Skip to main content

Haii, ik begin weer school dit jaar en ik leer best veel voor toetsen. Meestal leer ik dan teveel en raak ik heel gestrest over alle toetsen. Heeft iemand tips om gwn te chillen en te ontspannen? Wat doen jullie?

Hey @99Mei 

Wat mij altijd helpt is pauzes nemen. Tuurlijk, je moet goed leren, maar je moet jezelf ook wat rust gunnen. Doe bijv. na 1 uur leren even een kwartiertje iets wat je leuk vind en ga daarna weer door. Probeer ook niet teveel te leren vlak voordat je naar bed gaat, en een rooster voor wat en wanneer je gaat leren kan misschien ook helpen.

JoeJoe

Gebruik tijdens het leren een pomodoro timer, die kan je gewoon opzoeken op youtube. Deze timers heb je bijvoorbeeld 25 min werken, en dan een pauze van 10 min. Zo leer je ook efectiever als het goed is en kan je chillen om de paar minuten net zoals je zei.

Veel suc6 met je toetsen en ik hop dat ik je kon helepen, groetjes sinasappelbroodje.

1. even ogen dicht en aan vrolijke dingen denken. dan moet je gewoon rustig in en uit ademen dan ben ik meestal wel rustig.
  2. wat ook nog eens kan werken is even alles op een rijtje te zetten. ik raak vaak gestrest op school en vergeet ik telkens het rooster. dan noem ik gewoon even alle vakken op en als we er huiswerk voor hebben noem ik dat ook op. dan doe ik gewoon 1. vak dit, huiswerk dit en dat en dat heb ik gedaan. en dat dan het hele rooster door.
  3. je kan ook opnoemen waarover je gestrest bent. dan kom je er vaak wel achter dat je helemaal niet gestrest hoeft te zijn.
  4. ik weet niet of deze werkt, maar probeer eens alles waar je tegenaan loopt (niet letterlijk zoals tegen een pijltje aanlopen) op een papier te zetten, en daarna gooi je het weg. gewoon door het raam of in de prullenbak je kan het ook verbranden.

ik hoop dat er iets gaat helpen

Hey @99Mei,

Je kan eventjes kort naar buiten gaan, even frisse lucht. Zoals de anderen ook zeggen kan je ook een timer zetten, 25 min huiswerk,  10 min pauze. Dat helpt ook. 

Groetjes, @Monkeyboy08

Je kan voor het studeren opzoeken "Harvard studietips” bijvoorbeeld de 30-5 studietip. 30 min studeren, 5 minuten iets anders.

Ook heb ik thuis een lijstje met alles wat ik wil doen, en hoe lang dat gaat duren. Als die tijd voorbij is en het is niet af, dan plan je het óf een andere keer in, of je laat het, en zet het uit je hoofd. En probeer ook rust te krijgen, als je het niet haalt, dan heb je je best gedaan.

Liefs,

1.  

Reageer