Vraag

Leren voor school

  • 15 November 2020
  • 2 reacties
  • 52 Bekeken

Badge

Beste lezer,

Ik doe het de laatste tijd niet zo goed op school, en dit jaar is heel belangrijk. Ik leer gewoon goed, en haal onvoldoendes. Veel mensen zeggen dat het komt door de manier waarop ik leer, maar ik probeer telkens wat anders. Ik maak samenvattingen, ik maak kaartjes, ik maak mindmaps ect. Heb jij misschien tips die mij kunnen helpen?

Groetjess x


2 reacties

Reputatie 6
Badge +7

Hoi Annex,

Vervelend dat je gewoon goed leert en dan toch onvoldoendes haalt. Ik heb denk ik wel een paar goede leertips voor je.

Het gaat er ook om hoe je leert voor welk vak. Voor elk vak moet je weer iets anders kennen/kunnen. Neem bijvoorbeeld vakken zoals wiskunde en natuurkunde. Voor dit soort vakken moet je stof vooral goed kunnen toepassen. Hier is het dus belangrijk dat je genoeg opdrachten/oefeningen maakt. Dan komt het er goed in.

Maar bij talen, zoals frans en latijn, moet je weer veel leren. Hier is het handig als je vaak maar kort even de woordjes/zinnetjes doorneemt. Je kan jezelf overhoren met woordkaartjes of andere jouw laten overhoren. En latijn is ook weer anders dan frans. Want frans moet je kunnen 'spreken’ en latijn moet je vooral vertalen. Bij talen die je moet spreken kan je ook met iemand die de taal (redelijk) beheerst om de paar dagen een gesprekje voeren. Dit helpt mij altijd.

En dan heb je nog vakken zoals geschiedenis en aardrijkskunde. Hierbij moet je gewoon leren en begrijpen wat er nou gebeurt. Samenvatten is hier dan ook een goede leerstrategie.  De stof goed doorlezen kan je helpen, en om te zorgen dat je zeker weet dat je het echt begrijpt kan je zo af en toe een belangrijk woord markeren.

Voor elk vak is het sowieso ook fijn om een oefentoets te maken. Als ze die hebben op jouw school. Dan weet je een beetje waar je nog aan moet werken en hoe de toets ongeveer gaat.

Veel succes nog, en ik hoop dat je hier wat aan had!

Groetjes, Paardebloem.

Zoals Paardebloem al zegt past iedere strategie bij een ander vak. Wat bij mij altijd helpt is herhaling. Elke dag (of om de dag) de stof herhalen. Je hoeft geen uren bezig te zijn, maar toch zeker wel een half uurtje.
Gebaseerd op de leeftijd waarvoor dit forum is ga ik ervan uit dat je al te maken hebt met toetsweken. Begin een week of twee van tevoren met leren en neem elke dag even wat door.

Reageer