geen 10

  • 1 July 2020
  • 4 reacties
  • 90 Bekeken

Reputatie 2
Badge +1

hey 

wij hebben een vak op school dat heet O&V het is een soort kruising tussen tekenen en handvaardigheid echt heel vaag i know 

maar daar hebben wij dus ook een werkboek voor wat wij 3 keer per jaar moeten inleveren en daar een letter voor krijgen:

O=onvoldoende

V=voldoende

G=goed

en de docent liet laatst dus een tabel zien met de normering en daaruit bleek dat je met 3 G een 9 had en dat dat het hoogst haal baar is geen 10 dus en ik zei dan kun je dus geen tien halen en zij zei ja dat klopt en ik vond dat dus raar maar zij zei dat het heel normaal is 

maar mijn vraag is dus mag een docent er voor zorgen dat het onmogelijk is om een 10 te halen


4 reacties

Heyo,

Om je antwoord snel te beantwoorden: Ja dat is mogelijk. Ik heb zelf op de middelbare school tekenen gekozen voor het examen vak. Iets als extra vak. Wij moesten toen een tekening maken waarin beweging te zien was. Ook onze leraar legde uit dat het hoogst haalbare cijfer een 9 is. Hij vertelde ons dat een 10 gewoon niet mogelijk is voor iemand om te maken. Dan zou je dus iets moeten tekenen wat zo onwijs goed is dat je haast zelf een echte kunstenaar bent dat zien we niet vaak. 

En het is niet zomaar een tabel dat je lerares uit haar mouw schuift dat zal waarschijnlijk een algemene tabel zijn die alle scholen gebruiken.

Het is dus simpel gezegd niet mogelijk voor iemand om iets zo goed te maken om een 10 te behalen. Dat komt eigenlijk niet voor. 

See ya!

Spookyzx. 

Hey,

zoals spookyzx al zei . Ja dat mag een docent doen ja. En hij geeft ook een goede beredenering en kan mij daar bij aansluiten. Vooral het laatste in het kort.

Groetjes Gebruiker c 

Hi Bananenmans,

 

interessante vraag en hopelijk is dit ook een interessant antwoord :upside_down:

Ik ga even een vergelijking maken met andere vakken.

Bijvoorbeeld;

wiskunde, nou dan is de uitkomst van een som goed of fout, 3 x 3 = 9 en als je dat antwoord goed hebt krijg je (een gedeelte van) een punt en anders niks. Als je alle opgaven goed  hebt haal je dus een 10.

geschiedenis, wanneer was de slag bij Waterloo, wat was de aanleiding tot het ontstaan van de tweede wereldoorlog. Ik zou het zo niet uit mijn hoofd weten, maar ook die antwoorden zijn vaststaande feiten en dus goed of fout. Heb je alle antwoorden goed dan heb je een 10

nog eentje dan: 

frans (of een andere taal) en je krijgt een dictee, alle woorden moeten dus goed gespeld zijn, als je nul fouten hebt, dan heb je een 10

Bij al die vakken (en er zijn er nog meer dan die ik noemde) gaat het om feiten. Dingen die vast staan. Die dus goed of fout zijn. 3x3=8 is niet een beetje goed, het is fout.

 

Bij meer expressieve vakken is het niet zo simpel allemaal. Natuurlijk kun je als docent beoordelen of een perspectief juist is getekend en nog een aantal andere dingen, maar een tekening absoluut beoordelen aan de hand van vast staande criteria is nagenoeg onmogelijk. Voor een deel is het gewoon een gevoel en van die dingen. Is het dan mogelijk om een voor iedereen perfecte tekening te maken? Idk, denk het niet. Zoals gezegd kan een gedeelte van je cijfer bepaald worden aan de hand van bijvoorbeeld of je perspectief goed is, maar de rest kan voor de één heel mooi en goed zijn en voor de ander totaal niet.

Daarom kun je geen 10 halen, denk ik.

Ander voorbeeld is bijvoorbeeld dansen. Das ook een expressief ‘vak’. Natuurlijk kun je een dans op onderdelen beoordelen of bepaalde figuren goed worden uitgevoerd. Maar voor een deel is het ook subjectief. Wat voor de één misschien een 10 is kan voor een ander een 8 zijn. Misschien is het daarom ook beter/eerlijker om met die letters te werken. Dan krijg je een onderscheid tussen onvoldoende, gemiddeld en bovengemiddeld. Ik denk dat dan een beoordeling door verschillende mensen sneller met eenzelfde letter beoordeeld zal worden en dus ook beter onderling vergelijkbaar is.

Wie het nog snapt mag het zeggen :wink:

Toch hoop ik dat ik het wel (een beetje) duidelijk heb gemaakt.

 

Groetjes,

M&M's

Reputatie 2
Badge +1

hey

thanks dat jullie zeggen dat het mogelijk is de uitleg maakt het duidelijker

 

doei

Reageer