Vraag

kan iemand me helpen? ik loop vast. (examens - problemen)

  • 20 April 2021
  • 1 reactie
  • 44 Bekeken

Reputatie 2
Badge +1

Hey! 

over mijzelf: Ik ben een meisje van 16. Ik zit in mijn examenjaar (TL) en heb nog 4 weken voor de schriftelijk en 12 voor de mondeling examen. Ik ben gediagnostiseerd met ad(h)d een half jaar geleden.  Ik doe dit jaar wegens veel problemen die heb deeltijd examen.

Ik heb echt amper zelfdiscipline of doorzettingsvermogen (als iets me niet genoeg boeit)

Ik heb dus echt extreme uitstelgedrag. Ik krijg het voor elkaar 2 artikelen opzoeken op internet en sturen 3 weken lang uit te stellen. Ik heb het vervolgens gedaan door de druk van me begeleider. Ik denk telkens: Ik begin morgen! ik doe het zo! Het komt goed!  maar nee. Ik hou mijzelf telkens voor de gek. Ik voel niet genoeg druk van buitenaf en motivatie van binnen om iets te doen. Ik begin gewoon niet. 

Niks helpt en ik ben radeloos omdat het zoveel verpest. Het is met ALLES. Niet alleen schoolwerk maar ook als ik iets niet dringends aan iemand wil vragen, appjes beantwoorden en noem maar op. 

Ik heb ook best wel ergere vorm van ad(h)d want ik slik een hogere dosis medicatie om te kunnen functioneren. Ik heb ook dat ik van de 20 dingen die ik wil starten misschien 10 echt doe en letterlijk 0 afmaak. Met heel veel geluk 1. Ook ben ik chaotische en plannen is niks voor mij. Ik hou en wil graag plannen en organiseren, oprecht! Maar het werkt niet om 2 redenen.

  1. je kan het al raden: ik plan het, en stel het vervolgens toch uit. Ik heb niet de discipline om toch te beginnen. Ik zeg eerst: ik begin 12:00, is het zover dan zeg ik: oké ff dit en ik begin 12:05, 12:15 en uiteindelijk gebeurd het gewoon niet. 
  2. Ik heb er van mijzelf al moeite mee. Wat is realistische?  Wat heeft prioriteiten? Vergeet ik niet iets (ben vergeetachtig)? en ik raak snel het overzicht kwijt. 

Ook heb ik concentratieproblemen alleen dat is al 'opgelost' door medicatie die ik slik. 

hebben jullie enige tips, adviezen enzo wat ik kan doen? niet te basic. Ik heb al van alles geprobeerd. Jullie mogen altijd vragen stellen verder. 

en ja zelfs nu doe ik dit in plaats van te werken aan engels. 

 

dankje voor het lezen, -Saartjeh 


1 reactie

Hoi Saartjeh,

Wat een vervelend probleem, je hebt het duidelijk omschreven. Als ik je topic zo lees lijkt het alsof er veel dingen meespelen. Je hebt niet genoeg druk van buitenaf, je hebt niet genoeg motivatie van binnen uit, je hebt moeite om je aan je planning te houden en last van je concentratie waarvoor je dan wel medicatie slikt.

Heb je van tevoren stress voordat je ergens aan moet beginnen of is dat nadat het je niet lukt om aan dingen te werken? Of heb je eigenlijk helemaal geen stress?

Het is goed dat je al een planning maakt, jammer dat je het dan steeds uitstelt

Hoe komt het dat je geen motivatie hebt? Vind je het dan niet leuk of spreekt het je niet aan?

Een deel is discipline en daarin kun je jezelf best wel trainen, dat vergt ook weer discipline. Je kunt dan oefenen met wat simpelere/kleinere dingetjes zoals een appje sturen of dringende dingen aan iemand vragen. Probeer voor jezelf te bedenken waarom je het niet gelijk zou doen. Wat helpt het je verder om het uit te stellen? Ofwel: wat brengt het je verder om het niet te doen?

Groetjes,
Simply Me

Reageer