Hi allemaal,
Voor een onderzoek naar beter lesgeven in maatschappijleer, heb ik zodra de scholen weer open gaan een les maatschappijleer die ik zelf ga geven. Ik zal even kort uitleg geven..
Maatschappijleer wordt altijd als een saai vak gezien. Vaak komt dat ook door de manier van lesgeven. Daarom ga ik op een andere manier lesgeven, dan normaal. Ik geef een les van 50 minuten over het parlement, waarbij ik niet een powerpoint gebruik en uitleg, maar les geef door middel van verschillende activiteiten.
Ik leg bijv wel kort uit wat het parlement is door middel van een grappig, kort filmpje dat de aandacht wekt. Daarna komen er allerlei online competitieve spelletjes, zoals een quiz, poll etc.
Daarna om de kennis te testen wil ik nog een kahoot doen en de winnaar krijgt iets lekkers.
Ook lijkt het me leuk nog om de leerlingen zelf te laten debatteren over verschillende stellingen.
Mijn vraag aan jullie is eigenlijk :
1. wat vinden/vonden jullie altijd van maatschaplijleer?
- Waarom denk je dat dat was?
- Wat vinden jullie van deze ideeën? Stel je voor jouw maatschappijleer lessen zouden er zo uitzien, zou je dat leuk vinden?
Vertel wat je vind!! Nog meer ideeën? Leuke online quiz platformen?
Ik ben best wel zenuwachrig namelijk… Ideeën hoe ik de zenuwen kan bedwingen? Wat nou als ze niet luisteren, niet meedoen, niet opletten… Is voor een 4vwo klas.
Tips, ideeën? Vertel me alles!!!