Help stage....


  • Anonymous
  • 0 reacties
Hey allemaal,

ik doe nu een MBO opleiding en moet volgend jaar stage lopen alleen nu heb ik een enorm probleem....
ik ben zo gestressed om die mail te sturen voor een afspraak (ik weet niet wat erin moet enzo) en daarna nog het gesprek zelf!
iemand die me kan helpen?

14 reacties

Hi Ronald2001,

Jouw mailtje zou er ongeveer zo uit kunnen zien:

- begin mail

Onderwerp: graag ontvang ik info over stageplekken voor MBO .....(opleiding invullen) scholieren bij uw bedrijf

Beste meneer/mevrouw, (als je een naam weet kun je die er ook bij zetten, anders gwn dit zo laten)

Mijn naam is ......, ik ben ... jaar en ik zit op ....... school en volg daar de opleiding ....... Ik zit (na de schoolvakantie) in het .... jaar.

Zoals u misschien wel weet zijn stages onderdeel van mijn opleiding. Mijn eerste stage is in het nieuwe schooljaar en zal in ..... (maand invullen) plaats vinden.

Ik wilde via deze mail informeren of er een mogelijkheid is om een stage bij uw bedrijf te volgen.

Kunt u mij daar alvast wat informatie over toesturen, dan kan ik die alvast bekijken.

Wilt u er ook bij zetten met wie en op welke manier (mail/telefoon/anders) ik heb beste met u contact kan opnemen voor meer informatie?
Kunt u ook iets vertellen over de procedure om in aanmerking te komen voor een stageplek bij u?

Alvast heel erg bedankt voor de moeite.

Met vriendelijke groet,
je naam
je adres
je telefoonnummer

- einde mail

Zoiets zou ik denken. Misschien staan er woorden in die je zelf niet gebruikt, maar dan kun je het misschien op je eigen manier opschrijven.
Eventueel kun je nog dingen toevoegen. Bijvoorbeeld als je om een bepaalde reden heel graag bij dat bedrijf wilt werken, kun je dat zeggen, maar dat kan ook later nog, maar ja, een eerste goede indruk is nooit weg.

Je zou kunnen zeggen (wel de waarheid spreken, want als het niet waar is komen ze er snel achter):
Ik zou graag stage lopen bij u, omdat ik goede verhalen heb gehoord van jongens die ik ken. Zij waren heel enthousiast over hun stage en hoe het bij u allemaal geregeld is.

Of dat ze precies die machines hebben die heel erg modern zijn of zoiets. Ligt een beetje aan de soort opleiding/stage.

Heel veel succes.

Wat voor soort stage/opleiding doe je?

Groetjes,
M&M's
Hey M en M's,
Bedankt voor de reactie en dat is echt een goeie mail, zou ik zelf niet op kunnen komen dus dankjewel.

Welke opleiding ik doe is: ict-beheerder niveau 4 BOL
Hoi,

Ik heb niet veel toe te voegen aan de reactie van @M&M's, behalve dat je misschien iets meer over je opleiding en de kwaliteiten die jij daardoor hebt kunt vertellen? Misschien kun je ook een (soort van) cv meesturen?

Als je heel erg onzeker erover bent, kun je ook op school bij je mentor o.i.d. informeren hoe je het het beste aan kan pakken en of ze je een beetje willen helpen.

Gr. Pin
Hi Ronald2001,

Graag gedaan. Jij hebt nu gwn ff andere dingen aan je hoofd, dus als ik je ermee kan helpen, no problem.

Jij kunt weer andere dingen goed, dingen die ik weer niet kan, dus ja, als we elkaar een beetje kunnen helpen :D

ICT is wel de toekomst, het heden ook, maar ook de toekomst.

Ik heb ff op die opleiding gegoogeld en jij moet dus de boel aan de praat houden. Als jij er niet bent zou het zomaar kunnen dat het hele systeem in de soep loopt. Dat lijkt me wel interessant en ook verantwoordelijk werk.:)

Ik zat nog ff te kijken naar hoe je stageplekken kunt vinden, want dat moeten speciale leerbedrijven zijn, toch?

Ik kwam wel een paar sites tegen, maar die mag ik hier vast niet noemen, maar als je op “stagemarkt” zoekt vindt je er wel interessante. Op die sites staan ook vaak voorbeeldbrieven voor stage aanvragen en motivatie of sollicitatiebrieven. Misschien ook wel handig, maar het kan natuurlijk ook dat je al voldoende info via school hebt gekregen, dus kijk maar wat je met die info doet.

Heel veel succes alvast.


Btw, goede aanvulling van @Pin.

Ik was er meer vanuit gegaan dat je alleen op zoek was naar een plek waar je stage zou kunnen lopen, dus om er eerst achter te komen of er wel stageplekken bij dat bedrijf zijn.

Als je al weet dat er stageplekken zijn, dan zou ik zoals @Pin zegt wat meer info over jezelf toevoegen en dus soort van solliciteren op die stageplek. Dan is het wel belangrijk als ze meer info over jou hebben.

Voorbeeldbrieven kun je bv. op internet vinden door te zoeken op:
“motivatiebrief stage” of “stage mail sturen”

Groetjes,
M&M’s
Hey M&M's,
Ja ik heb al 4 bedrijven waar ik zou willen stage lopen maar ik stress heel erg over die mail en daarna het gesprek wantja je kan tenslotte maar 1 keer die mail sturen en als je die verpest is je eerste indruk minder goed dus ik durf eigenlijk niet te mailen
Hi Ronald2001,

Ok, dus de bedrijven heb je al geselecteerd.

Dan hoef je alleen nog ff een mailtje op te stellen, beetje zoals ik al gedaan heb, maar dan nog met wat extra info als motivatie en cv, zoals @Pin al noemde.

Ik ben geen ict-er, dus weet niet precies wat het allemaal inhoudt wat jij gaat doen, dus je moet wel ff zelf bedenken of alles wat ik schrijf voor jou van toepassing is en bij die stage past. Het is dus zomaar een voorbeeld van een stukje over motivatie, dus waarom je per se die stageplek wilt hebben en dat jij de meest geschikte kandidaat bent.

Volgens mij zorg je als ict-beheerder dat het systeem werkt en als er storingen zijn dat je die dan zo snel en goed mogelijk oplost.

Je kunt zoiets in je mail/brief schrijven als:

Ik ben al van kleins af aan bezig met computers. Vroeger was dat alleen gamen en voor huiswerk en yt, dus toen gebruikte ik de computer alleen. Ik weet dus als gebruiker hoe belangrijk het is dat een systeem goed werkt. Als er een storing is dan wil je dat het zo snel mogelijk en goed opgelost wordt. Dan wil je een betrouwbaar iemand die je aan kunt spreken om het probleem op te lossen.

Thuis hadden we ook wel eens problemen met de computer en omdat ik het leuk vond, ging ik me er meer in verdiepen om het zelf op te kunnen lossen. Ik leerde mezelf van alles door dingen op internet op te zoeken, er met anderen over te praten en yt-tutorial video’s te bekijken.

Uiteindelijk vond ik dat allemaal zo interessant en leuk dat ik er een studie in ben gaan volgen. Wat is er mooier om je hobby met je werk te kunnen combineren?

Ict-beheer bij een bedrijf is natuurlijk wel wat uitgebreider dan wat de meeste mensen thuis hebben. Daar ben ik door mijn studie wel achter gekomen.

Ik ben nieuwsgierig en een volhouder en ik wil er hard voor werken om het vak in de praktijk goed uit te kunnen voeren. Ik begrijp dat je ook wel eens wat langer moet doorwerken om een probleem op te lossen, zodat de gebruikers weer zo snel mogelijk verder kunnen op een betrouwbaar systeem.

--

Zoiets kun je misschien schrijven of iets wat beter bij je past. Hoe jij het echt hebt gedaan, maar dat snap je wel.

Ik heb er dingetjes in gezet over jezelf, dus dat je volhouder bent, enthousiast, nieuwsgierig enzo. Dus verwerk die dingen (of andere goede eigenschappen) ergens in je brief.
Verder heb ik er dingetjes over jouw opleiding in gezet en ook over de ervaring die je al hebt opgebouwd. Je hoeft in de brief/mail niet alles te noemen, want dat doe je in je CV toch al. Als je nu al computerklusjes doet zou ik dat zeker in de brief vermelden of in je CV.

Je CV:
Dat is ook wel handig om met de brief (mail) mee op te sturen.
In je CV moet je opschrijven op welke scholen je allemaal hebt gezeten en welke diploma’s je hebt gehaald.
Verder welke (bij)baantjes en ervaring met computers je hebt (gehad). Verder weet ik niet, maar dat kun je wel opzoeken in je schoolboeken, denk ik of gwn op internet.

Tot zover de brief.

Dan het gesprek:

Dat gaat natuurlijk over wat je in de brief hebt gezet en dan vragen ze volgens mij om een beetje extra uitleg over wat je hebt opgeschreven.

Dan kun je er iets meer over vertellen. Je kunt daarbij voorbeelden geven, zoals bv:

Je kunt zeggen dat je wel voor vrienden en kennissen computers en printers en wifi aansluit en dus zorgt dat alles werkt.

Dat je thuis een beetje de ict-beheerder bent, dus dat alle apparaten goed aangesloten zijn, maar dat ook alle programma’s geupdate worden en dat het allemaal veilig is. En dan gaan ze natuurlijk vragen waar je dan op let en dan zou ik zeggen (met mijn beperkte computerkennis) dat de virusscanner up-to-date is, maar jij kent vast wel meer veiligheidsdingetjes. Firewall ofzo of iets in de router beveiligen? Goede wachtwoorden enzo? Idk, allemaal, maar jij vast wel.

Vertel ook iets over jezelf. Hoe je als persoon bent. Dus of je graag alleen werkt of liever in een groep. Je moet volgens mij “nooit zeggen” dat je “altijd alleen” wilt werken, want dan vinden ze je niet sociaal. Je moet ook “nooit zeggen” dat je “altijd met anderen” wilt werken, want dan denken ze dat je niet zelfstandig kunt werken. Ik hoor dit net van mijn (pleeg)broer haha. Dus je kunt het beste zeggen dat je goed alleen kunt werken als dat nodig is, maar dat je ook goed met anderen kunt samenwerken, want het is belangrijk om goed naar de klant te luisteren en ook goed dat je dingen aan de klant kunt uitleggen.

Volgens mij moet nooit, nooit en nooit, altijd zeggen haha, tenzij ze vragen of je wel eens wat steelt ofzo. Dan kun je het beste gewoon zeggen dat je nooit steelt. Nou ja, je snapt wel wat ik bedoel.

Nog een tip van mijn broer:
Kijk voordat je uitgenodigd wordt een even op de site van het bedrijf waar je naartoe gaat op gesprek. Lees even wat ze allemaal doen, hoeveel mensen er ongeveer werken en welk soort klanten ze hebben.

Desnoods stel je één vraag over iets wat je op de site hebt gelezen of je zegt gewoon dat je al even op de website gekeken hebt, voordat je de beslissing hebt genomen om hier te solliciteren voor een stageplaats en verder om te weten waar je terecht zou komen. Dat je een positieve indruk door de website hebt gekregen en dat je vriendelijk bent ontvangen bij de receptie ofzo. Dat vinden ze vast wel leuk, dan toon je belangstelling in hun bedrijf.

Volgens mij is het ook altijd goed om te vragen waar de servers (voor de klanten) staan, das toch belangrijk voor de veiligheid als die op een veilige plek staan of praat ik nu onzin?

Nou ja, je kunt vast wel iets slims bedenken om te vragen. Het liefst over iets waar je zelf ook wat van af weet, dan kun je er echt een kort gesprekje over hebben.

Verder weet ik ff niks meer.

Het lijkt misschien allemaal wel spannend, maar zij weten ook wel dat jongens en meisjes die op stage komen nog niet heel veel ervaring hebben met brieven schrijven en van die soort sollicitatiegesprekken voeren.

Het is niet gek als je een beetje nerveus bent, maar hé dat komt allemaal goed. Ze gaan je niet opeten daar. Als ze je uitnodigen ben je al door de eerste selectie heen, dus dan zien ze al iets in je.

Omgekeerd wil het niet gelijk zeggen dat je ongeschikt bent als ze je niet uitnodigen. Misschien waren er al jongens en meisjes die veel eerder een brief hadden gestuurd of is het via een vader of moeder of kennis gegaan en hebben ze er toen al gewoon eentje aangenomen.

Gewoon jezelf zijn. Je een beetje nice aankleden, je tanden poetsen en vriendelijk zijn, dan komt het wel goed. Oh ja, op tijd komen is wel belangrijk, aan wachten hebben ze een hekel volgens mij. Als je toch iets te laat bent door wat dan ook, gewoon ff opbellen en uitleggen.

Het kan dus eigenlijk niet mis gaan :D

Als het bij eentje niet lukt dan misschien bij één van die andere drie.

Ga je ze gelijk alle 4 een mailtje sturen?

Zou ik wel doen, denk ik. Dan weet je gelijk waar je wel en waar je niet terecht kunt en misschien kun je zelfs kiezen dan.

Eventueel kun je nog wat extra adresjes achter de hand houden?

Nou ja, dat weten ze wel op school of je weet het zelf wel.

Succes :)

Groetjes,
M&M’s
Hoi,

Wat ik me nog bedenk na het lezen van M&M's reactie, is iets wat mijn vader me vertelde:

Zij hadden een sollicitant. Iedere sollicitant trekken zij na op internet. Niet uitvoerig, maar gewoon naam intikken op Google. Blijkbaar had die sollicitant zijn Facebook account op openbaar staan waar mijn vader continu op zondag avond foto's van hem op feestjes zag. Dus mijn vader vroeg: "Hoe bereid je je voor op een werkdag?" Zijn antwoord: "Ik ga vroeg slapen zodat ik fris ben, etc." Mijn vader was van: "Oh, hoe zit dit dan?" En toen drukte hij hem met de neus op de feiten en was hij niet aangenomen.

Moraal van het verhaal: Google een keertje op jezelf en als je social media accounts openbaar hebt staan, zou ik ze even op privé zetten.

Gr. Pin
Hallo,
Ik heb echt de slechtste indruk gemaakt bij mijn stageplek in de thuiszorg in een aparte afdeling bij een verzorgingstehuis. Mijn stagebegeleider zei tegen mij dat ik met een mevrouw met de rolstoel een stukje moest gaan wandelen, en ze gaf me de code van de rolstoel. Dus ik ging met dat briefje naar de kamer en was zo bezig dat ik met haat een stukje moest wandelen dat ik i.p.v met de rolstoel ging wandelen met de rollator met haar ging wandelen. En toen kwam ik er te laat achter dat ze helemaal niet zo'n groot stuk kon wandelen en toen viel ze dus bijna maar ik kon haar goed ondersteunen en toen kwamen er gelukkig andere verzorgers aan van die afdeling en die pakten een rolstoel voor haar. Ik heb er tot nu toe nog steeds spijt van. En ik weet echt niet wat me bezielde. En toen is mijn stagebegeleider de halve periode boos op mij geweest en deed ze super onaardig en noemde me autistisch.
Heyo,
Het is eindelijk gelukt ik heb een stage, ik zeg liever niet waar aangezien het bedrijf bij mij in het dorp staat, het is een bedrijf dat de armere mensen in de samenleving help door kleding en eten aan ze uit te delen, er werken zo'n 180 mensen en er zijn 240 computers, bedankt allemaal voor de tips!

Ronald
Hey,

Super dat je een stage hebt! En ook nog eens dichtbij :)

Ben je tevreden met je stage plek?

Gr. Pin
Hi Ronald2001,

bedankt voor de update.

Dat heb je toch maar mooi even geregeld en ook nog lekker in de buurt en eigenlijk ook wel bij een mooi bedrijf, als ik het zo lees.

Ik wist wel dat je dat in je had :D

Btw, iig genoeg computers voor iedereen. Daar hoef je je geen zorgen over te maken. Wel een heleboel om in de gaten te houden als dat je werk is, maar dat zal ook wel goed komen :)

Groetjes,
M&M’s
heyo,
echt bedankt voor jullie hulp!
ik ben wel tevreden met het bedrijf, het was niet een van de 4 die ik heel graag wilde maar ik ben al tevreden dat het in de buurt is en het werk wat ze daar doen vind ik heel mooi dus ben blij dat ik daar deel van kan uitmaken

en ja er zijn genoeg computers voor iedereen, zolang zij die niet kapot maken hoef ik alleen een beetje koffie te drinken denk ik, ben nu wel erg zenuwachtig voor de eerste stage dag(5 september) aangezien alles daar weer nieuw is en allemaal veranderingen waar ik het vaak moeilijk mee heb, maarja we zullen zien

Ronald
Hi Ronald2001,

het zou niks voor mij zijn, want ik houd niet van koffie haha :P
Koffie drinken is dus niks voor mij, maar het werk lijkt me wel leuk en interessant en maak je er maar niet te druk om, want kijk ff terug wat je wel al allemaal voor elkaar gebokst hebt. Dit gaat jou ook wel lukken :)

Ze hebben jou niet voor niets uitgekozen voor deze stage. Zij hebben er alvast vertrouwen in, dus dat komt echt wel goed. Een stage is ook bedoeld om dingen in de praktijk te leren. No worries, dus :D

Groetjes,
M&M’s
heyo,
vandaag 3de dag van me stage, super leuk, fijne collega's en genoeg te doen.

Bedankt allemaal voor de hulp die jullie me hierbij hebben gegeven, zonder jullie was het waarschijnlijk niet gelukt!

Reageer