Vraag

Is HAVO slecht voor later?

  • 1 October 2020
  • 7 reacties
  • 435 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Nou, ik zit nu dus in 3 MAVO, en ik ga na 4 MAVO en examns naar 4 HAVO toe (Als alles goed gaat maar waarschijnlijk wel, want ik vindt het best makkelijk). En dan is mijn vraag is of 4 HAVO slecht is, want ik zie laatste tijd heel veel mensen met VWO/Gymnasium en dan voel ik me een beetje dom… Dus mijn vraag is, is HAVO dom?
(Ik heb ook een 5 HAVO wiskunde boek doorgekeken van mijn nicht, en ik vindt het niet mega moeilijk).
En of ik daarna nog VWO kan doen en wat daarvan de richtlijnen zijn om over te gaan daarnaar toe. (Ik ben nog 0x blijven zitten)


7 reacties

Havo is zeker niet dom, het gemiddelde in nederland is GT dus havo is bovengemiddeld, zelf doe ik gymnasium en ik vind havo-mensen zeker niet dom

Reputatie 3
Badge +4

Hallo anoniem983,

Het is ten eerste niet zo dat een niveau als “slecht” moet worden bestempeld. Ieder niveau is een indicatie van wat je kan. Zo praktijk onderwijs voor de mensen die goed overweg kunnen met hun handen (dit is het algemene beeld over dit soort onderwijs, maar niet iedereen is gelijk). En in VWO zitten over het algemeen de mensen die meer doen over het nadenken over dingen (wederom geldt, niet iedereen is gelijk in dit geval). 

 

Dit is in beide gevallen compleet anders, waardoor het niet als beter of slechter zou moeten worden bestempeld. Het is wel zo dat in het huidige onderwijssysteem je met VWO alle richtingen op kan met studies. Hierdoor wordt het misschien gezien dat VWO “beter” zou zijn. Maar het is eerder anders.

 

Hopelijk heb ik het zo goed uitgelegd.

 

Maak je geen zorgen!

Havo is een prima niveau en echt niet slecht of dom hoor. Elk niveau is prima en je moet dat echt niet vergelijken

je hebt mensen die heel makkelijk een niveau kunnen en dan prima op hun plek zitten of nog hoger gaan, wat jij dus gaat doen. En je hebt ook mensen die het maar net halen. Dat iemand dus havo of gymnasium doet zegt dus echt niet alles. Je bent dus echt niet dom als je havo doet.

En misschien vind jij wiskunde makkelijk op havo niveau, maar SK ofzo veel moeilijker of een ander vak.

Oke, allebij echt super bedankt voor jullie reacties. Ik ken zelf ook iemand en die zit op het praktijkonderwijs, en zijn broertje zit op het gymnasium. Dus een heel groot verschil maar ik vindt dat mijn vriend ook niet dom is of wat dan ook, maar ik vroeg me dit ff af 😂

Wat de andere zeggen, havo is een prima niveau, helemaal niets mis mee (idd zelfs bovengemiddeld). Of je na de havo ook nog vwo wilt gaan doen, zou ik af laten hangen van wat je daarna wilt.

Al wil je nou heeel graag naar de uni, dan is vwo de snelste route denk ik. Maar als jij een leuke hbo ziet, zou ik dus zeker geen vwo meer gaan doen. Da's gewoon tijdsverspilling. Baseer je keuze dus op je toekomstplannen.

 

Btw. weet dat niet iedere vwo’er naar de uni gaat. Er gaan ook gewoon heel veel vwo’ers naar de hbo. Ik doe zelf ook vwo maar ben ook al bij een paar hbo studies wezen kijken. Ik heb vwo puur gekozen om alle opties open te houden omdat ik nog geen idee had wat ik hierna wilde. 

 

Groetjess

Reputatie 2
Badge +3

je moet echt niet denken dat je dom bent, dat ben je ook niet. iedereen is goed zoals die is.

PS: je kan met havo zelfs piloot worden 

gr geennaam5

Badge +1

het is zeker niet dom en raad het je aan om naar havo te gaan maar vwo word dan wel wat pittiger maar als je al je inzet geeft dan kan je overal komen

Reageer