Vraag

Ik voel me anders dan de rest.... geen aansluiting e.d. (op school en algemeen)

  • 1 December 2022
  • 2 reacties
  • 43 Bekeken

Reputatie 6
Badge +4

“Ik voel me anders dan de rest.... geen aansluiting e.d.”
-
-
Ja, ik voel me anders dan anderen, ik kan niet goed met hun communiceren, omgaan, spelen e.d.
ik kan niet goed samenwerken, presenteren en gewoon de ‘normale’/verwachte praktische dingen.
Ik heb geen idee wat ik daarmee heb,

ook al kan dat natuurlijk te verklaren zijn (Autisme, laag EQ etc.).

Maar dan heb ik het nog niet gehad over school zelf. Want ik haat school. Om een paar redenen:

1 Te makkelijk/Word niet ‘uitgedaagd’, ik vond tot nu toe alles te makkelijk, ben van kader naar havo gegaan (ik hoef voor niks te leren?) maar sowieso al kijk ik in het laatste boek van economie of wiskunde, ik begrijp het gewoon (meteen, zonder uitleg van een docent of wat dan ook), het wordt niet moeilijk, het is niet moeilijk.

2 Te sloom, ik zou het graag versneld willen doen, binnen 3 maanden wil ik het liefst de hele middelbare school door racen eigenlijk. Ik bedoel dan op dit moment natuurlijk op het niveau van HAVO. Ik ga sowieso mezelf ertoe zetten dat ik voor de kerstvakantie 4 + 5 HAVO economie af ga hebben.

3 Andersom-wereldje, met ALLES. Voor ‘moeilijke’ toetsen haal ik de ‘hoogste’ cijfers van de klas, en voor de ‘makkelijkste;  toetsen haal ik weer eens de ‘laagste’ cijfers.

4 Geen aansluiting met de klas, ik snap hun niet, hun snappen mij niet. Dit meer qua hoe ik denk, doe et cetera. Ik zei bijvoorbeeld tegen iemand in mijn klas: ‘Ik vind dit zo saai en makkelijk’, en die persoon keek me letterlijk raar aan en zei ook van: ‘Hoe vind je dit (te) makkelijk?’ Ik had 1 vriend, waarmee ik goed kon communiceren, die ook (precies) hetzelfde was als ik, maar die is verhuisd (vorig topic)

5 Andere antwoorden, ik heb altijd (veel) meer of juist compleet andere antwoorden dan de anderen in mijn klas, want ik heb zoiets van: ‘Maar zo en zo kan ook, of zo en zo kan het ook in elkaar zitten, er is nooit één manier om iets op te lossen’. En school denkt blijkbaar dat er wel maar 1 of 2 manier(en) zijn.

6 School begrijpt mij niet/luistert niet/ziet me niet. Ik heb al zo vaak gezegd: ‘Het is te makkelijk, ik wil iets moeilijkers.’ (op mavo dan, nu ook, terwijl ik naar een nieuwe school ga) en ‘Kan ik het (theoretische deel dan) niet versnelt doen?’ Maar blijkbaar is als 1 persoon dat wilt/kan niet genoeg!

Nummer 6 is één van de redenen dat ik nu mijn profielwerkstuk ook in het Engels ga voorbereiden, en daarbij ook nog 3x zo groter/langer ga maken dan dat hoeft/moet. Ik laat maar eens zien dat ‘ik het kan’. En ook de reden dat ik heel erg graag laat zien wat ik werkelijk kan. Ik heb voor de kerstvakantie mijn school (van 4 en 5 HAVO) (deels) af.

-----------------------------------------------------------------------------

Ik heb dit al sinds de basisschool BTW (ik ben nu 16 jaar), ik heb wel (deels) een vermoeden waar het vandaan zou komen, maar om mezelf, dan, ‘hoogbegaafd’ te noemen, vind ik zo oneerlijk ten opzichte van andere mensen, ik ben niet meer dan een ander. Iedereen is gelijk, ook al wordt dat wellicht niet zo gesteld in het onderwijs/algemeen in de wereld.

Gr.


2 reacties

Ik denk dat je hoogbegaafd bent.

Dat betekent niet meteen dat je "beter" bent dan anderen, maar jouw hersenen werken missch net wat sneller en anders dus ik denk dat het daardoor komt

 

 

Reputatie 6
Badge +4

Het kan, maar ik heb de hele tijd de stress van: “Hoe kan ik mezelf bewijzen tegenover anderen, of hoe kan ik voor mezelf het ‘goedmaken’?” Dat ik iets heb, en niet maar ronddwarrel met het gevoel dat ik anders ben dan anderen, ik had het in mijn topic trouwens iets verkeerd getypt/uitgelegd, ik bedoelde: “Ik wil mezelf niet (hoog)begaafd noemen, omdat ik geen bewijs (IQ-uitslag) daarvan heb”.

Maar ik vind sowieso al sinds de basisschool alles saai, ook al werd het op niveau aangeboden, dus het is lichtelijk vaag voor mij, maar ik probeer ook de hele tijd te zoeken, van wat ik heb, of dat wel klopt, maar bij praktisch gezien elk kenmerken, behalve “grote woordenschat”, herken ik alles.

Ik heb niet per se een grote woordenschat, maar dat komt ook deels, doordat mijn moeder dat ook niet heeft, bijna niemand in mijn gezin.

Gr.

Reageer