Vraag

havo 4 naar mbo?

  • 27 January 2020
  • 2 reacties
  • 108 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hoi ik zit heel erg met een dilemma, maar ik moet een keuze maken.

Mijn mentor had tegen mij gezegd dat ik naar mavo moet of moet blijven zitten, omdat havo misschien te moeilijk is voor mij (ik sta 6/7 onvoldoendes). Ik ben al op de basisschool al een x blijven zitten en wil dat niet nog een keer, maar als ik naar mavo ga is het nog dubbel (blijven zitten en een niveau lager) en het is een andere locatie en ik haat die locatie zo erg dat ik er niet heen wil.  Ik had gehoord van iemand dat mbo ook een oplossing, maar ik weet niet wat mijn ouders ervan vinden als ik hun ga vertellen dat ik in plaats van dat ik naar mavo ga of blijf zitten een mbo opleiding ga doen.  Ik weet echt niet wat ik moet doen, want ik wil wel een hbo opleiding doen, maar niet blijven zitten.

heeft iemand tips?


2 reacties

Heyo,

Opzich is een MBO opleiding een hele verstandige keuze nu. Je kan al een MBO opleiding doen in 2 jaar tijd.  Als ik het goed heb doet havo 5 jaar toch?

Als jij blijft zitten dan moet je nog 2 jaar havo doen, of 1 jaar mavo en dan 2 jaar MBO.  

Dus uiteindelijk heb je dan 2 keuzes. Of je blijft zitten en hebt na 2 jaar een diploma of 1 jaar als je mavo doet. Maar dan heb je een Havo diploma, of een mavo diploma. Daar kun je dus helemaal niks mee.

Ga je naar het MBO, en je zoekt een leuke opleiding uit die 3 jaar duurt, en waarbij het mogelijk is om het 1e jaar over te slaan, dan kan je al  naar 2 jaar een MBO diploma hebben. En met een MBO diploma kun je al heel veel. 

Daarna kan je kiezen om verde te studeren naar het HBO. Plus punt om van het MBO naar HBO te gaan is dat je geen toelatings toets hoeft te doen. Yay.

Dus kort gezegd heb je nu een perfecte optie. Wil je blijven zitten en na die klote school gaan, of wil je een leuke opleiding gaan doen,  indien mogelijk na 2 jaar een diploma hebben van niv.4 ? De uitkomst is hetzelfde, alleen de weg die je neemt is anders.

Je ouders zullen dit vast en zeker wel steunen, want het is simpelweg gewoon een hele slimme keuze.

See ya!

Spookyzx. 

Reputatie 3
Badge +4

Mbo wordt veel gevraagd hoor, en volgens mij heb je daar ook lekker veel praktijk, dat is toch veel leuker dan alleen maar achter een tafeltje te zitten met alleen maar boeken voor je.

Reageer