Maatschappijleer : jouw mening

  • 7 February 2021
  • 3 reacties
  • 52 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hi allemaal, 

Voor een onderzoek naar beter lesgeven in maatschappijleer, heb ik zodra de scholen weer open gaan een les maatschappijleer die ik zelf ga geven. Ik zal even kort uitleg geven..

Maatschappijleer wordt altijd als een saai vak gezien. Vaak komt dat ook door de manier van lesgeven. Daarom ga ik op een andere manier lesgeven, dan normaal. Ik geef een les van 50 minuten over het parlement, waarbij ik niet een powerpoint gebruik en uitleg, maar les geef door middel van verschillende activiteiten. 

Ik leg bijv wel kort uit wat het parlement is door middel van een grappig, kort filmpje dat de aandacht wekt. Daarna komen er allerlei online competitieve spelletjes, zoals een quiz, poll etc.

Daarna om de kennis te testen wil ik nog een kahoot doen en de winnaar krijgt iets lekkers. 

Ook lijkt het me leuk nog om de leerlingen zelf te laten debatteren over verschillende stellingen. 

Mijn vraag aan jullie is eigenlijk :

1. wat vinden/vonden jullie altijd van maatschaplijleer?

  1. Waarom denk je dat dat was?
  2. Wat vinden jullie van deze ideeën? Stel je voor jouw maatschappijleer lessen zouden er zo uitzien, zou je dat leuk vinden?

Vertel wat je vind!! Nog meer ideeën? Leuke online quiz platformen?

Ik ben best wel zenuwachrig namelijk… Ideeën hoe ik de zenuwen kan bedwingen? Wat nou als ze niet luisteren, niet meedoen, niet opletten… Is voor een 4vwo klas.

 

Tips, ideeën? Vertel me alles!!!


3 reacties

Reputatie 4
Badge +2

Ik heb nog geen maatschappijleer gehad, maar wel eens een invaller die maatscahpijleer geeft. Ik vond het zelf super interessant maar mijn klas zat te gapen. Maar echte een echte les maatschappijleer heb ik nog nooit gevogd.
Ik zit zelf wel in vwo 3 en vind het erg moeilijk om op te letten, vooral online. leraren die websites zoals lessonup en kahoot gebruiken samen met hun normale powerpoint vind ik persoonlijk heel fijn. Met lessonup kunnen de leerlingen op hun telefoon meekijken met jouw powerpoint en je kan er ook een enquete of quiz in verwerken, kahoot ken je vast wel.  En een quiz of wedstrijdje zorgt er ook voor dat de stof beter blijft hangen. Je moet het ook niet persoonlijk opvatten als de leerlingen niet opletten, maar het is bovenbouw dus ik hoop voor je dat het goed komt, vooral als je chill en aardig overkomt en niet zo arrogant als de meeste docenten. 

heel veel sterkte ermee! enne, laat je ons weten hoe t ging?
-miaomiao

Bedankt voor je reactie!! Zal het laten weten.

 

Anderen nog tips?

Gooi je mening!! Zeg wat je vindt 😋

Reputatie 7
Badge +19

Hee

1. wat vinden/vonden jullie altijd van maatschaplijleer? Heel wisselend. Ligt er heel erg aan over wel onderwerp het gaat. Over politiek en geloof enzo vind ik kapot saai. 

2. Waarom denk je dat dat was? Omdat de onderwerpen saai zijn. En je veel moet luisteren.

3. Wat vinden jullie van deze ideeën? Stel je voor jouw maatschappijleer lessen zouden er zo uitzien, zou je dat leuk vinden? Ja dat zou echt nice zijn. Dan heb je tenminste uitdaging en je moet niet zo saai alleen maar luisteren. 

Ik heb geen ideeen meer. Ik denk dat het echt een toffe les gaat zijn!

Maak je heen zorgen het gaat wel goed komen als ik het zo lees. De leerlingen gaan vast enthousiast zijn en dan gaan jouw zenuwen vast ook weg.

 

veel succes!!!

Reageer