Vraag

Gemakzucht

  • 7 October 2020
  • 1 reactie
  • 43 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Ik ben heel erg gemakzuchtig en lukt me maar niet om daar vanaf te komen.  Gemakzucht is dat je snel heel erg denkt zovan: oh ik hoef niet te leren, het lukt me wel. Daardoor is mijn cito in groep 6 ook achteruit gegaan  

 

 


1 reactie

Hey sijiaa,

Vervelend voor je. Ik denk niet dat je je superdruk hoeft te maken om de uitslag van een cito, want dat is maar een momentopname. Maar het is natuurlijk wel stom, want als jij er iets aan doet wordt de uitslag wel hoger.

Ik denk dat het je zou helpen als je elke dag of elke week voor jezelf een doel probeert te stellen en dat je daaraan gaat werken. Bijvoorbeeld deze week besteed ik elke dag minstens 10min aan mijn huiswerk. Het is maar een voorbeeld, want ik denk dat 10min een beetje weinig is. Maar op die manier helpt je jezelf door een klein doel te stellen over een langere periode toch succes te hebben. Want als jij dat elke schooldag doet, heb je 50min in de week en bijna 4 uur per maand. Dus als je zegt een uur per dag heb je al 5 uur in de week en 20 uur in de maand. Je moet zelf maar even kijken hoeveel tijd je ongeveer denkt nodig te hebben, want dat kan ik niet voor je bedenken 

Het kan ook helpen om een planning te maken, zodat je weet wat je moet doen en dat je dan ook tijd inpland voor leuke dingen. Dus eerst doe ik een uur huiswerk en daarna ga ik.. iets doen wat ik leuk vind en waar ik blij van word..

Of je spreekt af dat je huiswerk gaat maken met een vriendin/vriend. Dus dat je eerst bijvoorbeeld allebei de opdracht maakt en die dan bespreekt samen, dan ben je dus 'gedwongen' om iets te doen of dat je echt samen huiswerk maakt. Dat je bijvoorbeeld elke week een middagje afspreekt om eerst wat huiswerk te maken en dan wat leuks te doen.

Wat je ook kan doen, is eigenlijk een beetje andersom werken. Dat je zegt dat je een minimale tijd aan één ding moet besteden. Dus vandaag ga ik minimaal een halfuur aan dit vak werken en ik mag niet eerder stoppen dan dat de tijd voorbij is. En dan probeer je van te voren een reële schatting te maken, zodat je ook wel genoeg tijd er aan besteed.

En probeer dingen die je afleiden te vermijden, dus leg je telefoon enzo even weg, zodat je je echt even kan richten op datgene wat je moet doen.

En misschien is het voor jezelf fijn om te bedenken waarom je gemakzuchtig bent en waarom het dus niet lukt om dingen te doen?

Want als je dat weet kan je dat 'probleem' aanpakken en heb je misschien meer motivatie om wel iets te doen of dat je er minder met de pet naar gooit.

Succes ermee!

Xx Simply Me

Reageer