Vraag

hoe kom ik onder een presentatie uit

  • 4 December 2020
  • 2 reacties
  • 73 Bekeken

Reputatie 1
Badge

Ik moet dus een presentatie geven en dat kan ik niet ik er zijn geen tips die helpen zijn er mensen die weleens onder een presentatie uit kwamen en hoe heb je dat dan gedaan?


2 reacties

Hey wikploy,

Het beste is denk ik om het gewoon te doen. Ik weet hoe moeilijk het is, ik heb er zelf ook echt een gruwelijke hekel aan, ik ben altijd mega stressed voor een presentatie. Uiteindelijk moet je toch wel en als je dan achteraf terugkijkt, blijkt het meestal nog wel mee te vallen. 

Probeer je goed voor te bereiden, je kunt ook altijd een briefje met punten bij je houden. Als je dan ff de weg kwijt bent, kun je altijd daarop terugvallen. Misschien kun je de presentatie ook wel met zijn tweeën geven? Dan hoef je het niet alleen te doen en lukt het vast wel wat beter. 

Ze zeggen oefening baart kunst en dat is bij dit soort dingen wel echt zo. De eerste paar keer lukt het misschien niet zo goed en dat is echt heel vervelend, maar naarmate je het vaker doet zal je merken dat het je ook wat makkelijker afgaat en dat je het begint te leren. Zoiets kost even tijd en die moet je jezelf ook gunnen, het hoeft ook helemaal niet allemaal goed of perfect te gaan. Dit soort momenten zijn om van te leren en jezelf daarin verder te ontwikkelen.

Je kunt ook altijd even aangeven dat je het moeilijk, spannend vind of dat je het niet zo goed kan. Dan kunnen de anderen daar ook rekening mee houden, dat is helemaal niet gek. Ik denk dat meer mensen het moeilijk vind of denken dat ze het niet kunnen. Probeer nog eens goed te kijken naar de tips die je hebt die niet werken volgens jou, kijk naar je presentatie en bedenk dan hoe je deze tips kan toepassen in deze situatie, de presentatie. Als je daar voor jezelf een overzicht van hebt en dat in je hoofd hebt zitten, heb je er vast al meer vertrouwen in.

Succes, je kan het!

Groetjes, Simply Me

Hi

Simply me heeft wel gelijk. Je kunt beter het gewoon wel proberen dan iets te verzinnen om er onder uit te komen. Je zou aan je docent kunnen voorstellen of je de presentatie alleen voor hem/haar mag doen. Dan heb je maar 1 persoon tegenover je zitten en is het ook niet meer zo spannend. Je zou ook met je docent het erover kunnen hebben en kijken of hij/zij tips voor je heeft, of een andere oplossing.

Ik vind presenteren eigenlijk altijd heel erg leuk en kijk er altijd erg naar uit. Als ik dan mag presenteren maak ik altijd een klein grapje voor dat ik begin zodat de klas was losser wordt. Dit doe ik dan door bijvoorbeeld het papiertje waar mijn steekpunten opstaan te verscheuren enzo iets te zeggen die hebben we niet nodig, of ik tik mijn mega lange wachtwoord in waardoor de hele klas opmerkingen maakt over jesus wat een lang wachtwoord. Uiteindelijk begin ik dan met me presentatie en ook daar maak ik grapjes tussendoor. Bijna altijd lacht de klas over mijn gehele presentatie dan dat iemand er iets van heeft opgestoken, maar oke. De leraren vinden het ook leuk dat ik zo presenteer. Heb vorig jaar bij 1 leraar 1x gehoord dat ik er te lollig over deed, maar toch een 9 gekregen. Dus zo slecht was het dus niet.

Mijn tip is om je goed voor te bereiden. En als je hem thuis maakt leer het dan ook thuis. Je kan net alsof doen dat je voor de klas staat en dat je aan het presenteren bent. Ik zelf heb altijd een hekel aan een papiertje bij me hebben, omdat je dan dus niet kijkt naar je klas maar alleen naar je papiertje voor je. Of als je het vergeten bent dat je dan dus je papiertje pak om het voor te gaan lezen. Maar als je dat fijn zou vinden zou je dat natuurlijk kunnen doen. Ik zou liever gaan voor steekwoorden in je presentatie. Als je gebruik maakt van een powerpoint of dat andere ding. Als je het dan even bent vergeten kan je snel kijken naar je bord en hopelijk weet je dan wel weer waar het overgaat.

En het allerbelangrijkste en mijn ultieme tip is: Blijf jezelf! Verander jezelf niet nu je voor de klas staat.

-StoryTeller

Reageer