullie gaan zelf ook veranderen, doordat je ouder wordt en dan verandert jullie relatie als vrienden ook weer. Daarom lijkt het nu heel leuk om samen met je vriend iets te gaan doen, maar op school krijg je vaak ook weer andere vrienden en misschien allebei een andere vriendengroep.

En als je nu niveau 2 gaat doen en je wilt ergens werken waar je niveau 4 voor nodigt hebt, dan moet je misschien alsnog wel niveau 4 gaan doen, terwijl je dat al eerder kad kunnen doen.

En je bent ook zelf een persoon naast je vriend. Je bent denk ik niet gebonden aan je vriend en het is vrij normaal dat je allebei een andere opleiding of niveau gaat doen. En je kan altijd nog goede vrienden blijven hoor, ook als je qua school gescheiden bent.

Dit zijn denk ik een beetje de belangrijkste redenen in mijn opzicht om het niet te doen.

Succes met je keuze!

Xx Simply Me

 

Reageer