Vraag

Huiswerk maken

  • 2 April 2020
  • 5 reacties
  • 142 Bekeken

Reputatie 1
Badge

Hoi

Okay dus we zitten met z'n allen in thuis quarantaine en moeten alles zelf doen en maken voor school. Dit ging eerst aardig goed ik kreeg al hrt huiswerk af en had nog genoeg discipline, maar de laatste dagenukt dit niet ik krijg mezelf gwn niet aan het werk. En wanneer ik het niet af krijg stuur ik een mailtje met een smoes. Alle leraren geloven het ook gewoon en kan ik door. Maar het word erger ik kom gewoon soms niet bij de online lessen en maak gewoon helemaal geen huiswerk meer. In plaats daarvan ga ik slapen want ik weet niet waarom maar d e laatste dagen ben ik echt ONGELOOFLIJK moe echt niet normaal ik kan nu over dag slapen (kon ik eerst echt niet!) en mijn ouders laten mij gewoon en kijken niet of ik mijn hw doe want iedereen heeft vertrouwen in me omdat ik eigenlijk altijd alles afheb. Ik loop nu zo achter. Heeft iemand tips om jezelf weer opgang te krijgen?

Groetjes 14 jarig meisje 


5 reacties

Reputatie 2
Badge +1

Hoi, 

Het komt dat je moe bent omdat je te lang slaapt. Probeer elke dag rond dezelfde tijd naar bed te gaan en op te staan, ook in het weekend want dat is eigelijk het beste. Als je wakker bent ojf dan niet liggen maar stap meteen uit bed, dan is de kans het kleinst dat je moe bent. Doe je eigenlijk nog wel dingen die je leuk vind? Want je krijgt motivatie om dingen die je saai vind te doen door leuke dingen te doen. Probeer te blijven doen wat je normaal deed alleen dan niet in het openbaar als dat lukt. 

Xxx anoniememeid 

Reputatie 1
Badge

Hoi, 

Nee ik doe eigenlijk geen leuke dingen meer ik kan nergens heen en zit de hele tijd op de bank met een gebroken enkel. Maar het kan idd komen door het te veel slapen haha heel erg bedankt voor de reactie. 

Groetjess

Hey Nile

 

Wat vervelend dat je achter loopt met taken voor school. Ik kan me voorstellen dat iets als de quarantaine bij veel de zelf-discipline doet afnemen. 

 

Zou je een schema kunnen opstellen? Op dat schema plan je je dag in, en zorg je ervoor dat er voldoende tijd rest voor rust en ontspanning. Eventueel kan je het schema in de keuken hangen en vragen om controle, zodat een huisgenoot kan nagaan of je je schema volgt. 

 

Zoals Anoniememeid zei, kan teveel slapen ervoor zorgen dat je je nog vermoeider voelt. Probeer met andere woorden maximaal negen uur in bed door te brengen, en ook niet overdag in je bed te liggen of video’s te kijken. Je slaapkamer enkel gebruiken om te slapen (niet voor leren bijvoorbeeld) zou kunnen bijdragen aan een goede nachtrust. 

 

Schoolwerk zou je in de woonkamer kunnen doen. Op die manier kunnen huisgenoten je zien, en ben je vaak minder snel geneigd om afleiding te zoeken op bv. je telefoon. Ook zou je, als je een broer of zus hebt, kunnen vragen om samen schoolwerk te maken. 

 

Gr. Kenshin

Hey,

Wat voor mij, kwa motivatie en dicipline, heel erg helpt, is EXTREME duidelijkheid.

Ik heb een agenda waarin elke dag een kolom heeft. Ik heb dan een lijstje van de hele dag met wanneer ik wat af moet hebben. Ik mag het van mezelf pas afvinken als het 100% af is. Zo kan ik ook gelijk zien hoe vol of hoe rustig  mijn dag is.

Elk vak heb ik een eigen kleur gegeven, zo kan ik duidelijk zien aan welke vakken ik per dag moet werken.

Onder in de kolom heb ik de afspraken en toetsen van die dag staan.

Ik schrijf ech alles wat ik voor school moet doen op in die agenda. Het geeft heel veel overzicht, als ik alles van die dag heb afgevinkt dan mag ik iets non-school doen van mezelf. 

Voor mij voorkomt dit dat ik dingen ga uitstellen. Ook geeft het voor mij heel veel rust en duidelijkheid. Ook kan ik dan een beetje creatief bezig met die kleurtjes en indeling. 

Ik hoop dat je hier iets mee kan.

Succes,

Xx

Wow ik heb echt PRECIES dezelfde struggle en situatie, wel fijn om te zien dat ik niet de enige ben die dit heeft.

Maar goed, wat voor mij helpt is een overzicht maken met alles wat ik nog in moet halen ,inclusief de week waarin ik nu zit.
Uiteindelijk zet ik het ook van meest urgent naar minder zodat het duidelijk wordt welke taken de meeste prioriteit hebben .
Vervolgens maak ik een soort 'daily planner’ (ik weet niet of je het kent, er staan goede voorbeelden op pinterest) met wat ik per uur ga doen. Je moet jezelf tussendoor rust geven en realistisch blijven met de planning. Je kan natuurlijk nooit 3 uur achter elkaar aan school zitten. Maar je moet ook niet al te lange pauzes in plannen want uiteindelijk blijf je in die chill flow waardoor je niet meer doorgaat en denkt: '’laat maar zitten, nu ben ik toch al te laat.'’ of iets dergelijks. 
Deze planning maak ik de avond van te voren, want dan kan ik alvast een beetje in schatten waar ik mogelijk tegenaan kan lopen en er vervolgens rekening mee houden.

Je moet ook niet vergeten dat alles wat je aan school doet, alleen maar goed is. Elk klein dingetje is weer een stapje verder. Het is toegestaan om er even doorheen te zitten ondanks de planning. Dan pas je hem weer aan. Je moet er zo flexibel mogelijk mee omgaan en jezelf absoluut niets verwijten omdat je iets niet gehaald hebt. 

Als je dusdanig ver achterloopt, kun je dat misschien ook tegen je leraar of mentor zeggen. Je bent echt zeker niet de eerste die dit meemaakt en het komt allemaal goed. Je bent al zo ver gekomen waar je ook veel discipline voor hebt gebruikt, dus weet dat het in je zit!
 

ik hoop dat je wat hebt aan deze tip :)

Reageer