Vraag

Hoogbegaafd/Hoogintelligent?? Ik ben er gewoon klaar mee


  • Anonymous
  • 0 reacties

 

🖐️

(Ik hoop dat andere hoogbegaafden dit lezen of iemand zich hierin herkent of er veel vanaf weet of dat iemand raad weet, ben namelijk een beetje bang om dit met mijn moeder te bespreken)

(Alvast: Ik ben 15 jaar, zit nu in 4 MAVO)

Oke. Zoals aan de titel te zien, wil ik iets weten over hoogbegaafdheid. Ik wil namelijk weten of ik zelf hoogbegaafd ben.

Want ik herken me in de kenmerken van hoogbegaafde kinderen, kan goed met zulke mensen praten, meedenken etc. etc.

En dit mede doordat ik een vriend heb, die heb ik ook alles verteld, van dat ik denk dat ik hoogbegaafd ben, en dat hij dat waarschijnlijk ook is of kan zijn.

Ik heb kenmerken opgezocht, aan hem laten zien, en hij zegt dat hij zichzelf er ook wel in ziet (en mij).

Ik en hij denken allebei SUPER MOEILIJK.

Bijvoorbeeld:

Een docent vraagt aan mij (van Economie dan):

'Als een bedrijf meer producten verkoopt, krijgt het bedrijf dan meer winst?'

Ik had "NEE." Omdat, als de kosten voor het maken van dat ene product stijgt, of belasting stijgt, dan gaat de prijs van het product waarschijnlijk omhoog, of ze hebben meer uitgaven dan inkomsten, dus minder winst of zelfs helemaal niet.

Nog een voorbeeld: 'Als een product 6 maanden garantie heeft, is het dan een deugdelijk product?'

Ik zei weer "NEE." Dit omdat je volgensmij, wettelijk gezien een bepaalde garantie termijn hebt op product, c(orrect me if im wrong), volgensmij is het bij elk product net iets anders hoelang die garantie is.

 

En mijn vriend zei PRECIES HETZELFDE. Bij beide vragen. Terwijl het goede antwoord "JA." Moest zijn.

Maar mijn vriend en ik hebben allebei ook over iets gepraat, we denken allebei even moeilijk en kunnen zelfs elkaar verder weg helpen in opdrachten, want we denken even moeilijk.

 

Maar hierdoor maak ik die 'makkelijke' toetsen een 2 of 3 en voor 'moeilijke' toetsen een 7/8 (zonder te leren ofcourse).

 

Oja, ik vind school mega saai en doe letterlijk niks aan alles, mijn vriend ook. Wij onderpresteren keihard op (vrijwel) alle vakken.

 

Maar de vraag is natuurlijk, waarom is het niet eerder (h)erkent?

1. Ik doe me altijd anders voor dan dat ik daadwerkelijk ben en krijgen de docenten een totaal andere indruk dan wie ik werkelijk ben.

2. Ik laat niet zien wat ik kan (past eigenlijk wel in de 1e reden maargoed)

Ik denk dat de eerste reden al genoeg zegt over het algemeen.

Oja: ik en mijn vriend hebben echt weinig vrienden, allebei maar 1 of 2. Wij snappen de anderen in onze klas TOTAAL niet.

En ik had eerdere IQ testen niet/amper de score gemiddeld, terwijl ik wel altijd met alles mee kwam en zelfs alles beter deed dan mijn hele klas en nooit echt iemand begreep, of hun mij begrepen. Ik heb overal heel veel vragen bij, die tot op de dag van vandaag nogsteeds onbeantwoord zijn gebleven.


Nu: Waarom wil ik weten of ik hoogbegaafd ben ja of de nee?

Nou, dan kan ik hulp krijgen en snappen mensen me (hopelijk) eerder etc. (en misschien kan ik dan maatwerk krijgen op school enzovoorts)

En misschien kan ik in contact komen met andere mensen die hetzelfde zijn als ik.

En ik ben er helemaal klaar mee, vooral omdat ik anders niet weet wat ik heb of kan hebben.

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

(Oja een paar kenmerken waarin ik me in herken):

Perfectionistisch, hoge cijfers willen/moeten halen van mezelf.

Faalangst, ik ben zooo bang voor sommige toetsen.

Moeilijk denken, ik denk zooo veel verder dan ik zou moeten doen.

Weinig mensen die me begrijpen…

Ik vind zelf wel alles heel saai en doe er vrijwel niks aan.

Ik snap sommige regels niet, ze kunnen net zo goed anders of gewoon niet, ik zie zo mijn oplossingen dan voorbij komen. Ook in andere dingen, zoals moeilijk denken: verschillende oplossingen bedenken.

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

(Oja, als voor iemand het nog niet echt duidelijk is/meer uitleg wil, zeg het dan, leg ik het in de reacties wel uit). Sorry. Veel tekst. Het moest even weg, ik wil héél graag de vragen beantwoord hebben..

 


31 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Oja nog een probleem dat ik ervaar: Het 24/7 nadenken over van alles en nog wat. Over bijv. Oplossingen die de wereld kunnen veranderen tot aan rare fantasieën etc. etc. Het is best irritant.

Maar volgensmij las ik in een ander topic dat dat door mediteren minder wordt, na een paar keer dan.


Zeker , en door je hoofd dan ook echt leeg te maken. Doe ik ook sinds kort en dat helpt echt tegen dat gepieker en de wereld op je schouders ( ken het)

Groetjes Julian X

Oja, nog een toevoeging:

 

Ik denk 24/7, maakt niet uit over wat: oplossingen die ik zie, bepaalde problemen die ik ervaar, gebeurtenissen die nu actief zijn, ideeën die ik heb en meer. Het gebeurt zowel bewust als onbewust (best snel/heel snel).

 

Hoe kan ik erachter komen wat ik heb (hoogbegaafd zijn of iets anders bijvoorbeeld)

 

Ik denk 24/7, maakt niet uit over wat: oplossingen die ik zie, bepaalde problemen die ik ervaar, gebeurtenissen die nu actief zijn, ideeën die ik heb en meer. Het gebeurt zowel bewust als onbewust (best snel/heel snel).

 

Hoe kan ik erachter komen wat ik heb (hoogbegaafd zijn of iets anders bijvoorbeeld)

Nog één toevoeging:

Ik heb faalangst + perfectionisme, ookal is dat nu allebei (gedeeltelijk) weg i.v.m. dat ik school haat op alle fronten die er zijn.

Reputatie 7
Badge +7

Sorry, ik snap dit topic niet helemaal.. 

wij mensjes op het forum kunnen helaas geen diagnoses stellen dus als je bewijs wilt voor het hebben van een iq van 130+ moet je toch echt een iq-test doen om dit te laten vaststellen. 
als je erg veel moeite hebt met school raad ik aan eens met je mentor te praten hierover. Hij/zij kan je met jouw persoonlijke situatie verder helpen zodat je eventueel gepaste hulp kunt krijgen:) 

is er iets waar wij je wel mee kunnen helpen? 

Heb je al geprobeerd om met leraren/je mentor te praten over de problemen die je hebt met school?

Reputatie 6
Badge +7

Wij kunnen inderdaad geen diagnose stellen.  Maar een aantal dingen die ik lees kunnen ook prima bij iets anders passen dan hoogbegaafdheid.

Bijvoorbeeld: 24/7 denken over dingen, en als je één oplossingsrichting in bent gegaan, ben je niet meer in staat om die af te breken, om alternatieven te overwegen of bij jezelf te herkennen dat je denkproces doordraaft.   Daar zit ook iets in van dwangmatig, rechtlijnig, niet open voor alternatieven maar meteen doordraven.  

Je zou inderdaad eens wat tests kunnen laten doen. Ik denk dat je daar een soort van handleiding voor jezelf uit kunt halen. Ik denk niet dat er hoogbegaafdheid uit komt, maar als je wat lekkerder met jezelf om kunt gaan is dat veel meer waard. 

Reageer