Vraag

Heb ik faalangst of ben ik gewoon perfectionistisch?

  • 11 May 2022
  • 1 reactie
  • 63 Bekeken

Reputatie 7
Badge +9

Hallo allemaal, 

Mijn vraag is: heb ik faalangst?

Ik zal wat meer vertellen over mijzelf:   (ik wil niet opscheppen dus sorry als opschepperig over komt) 
Ik zit in het 2e jaar van het gymnasium, ik ben hoogbegaafd en ik haal erg goeie cijfers, de beste van mijn klas/jaar.  Ik zal ze hier opschrijven als een spoiler zodat zij alleen tevoorschijn komen als je erop klikt. 

Mijn gemiddelde voor de volgende vakken: 
Latijn: 10, Grieks: 10 
Wiskunde: 9,7   , Mens en Maatschappij: 9,5
Frans: 9,4    , Mens en Natuur: 9,1 
Engels: 8,7 , Nederlands: 8,6 , Levensbeschouwing; 8,4 
Duits; 7,3 
​​​​​​

Ik vroeg mij eigenlijk af of ik faalangst heb. Mijn vrienden omschrijven mij als “erg perfectionistisch” en dit klopt eigenlijk wel een beetje. Er was niks veranderd totdat een van mijn vrienden zei: “je bent perfectionistisch, maar je hebt ook gewoon faalangst.” Ik vroeg me af of dit waar zou kunnen zijn.

Ik kan niet blij zijn met een cijfer lager dan een negen, vooral als het een vak waar ik goed in ben bijvoorbeeld Latijn of Wiskunde. Maar het ding is, Duits maakt me helemaal niks uit. Het maakt me niet uit of het boven een 8 is of niet, want ik ben slecht erin en dat heb ik geaccepteerd.

Wanneer ik een laag cijfer haal dan ben ik wel een beetje boos, dan scheld ik best wel en ik denk er een paar dagen aan. Het irriteert me gewoon voor een paar dagen.

Wanneer ik een goed cijfer haal voel ik me super trots en voldaan, maar dat is meestal erg snel weg. 

Mensen zeggen dat faalangst tijdens de toets verschijnt, maar ik heb hier persoonlijk geen last van en ik ben ook niet zenuwachtig tijdens een toets.

En dat was het dus. Heb ik faalangst of ben ik gewoon perfectionistisch?
Alvast bedankt!


1 reactie

Reputatie 4
Badge +4

Hallo Sano07,

ikzelf heb faalangst dus weet hoe dit zit, 

Ik haalde op de basisschool van groep 1 tot en met 7 alleen maar tienen, tot ik midden in groep acht een 9,2 haalde. Ik was zo boos op mezelf dat ik 2 maanden lang slecht werkte. Ik durfde gewoon niets meer te doen omdat ik bang was voor fouten

 

Dit was vanwege lange oploop natuurlijk heel erg extreem, maar de vraag is of je bang bent om te falen (of fouten te maken) of dat je alles perfect  wilt. 
 

Als het antwoord faalangst is en als je van je faalangst afwil kun je:—vragen om een EMDR (heb ik gedaan)

-falen belonen

Reageer