Vraag

Is dit handig?? [Schoolniveau]

  • 2 December 2020
  • 10 reacties
  • 129 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Is dit handig?? [Schoolniveau]

Zoals de titel al zegt twijfel ik een beetje over mijn schoolniveau etc. etc.
Maar nu heb ik dus een ideetje wat ik denk ik wel kan uitwerken.
Ik zit nu in 3 MAVO en ga na de 4 MAVO examens naar 4 HAVO.
Na de 5 HAVO examens wil ik dus naar 5 VWO gaan, want dan kan ik meer keuzes maken in mijn beroep wat ik later wil worden. Maar ik weet niet of er een bepaalde regeling bij zit (Bijv. hoe oud je maximaal mag zijn om nog in 5VWO en 6 VWO te zitten) Want ik ben nu namelijk 14 Jaar, ik wordt volgend jaar 15.
Volgens mijn berekeningen ben ik 16 als ik klaar ben met de HAVO. En dan ben ik 17/18 Jaar als ik klaar ben met VWO. Volgens mij kan dit wel allemaal, maar dat weet ik dus niet zeker. Weet iemand dit? (Edit: Mijn motivatie en Werkhouding is bij alles eig. wel goed).


10 reacties

Reputatie 7
Badge +19

Ik denk dat je dat even moet navragen op je school. Bij veel scholen kan het wel, ik ken ook iemand die dat doet. Wel ben je meestal dan op de havo 1 jaar jonger en op vwo 2 jaar jonger dan je klasgenoten.

je kan na je havo ook een HBO opleiding gaan doen en dan een propedeuse of diploma halen zodat je naar de uni kan. Op de middelbare leer je alleen maar basis dingen, op een opleiding meer over een bepaald vakgebied. Als je al weet wat je wil op WO dan kan je kijken wat ongeveer het zelfde is. Maargoed dat moet je natuurlijk zelf bepalen. Zoals jij het wilt kan het ook.

succes

Reputatie 2
Badge +4

hoi

ik weet niet zeker maar bij onze school is het zo dat je wel van mavo naar havo mag en van havo naar vwo maar volgens mij niet van mavo naar havo naar vwo 

want je zult toch om een reden op de mavo zitten(niet slecht bedoeld)
ook is het zo dat je niet met alle profielen verder kunt is bij ons ook kies je een bepaald profiel of een bepaald keuze vak wat verplicht is een niveau hoger kun je niet verder

tenzij je cumma laude slaagt (alles hoger dan een 7 op mavo dacht ik)

 

Ik weet niet precies hoe het werkt  maar ik doe zelf VWO en ben ook 18 alsof mijn diploma haal, net zoals de meeste van mijn klasgenoten. Dus je leeftijd zou dan gewoon hetzelfde zijn als die van je klasgenoten.

Hai, zoals je al hebt gemerkt, het verschilt per school. Op relatief kleine scholen willen ze je niet lang houden dus dan mag je niet alle 3 de niveaus doormaken. Je moet dus navragen of dit kan bij je mentor of decaan. Normaal gesproken kan je plan gewoon, en het zou heel knap zijn dus ik gun het je vanharte

Reputatie 2
Badge +4

ik zelf zou het makkelijk door kunnen naar vwo als mijn punten goed genoeg zijn ben namelijk pas 15/16 als ik klaar ben met de havo haha

maar het ligt er volledig aan hoe streng je school er in is wil je bij ons doorstromen is het wel heel moeilijk maar het is mogelijk

Hoi,

Ik heb de overgangsrichtlijnen van mijn school bekeken, je kan na de 4 MAVO examens bij mij naar 4 HAVO, op een andere gedeelte van de school en dan na dat je voor de 5 HAVO examens bent geslaagd kan je naar 5 VWO en dan weer 6 VWO en dan ga ik kijken of ik de UNI ga doen of de HBO.
Maar ik weet eigenlijk niet waarom ik op MAVO zit aangezien ik voor mijn CITO's op spelling/Nederlands al HAVO/VWO advies stond en bij Rekenen/Wiskunde stond ik VWO (en dat merk ik). En bij Engels sta ik ook HAVO niveau op mijn CITO's van groep 8. Maarja, hier kan ik nu vrij weinig mee… Omdat ik toch al in de 3e zit. Maar ik denk omdat mijn IQ niet zoals een ‘gemiddelde’ HAVO’ leerling is dat ik daarom eerst naar Kader/Mavo ben gezet. En nu zit ik op MAVO en heb ik echt heel veel motivatie om HAVO en het VWO af te ronden. (Edit: Ik dé niet echt mijn best in de 1e en 2e klas zegmaar). En de klasgenoten waarmee ik in de klas zitten zijn ook echt TOTAAL niet serieus, terwijl ik gewoon echt serieus zit te werken in de klas en altijd mijn huiswerk etc. etc. af heb.

 

Wat ik Interresant vindt is het idee dat je op kader/Mavo bent gezet omdat je IQ niet hoog zou zijn. Je IQ heeft vrij weinig met je schoolniveau te maken. Je krijgt een CITO advies en dan gaan (jij en) je ouders je inschrijven voor een school en een niveau, vaak gelijk aan het CITO advies. Tenzij er iets is gebeurd dat je van de Havo naar beneden bent gegaan lijkt het er meer op dat je door je ouders onderschat bent, dit niveau is te makkelijk voor je. 

Oja, ik was ook nog vergeten te vertellen dat ik in groep 6 al in een groep 8 Spelling/Nederlands boek. En ik kon ookal op mijn zesde een beetje Engels.

Reputatie 2
Badge +4

even een dingetje

als jij na het vwo hbo wilt doen kun je net zo goed na de havo hbo gaan doen want dat kan ook gewoon

dus ik zou eerst ook even goed bedenken of je echt naar uni wilt want daar heb je vwo voor nodig of gewoon na de havo hbo wilt gaan doen en na de hbo kun je altijd nog uni doen als je dat wilt

 

dus ik zou eerst ook even goed bedenken of je echt naar uni wilt want daar heb je vwo voor nodig of gewoon na de havo hbo wilt gaan doen en na de hbo kun je altijd nog uni doen als je dat wilt

Ik heb hier al over nagedacht, want ik wil iets op de HBO doen, zoals eerder al gezegd. Maar vooral wou ik TOTAAL wat anders doen, dan kan ik alle kanten op en verder studeren aan de UNI/HBO. En het lijkt me wel gewoon leuk om op het VWO te zitten, omdat ik denk dat ik het wel aan kan, qua motivatie, denkvermogen etc. etc. het enigste waar ik nu nog bang voor ben zijn de examens van VWO, maar dat zie ik dan wel. En ik heb het met mijn mentor bespreken, hun zeiden dat ik hier al te vroeg mee bezig was en al voor stond op informatie over wat ik zou gaan doen na de 4 MAVO examens, ik weet al hoe ik naar de HAVO kan na dat ik ben geslaagd, ik moet dan 13,0 punten in totaal staat met Economie en Wiskunde bij elkaar. Alleen ik weet niet wat “punten” in houdt precies. Dat moet ik dus ook nog navragen (of als iemand het hier weet dat die kan uitleggen hoe die punten systeem werkt, en hoe je die krijgt ofz. please).

Reageer