Vraag

leraren zitten te twijfelen of ik naar havo of vwo moet maar ik durf niet tegen mijn ouders en leraren te zeggen dat ik naar havo wil

  • 18 April 2021
  • 8 reacties
  • 70 Bekeken

Badge

Ik (jongen 14) zit nu in 2 gymnasium maar ga in jaar 3 naar havo of vwo. Ik durf mijn ouders en leraren niet te vertellen dat ik  eigenlijk naar havo wil. Ik wil dit omdat ik dan beter kan presteren en niet de hele tijd die druk voel. Maar als ik mijn ouders dit zou vertellen zou ik “lui zijn” en “geen toekomst willen¨. Hoe ga ik hier mee om en hoe kaart ik dit aan?


8 reacties

Reputatie 5
Badge +6

Ik wou ook naar havo, en kreeg in het begin ook te horen: wil je niks doen met je toekomst. Maar uiteindelijk accepteerde ze het en vonden ze het goed...

Reputatie 6
Badge +12

Het is je eigen keuze en je ouders kunnen je (denk ik) niet dwingen

Heey,

Goed dat je voor jezelf weet wat je wilt, het is duidelijk dat je naar de havo wilt. Je geeft aan dat als je dit aan je ouders zou vertellen, zij vervelende opmerkingen gaan maken. Hoe zit dit met je leraren?

Misschien is het een optie om dit eerst met een leraar/decaan te bespreken en daarna met je ouders. Het is helemaal niet lui of slecht voor je toekomst om naar de havo te gaan. Het gaat er nu vooral om dat jij het naar je zin hebt op school en het ook op niveau is. En dat lijkt nu niet het geval te zijn. Ik denk dat je dat prima kunt aangeven.

Wat je later ook wilt doen, je komt er uiteindelijk wel. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en soms moet je een andere afslag nemen. Maar dat zegt nog niks over je eindbestemming. Bespreek het gewoon en geef heel duidelijk aan wat je wilt. Succes!

Groetjes,
Simply Me

Ik wou ook naar havo, en kreeg in het begin ook te horen: wil je niks doen met je toekomst.

Wat een ontzettend vervelende opmerking die echt nergens op slaat. Sure, je kan er niet direct mee naar de universiteit maar HBO is echt helemaal prima. Daar kan je volgens mij echt al de meeste banen mee krijgen.

Verder neemt Simply Me mij de woorden uit de mond. Laat je niet gek maken! You got this!

Badge

Ik wou ook naar havo, en kreeg in het begin ook te horen: wil je niks doen met je toekomst.

Wat een ontzettend vervelende opmerking die echt nergens op slaat. Sure, je kan er niet direct mee naar de universiteit maar HBO is echt helemaal prima. Daar kan je volgens mij echt al de meeste banen mee krijgen.

Verder neemt Simply Me mij de woorden uit de mond. Laat je niet gek maken! You got this!

bedankt! wil late ook politie agent worden dus ik heb in principe niks meer nodig dan hbo

 

Heey turbo,

Als je weet dat je later politie agent wilt worden en je hebt niks meer nodig dan HBO, zou ik dat gewoon aangeven. Is er ook een decaan hierbij betrokken? Een decaan kan je helpen met het nadenken over bijvoorbeeld vwo/havo/HBO en welke richting je op wilt. 

Je kunt dan ook samen met de decaan, je ouders en leraren hierover praten.

Groetjes,

Simply Me

Badge

(...)  Is er ook een decaan hierbij betrokken? Een decaan kan je helpen met het nadenken over bijvoorbeeld vwo/havo/HBO en welke richting je op wilt. 

Je kunt dan ook samen met de decaan, je ouders en leraren hierover praten.

nee hier is geen decaan bij betrokken. bedankt

Heey,

Als er geen decaan bij betrokken is, zou je dat nog in overweging kunnen nemen. Ik heb het zelf wel gedaan (op advies van mentor en ouders) en het heeft mij wel heel erg geholpen. Een decaan staat wat meer op een afstandje en heeft veel verstand van opleiding en dat soort onderwerpen. Ik denk dat hij/zij jou hierin ook goed kan helpen.

Groetjes,

Simply Me

Reageer