Vraag

heb ik dyscalculie?

  • 30 March 2023
  • 6 reacties
  • 74 Bekeken

Reputatie 7
Badge +4

hoi, 

ik ben best wel heel erg slecht in rekenen op school (ik zit in groep 8) soms heb ik ook het idee dat ik misschien toch een stap terug te doen maar dat durf ik niet te vragen aan mijn juf. en als de juf de les dan uitlegt snap ik het vaak wel maar 2 dagen erna ben ik het weer vergeten omdat we dan weer iets nieuws leren ook dansen of bewegen zegmaar alle getallen door mijn hoofd in zo voelt dat dan. ook schrijf ik vaak de getallen verkeert om zo als 15 maar dan bedoel ik 51. weet iemand of ik misschien dyscalculie  heb? tips zijn altijd welkom

 

groetjes, Tinker.fan


6 reacties

Hey,

Wiskunde is bij mij ook flut, herken het dus wel een beetje. Het zou best kunnen dat je dat hebt, alleen volgens mij mag alleen een deskundige dat vaststellen. Bij mij helpt stampen en echt heel erg veel stampen.

Niet TE veel stampen trouwens, kan je een burn out van krijgen of depri worden.

Succes en sterkte!

 

Reputatie 7
Badge +9

In de eerste word er een dyslexie en een dyscalculie test dan weet je het zeker 

Reputatie 7
Badge +4

Dankjullie wel ik zal dan afwachten tot ik in de 1ste zit voor die test. 

Groetjes, Tinker.fan

Niet op elke school krijg je die test hoor.  Ik heb hem nooit gehad.  

Reputatie 7
Badge +4

Hoiii, bijna een jaar later😅 ik heb bijles rekenen het is maar een half uurtje en een keer in de week hoor gelukkig.

 

M'n meester geeft gezegt dat hij een zwaar vermoedde heeft dat ik dyscalculie heb... (zit in groep 8)

En gaat op onderzoek uit. Waarschijnlijk ga ik een dyscalculie test doen

 

Dingen die ik eigenlijk niet kan: tafels, getallen goed om schrijven bijvoorbeeld 13 in plaats van 31. Rekenmethodes onthouden, breuken etcetera…

 

Heeft iemand ervaring met een dyscalculie test?

 

Groetjes smokey

Reputatie 4
Badge +1

Hoiii, bijna een jaar later😅 ik heb bijles rekenen het is maar een half uurtje en een keer in de week hoor gelukkig.

 

M'n meester geeft gezegt dat hij een zwaar vermoedde heeft dat ik dyscalculie heb... (zit in groep 8)

En gaat op onderzoek uit. Waarschijnlijk ga ik een dyscalculie test doen

 

Dingen die ik eigenlijk niet kan: tafels, getallen goed om schrijven bijvoorbeeld 13 in plaats van 31. Rekenmethodes onthouden, breuken etcetera…

 

Heeft iemand ervaring met een dyscalculie test?

 

Groetjes smokey

Hey hey! Ik heb zelf ook struggles met wiskunde en op de basisschool rekenen (zit nu in de 2de).

Toen corona kwam (ik zat toen in groep 6) moesten we alles thuis doen en toen ontdekten mijn ouders dat ik vaak/altijd boos werd als ik rekenen niet snapte terwijl ik voor de rest alles makkelijkg vond etc.

Ik heb al een ouderavond/gesprek gehad met mijn wis-docent + ouders en we zijn toen alle getallen gaan noteren die ik fout zei. Daar gaan we het morgen over hebben.

Alleen een deskundige mag met een officiële dyscalculie test vaststellen of je dyscalculie hebt of niet, maar online kan je ook tests vinden. Deze zijn niet helemaal betrouwbaar en kan je niet als offcieël bewijs gebruiken, maar je hebt dan alvast een idee.

Heb je bijv. ook moeite met noord/oost/zuid/west bepalen? Of links/rechts? Of met geld tellen? Dit zijn ook dingen waar je last van kan hebben als je dyscalculie hebt.

Ik ben geen deskundige, maar aan je berichten te zien, denk ik dat je wel dyscalculie hebt. Of anders kom je dicht in de buurt van dyscalculie.

Hopelijk gaat alles goed, ook met je (mogelijke) test! Wil je ons de uitslag laten weten?

Groetjes, ikBenEenAlien!

Reageer