Vraag

Hoe ga je om met een autist?

  • 4 June 2023
  • 3 reacties
  • 58 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hoi, ik heb een vriendin die autistisch en gay is. Opzich heb ik daar geen problemen mee, maar ik vind het wel lastig met opmerkingen. Ze is zegmaar een vriendin uit een vriendengroepje en ze is niet mijn bestie. En tegen goede vriendinnen kan ik dus wel zomaar dingen zeggen en dan weten ze gwn dar het een grap is. Maar dat is diegene dus niet. Ik noem haar even Reeza. Als ik een grap maak zoek ze altijd iets achter. Ze geeft haar autisme steeds de schuld en denkt dat iedereen die 1 keer iets negatief zegt of doet dat het aan haar gayheid en autisme ligt. Ze denkt nooit aan haar gedrag. Ze denkt dar ze een ster is en de hoofdpersoon omdat ze gay en autistisch is. Ik vind haar van nature sowieso niet aardig. Maar hoe ga ik daarmee om. Ik moet bij haar echt op m'n woorden letten.


3 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Ja, lastig. Mensen met autisme nemen vaak (niet altijd, verschilt per persoon) alles letterlijk. Dingen als sarcasme en zo snappen ze vaak niet. Dat is niet iets waar ze iets aan kunnen doen en dat is idd de ‘schuld’ van hun autisme. Je moet dat niet persoonlijk opvatten.

Dat ze autistisch is wil natuurlijk niet zeggen dat iedereen altijd alleen met haar rekening moet houden en dat alles altijd om haar draait. Ze werkt het in het leven ook niet. Ja mag haar er ook best op aanspreken als ze iets doet of zegt wat niet ok is.

Maar kijk ook naar je eigen gedrag (eigenlijk hetzelfde advies als in het topic over je broertje). Probeer gewoon een beetje aardig tegen haar te doen.

 

Ja, lastig. Mensen met autisme nemen vaak (niet altijd, verschilt per persoon) alles letterlijk. Dingen als sarcasme en zo snappen ze vaak niet. Dat is niet iets waar ze iets aan kunnen doen en dat is idd de ‘schuld’ van hun autisme. Je moet dat niet persoonlijk opvatten.

Dat ze autistisch is wil natuurlijk niet zeggen dat iedereen altijd alleen met haar rekening moet houden en dat alles altijd om haar draait. Ze werkt het in het leven ook niet. Ja mag haar er ook best op aanspreken als ze iets doet of zegt wat niet ok is.

Maar kijk ook naar je eigen gedrag (eigenlijk hetzelfde advies als in het topic over je broertje). Probeer gewoon een beetje aardig tegen haar te doen.

 

Ok thx

Reputatie 7
Badge +7

Ik heb zelf autisme dus ik ga je proberen te helpen :)

 

Eigenlijk heb ik maar 1 antwoord en dat is blijf aardig tegen haar. Ook al is je niet je beste vriendin zodra je aardig blijft dan heb je in ieder geval geen ruzie.

Misschien toch 2 antwoorden haha: als ze iets doet wat je echt niet fijn vindt, zeg dat gewoon. Ik zou het zelf veel fijner vinden als iemand zegt "joo ik vind dit of dat niet fijn." Dan dat als ik het de volgende keer doe dat anderen dan een beetje ongemakkelijk kijken.

Oh en mijn 3de antwoord is een beetje hetzelfde als antwoord 2, maar toch anders:  probeer ook met haar over haar autisme te praten. Want als je praat wat jij fijn of niet fijn vindt, dan kan ze daar in ieder geval altijd proberen mee rekening mee te houden.

 

En onthoud mensen met autsime zijn misschien iets anders, maar het is geen handicap🙃

Reageer