Vraag

Havo, 2 vragen

  • 4 January 2021
  • 2 reacties
  • 60 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hey! Ik zit even met iets…
Dit gaat dus over mijn schoolniveau (Ik doe zelf nu MAVO).
Mijn tante deed HAVO/VWO.
Mijn 1e nicht (14 Jaar) doet VWO.
Mijn 2e nicht (17 Jaar) deed HAVO, studeert nu.
En mijn moeder zelf deed Praktijkonderwijs, of iets in die richting.
En ik doe nu dus MAVO, gemiddelde van Nederland.
Maar vergeleken met mijn nichten en tante voel ik me best dom 😂
Maar ik wil na de MAVO examens naar het HAVO gaan.
Ik sta nu best goed voor alles (Ik heb één 2,3 gehaald puur omdat ik verkeerd hoofdstuk had geleerd, maar die mag ik nog herkansen maar door corona kan dat niet).


Denken jullie dat ik HAVO aan kan na mijn MAVO examens?
Ik heb ook al gekeken bij de overgangsrichtlijnen, en als ik zo blijf doorgaan komt het wel goed.
En ik heb ook wel motivatie voor school en zet me echt voor elke toets in om ‘gezien’ te worden.
*Ik ben ook heel goed in wiskunde (Ik mocht kijken in het HAVO boek van mijn nicht van wiskunde, en ik begrijp dat wel).*
En Economie is mijn lievelingsvak met Wiskunde daarbij (Ik wil trouwens Economie & Maatschappij daar voor kiezen). Oja, weet iemand hoe dat werkt met die bepaalde ‘punten’  die je moet behalen om geslaagd te zijn? En is het HAVO ‘lastig’ volgens jullie? (De titel is verkeerd, hoort 4 vragen te zijn.)


 

HAVO lastig?


2 reacties

Hoi,

Allereerst super om te horen dat je zo gemotiveerd bent :)

Ik denk alleen dat jezelf vergelijken met je tante of nichtjes niet zoveel effect heeft. Minder dan met je moeder. Sowieso is wat de een doet, iets anders dan wat de ander doet. Er kan al veel verschil in zitten tussen broers en/of zussen, dus zeker tussen tante of nichten.

Ik zou je daarom ook willen adviseren om eens te kijken wat je echt wil. Wat wil je later graag als beroep en welk niveau heb je daarvoor nodig. Verder kun je nog kijken naar wat het effect het is als je naar de HAVO zou gaan, doe je dat dan echt omdat je daar zelf gelukkig van wordt, of doe je dat omdat je even ‘goed’ wil zijn als hen. Want 'goed' zijn hangt niet af van niveau, maar van hoe je je ergens bij voelt.

Je vroeg ook om een mening. Ik denk wel dat je het aan kan. Vaak zijn de eisen best wel aan de strenge kant, zodat ze een zekerheidje hebben dat leerlingen het kunnen halen. Uiteraard is dit geen garantie, dus niet dat als je daaraan voldoet dat je het aankan. Je hebt een boek gezien en dat vond je prima te doen, wellicht kan je nog wat vakken van je nicht bekijken (Engels, Nederlands en wiskunde zijn kernvakken).

De eisen zou je even kunnen Google’n. Als je zoekt op: ‘eisen HAVO diploma’ en je kijkt op de site van de Rijksoverheid, dan heb je wel een betrouwbaar antwoord.

Het zou dus heel goed kunnen zijn dat je het aan kunt, je zou ook een gesprek kunnen aanvragen met een decaan, zij zijn daarin heel geleerd en weten alle vakken en eisen daarvoor uit hun hoofd. Ook voor beroepskeuzes etc zijn zij er. Of een gesprek met een docent of mentor die je goed kent, die kunnen vaak ook met je meekijken naar je mogelijkheden.

Je klinkt heel ambitieus en gemotiveerd, hou dat vol :)

Ben benieuwd wat het gaat worden aan het eind van het jaar.

Succes!

Lizet.

Dankje voor je reactie :)!

Ik zit nog in 3 MAVO, maar ik zit alvast te kijken wat ik wil worden, en ik weet het precies.
En daarvoor heb ik HAVO nodig, maar ik kies HAVO niet puur alleen voor dat. Maar ook voor al wil ik opeens wat anders doen en daar heb je bijvoorbeeld HAVO voor nodig. En tegenwoordig moet je sowieso wel redelijk hoog opgeleid zijn voor al wil je een goede baan. Maar heel misschien, als het redelijk goed gaat bij het HAVO wil ik misschien VWO gaan doen. Maar dat zie ik dan wel (Niet dat ik VWO echt nodig heb maar toch, misschien wel).

Reageer