Vraag

havo of vwo?


Badge

Hey! :) 

Ik zit nu in de 2e van de middelbare school, ik doe tweetalig havo/vwo. Volgend jaar moet ik havo of vwo gaan doen, maar ik weet nog niet wat ik moet doen. Mijn cijfers zijn prima, gewoon zevens maar ik heb ook 2 vieren. Nou ga ik die vakken niet kiezen, maar ik het het nu nog nodig. Moet ik havo of vwo gaan doen? X


5 reacties

Reputatie 7
Badge +19

Wat denkt je mentor dat het beste is? En wat wil je zelf? Heb je zin om veel hw te maken en nog 4 jaar op school te zitten? En wat wil je gaan studeren?

Ik zou je keuze vooral laten afhangen van datgene wat je na de middelbare school wilt doen. Heb je toevallig al een hbo studie op het oog? Dan kan je misschien beter havo kiezen, dat scheelt je weer een jaar. Als je graag naar de universiteit wilt, zal je vwo moeten doen. En als je het nog niet (zeker) weet wat je straks wilt doen, is het wellicht verstandig om vwo te kiezen omdat je daarmee nog alle kanten op kunt. Dat is ook wat ik heb gedaan.

Maar zoals Jaivy ook zegt, is het verstandig om even met je mentor te overleggen of vwo haalbaar is. Zo voorkom je dat je in de toekomst mogelijk terugvalt naar havo mocht je vwo kiezen.

Badge

hii ik zou het zo als ik jou was bekijken als je havo doet is het allemaal wat makkelijker en heb je niet zo veel huiswerk als vwo!! als je vwo gaat doe moet je mischiem heeel hard je best doen om bij te blijven. ik had zo'n keuze ook maar dan of ik havo of mavo zou doen. ik ging eerst de havo doen maar na bijna twee jaar vond ik het echt wel moeilijk om het allemaal bij te houden dus ben ik mavo gaan doen want dat kan op mijn school gelukkig. dus ik weet nou niet hoe moeilijk en stom je school vind maar hopelijk heb je er een beetje wat aan.

Reputatie 4
Badge +3

Hoi Isa.07, 

 

Zelf zou ik natuurlijk zeggen VWO! Ik doe zelf gymnasium, dus met Latijn en Grieks en ik vind het echt super leuk! Het huiswerk vind ik niet héél veel, maar het kost wel een beetje van jouw vrije tijd, maar als jij het goed plant komt dat ook wel goed. Mensen zeggen vaak dat het héél véél is, maar vaak hebben zij er zelf niet eens op gezeten en weten dus niet eens hoe het is :stuck_out_tongue_winking_eye: . Maar doe vooral wat jij en jouw mentor denken dat het beste voor jou is. Veel succes met kiezen! Ik hoop dat jij hier iets aan hebt! 

 

Groetjes, 

Anoniempje2222

Badge

hi!

hoe ik dit lees is dat je beide niveaus prima aan gaat kunnen. Ik zou voor VWO gaan, ook als je nog niet weet wat voor opleiding je wilt gaan doen. Zo is de weg naar de universiteit wat makkelijker. Als je Havo doet en alsnog een universitaire studie wilt doen, kost dit wat meer tijd. Mijn tip is dat je even kunt praten met je mentor (die weet wat je in de bovenbouw te wachten staan en kent je niveau/werkhouding) je ouders (die kennen je waarschijnlijk goed) en evt. met bovenbouwleerlingen die deze keuze ook hebben moeten maken of kunnen vertellen hoe het op hun niveau is.

hopelijk heb je hier wat aan!

xx

Reageer