Vraag

fietsen in de herfst/winter/lente naar school

  • 6 September 2020
  • 9 reacties
  • 367 Bekeken

Badge

Even over mijn situatie, ik woon 6 kilometer vanaf school, ik woon in de polder vlak bij het IJsselmeer en moet eerst 5 kilometer fietsen naar het dorp waar de scholen staan en dan nog 1 km door het dorp om bij school te komen, op zich geen probleem heerlijk tochtje om na school ff mijn hoofd leeg te maken.

Maar ben vorig jaar voor het eerst het hele jaar door op de fiets geweest ( toen nog laatste klas basis school ) en had met warme temperaturen geen moeite met het fiets tochtje, de ergste problemen kwamen in de herfst/winter en lente.
Ik had een goede winterjas , mijn boven lijf bleef heerlijk warm, maar had enorme problemen met mijn benen, die werden behoorlijk koud en verstijfden waar door ik bijna niet vooruit kwam op de fiets wegens kramp.
Heb toen onder mijn spijkerbroek maillots gedragen wat hielp, maar niet optimaal.

Ben nu samen met mijn moeder aan het oriënteren op andere mogelijkheden om toch te blijven fietsen naar school zonder problemen.

Heb inmiddels iets gevonden wat ik denk wat helpt namelijk een thermo overall en thermo laarzen beetje dit idee, ( foto komt van de site waar ik hem kan bestellen )
 

Deze thermo pak komt uit de arctic klasse en gaat tot - 40 graden is water dicht en ademend.

Gezien ik de eerste 5 km door de polder moet fietsen, waar het altijd waait en geen beschutting is ( bijvoorbeeld bomen ) en de wind chill ( wat de gevoels temperatuur nog meer naar beneden brengt lijkt mij dit een prima oplossing.

Nu mijn vraag, zijn er hier ook, die het zelfde probleem hebben en wat is jullie oplossing?

En zou ik met zo'n pak aan niet uitgelachen/gepest worden op school?

Ik vraag dit om dat er een behoorlijke levertijd op zit.


9 reacties

Reputatie 2
Badge +1

Volgens mij heb ik de zelfde, alleen andere kleuren, zit er een rits op de achterkant onder de witte bovenstuk, en is het merk O……...kee ?

Dan is het een hele goede aanschaf, niet goedkoop maar wel super kwaliteit.

Ik draag mijn pak al 2 jaar als vervanger voor een winterjas en ze zijn echt warm geen last van verkrampte spieren etc, en hij draagt als een slaapzak erg zacht en super licht.

En als jij maar duidelijk en goed uitlegt op school waarom je die pak draagt zul je volgens mijn ervaring geen last van pesterijen etc hebben, denk andersom dat ze hem juist cool vinden want hij ziet er wel stoer uit!

Over of het dik genoeg is of warm genoeg is kan ik je niet bij helpen. Dat ligt ook eigenlijk compleet aan jou. Wat ik wel kan zeggen is, als je het zo koud hebt, moet je alles doen om jezelf warm te houden. Om het te kunnen doorstaan als het ware. Daarbij hoef je je niks aan te trekken van of het er gek uitziet ofzo. Als het nodig is, is het nodig. Ook zou je natuurlijk kleding in een tas kunnen stoppen zodra je op school bent. Veel succes 

Reputatie 3
Badge +4

Ik vindt dat pak best wel cool ziet er hip uiet en lijkt mij lekker warm toe.

en je gezondheid gaat voor dan moet het je niet kunnen schelen wat je draagt, als het maar warm is en je geen problemen hebt.

Als je zoveel problemen hebt met kou, ben je misschien allergisch voor kou ( heb er ooit ists van gezien op tv ) ?

Hi,

Mensen kunnen misschien een opmerking maken, maar zij hebben het straks koud en jij hebt het dan lekker warm. Dus als er al iemand stom doet, wrijf je dat er maar lekker in. Jouw comfort gaat voor tijdens het fietsen. Daarnaast doe je dat ding gewoon uit op school, je hoeft er niet de hele dag in te lopen. Mij lijkt het een goede oplossing! Beter dan mijn oplossing, verkleumen…

Gr. Pin

Reputatie 3
Badge +4

Hi,

Mensen kunnen misschien een opmerking maken, maar zij hebben het straks koud en jij hebt het dan lekker warm. Dus als er al iemand stom doet, wrijf je dat er maar lekker in. Jouw comfort gaat voor tijdens het fietsen. Daarnaast doe je dat ding gewoon uit op school, je hoeft er niet de hele dag in te lopen. Mij lijkt het een goede oplossing! Beter dan mijn oplossing, verkleumen…

Gr. Pin

Als jij het ook zo koud hebt als Friezin, waarom ga jij ook niet zo’n pak dragen lijkt mij dan wel handig toe

Ik hoef niet zo vaak te fietsen nu met corona en met oplossingen als extra laagjes kom ik persoonlijk al een heel eind. Ben der alleen te lui voor 🤷‍♂️

Badge

Ik vindt dat pak best wel cool ziet er hip uiet en lijkt mij lekker warm toe.

en je gezondheid gaat voor dan moet het je niet kunnen schelen wat je draagt, als het maar warm is en je geen problemen hebt.

Als je zoveel problemen hebt met kou, ben je misschien allergisch voor kou ( heb er ooit ists van gezien op tv ) ?

 

 

Jij bedoeld of ik cold uritcaria heb, idd dat heb ik.

Ik heb er ochtends nu al soms last van als ik naar buiten ga , dan begint mijn huid al schraal aan te voelen, en wordt het heel lichtjes rood, maar heb nog geen last van mijn spieren, dat komt vaak rond half oktober.

Mijn urticaria wordt heel langzaam ook steeds erger, huid wordt steeds schraler en roder, op termijn ( kan nog paar jaar duren ) krijg ik ook blaasjes en blaren door kou en daar bij onderkoeling verschijnselen, wat heel gevaarlijk kan zijn ik kan daar door in een koude shock raken en overlijden.

Maar het gaat langzaam, de prognose is dat ik zo rond mijn 20ste, als ik in leven wil blijven, dag en nacht binnen en buiten deze thermo pakken moet gaan dragen om warm te blijven, en langzaam moet ik ook steeds dikkere pakken gaan dragen om de zelfde temperatuur te houden.

Even over mijn situatie, ik woon 6 kilometer vanaf school, ik woon in de polder vlak bij het IJsselmeer en moet eerst 5 kilometer fietsen naar het dorp waar de scholen staan en dan nog 1 km door het dorp om bij school te komen, op zich geen probleem heerlijk tochtje om na school ff mijn hoofd leeg te maken.

Maar ben vorig jaar voor het eerst het hele jaar door op de fiets geweest ( toen nog laatste klas basis school ) en had met warme temperaturen geen moeite met het fiets tochtje, de ergste problemen kwamen in de herfst/winter en lente.
Ik had een goede winterjas , mijn boven lijf bleef heerlijk warm, maar had enorme problemen met mijn benen, die werden behoorlijk koud en verstijfden waar door ik bijna niet vooruit kwam op de fiets wegens kramp.
Heb toen onder mijn spijkerbroek maillots gedragen wat hielp, maar niet optimaal.

Ben nu samen met mijn moeder aan het oriënteren op andere mogelijkheden om toch te blijven fietsen naar school zonder problemen.

Heb inmiddels iets gevonden wat ik denk wat helpt namelijk een thermo overall en thermo laarzen beetje dit idee, ( foto komt van de site waar ik hem kan bestellen )
 

Deze thermo pak komt uit de arctic klasse en gaat tot - 40 graden is water dicht en ademend.

Gezien ik de eerste 5 km door de polder moet fietsen, waar het altijd waait en geen beschutting is ( bijvoorbeeld bomen ) en de wind chill ( wat de gevoels temperatuur nog meer naar beneden brengt lijkt mij dit een prima oplossing.

Nu mijn vraag, zijn er hier ook, die het zelfde probleem hebben en wat is jullie oplossing?

En zou ik met zo'n pak aan niet uitgelachen/gepest worden op school?

Ik vraag dit om dat er een behoorlijke levertijd op zit.

Hey wat jammer dat dit bij jouw gebeurt maar heb wel een tip draag een thermobroek die je bijvoorbeeld met sporten draagt als je eenmaal beweegt krijg je het lekker warm en het is ook niet duur als dat niet werkt moet je dat nemen wat jij noemt sterkte

 

Reputatie 2
Badge +1

Ik vindt dat pak best wel cool ziet er hip uiet en lijkt mij lekker warm toe.

en je gezondheid gaat voor dan moet het je niet kunnen schelen wat je draagt, als het maar warm is en je geen problemen hebt.

Als je zoveel problemen hebt met kou, ben je misschien allergisch voor kou ( heb er ooit ists van gezien op tv ) ?

 

 

Jij bedoeld of ik cold uritcaria heb, idd dat heb ik.

Ik heb er ochtends nu al soms last van als ik naar buiten ga , dan begint mijn huid al schraal aan te voelen, en wordt het heel lichtjes rood, maar heb nog geen last van mijn spieren, dat komt vaak rond half oktober.

Mijn urticaria wordt heel langzaam ook steeds erger, huid wordt steeds schraler en roder, op termijn ( kan nog paar jaar duren ) krijg ik ook blaasjes en blaren door kou en daar bij onderkoeling verschijnselen, wat heel gevaarlijk kan zijn ik kan daar door in een koude shock raken en overlijden.

Maar het gaat langzaam, de prognose is dat ik zo rond mijn 20ste, als ik in leven wil blijven, dag en nacht binnen en buiten deze thermo pakken moet gaan dragen om warm te blijven, en langzaam moet ik ook steeds dikkere pakken gaan dragen om de zelfde temperatuur te houden.

Wist niet dat het bestond, en ben er even wat over gaan lezen.

Maar wat erg wat ik lees, het is niet alleen tijdens perioden dat het koud is , maar daar buiten om ook, zoals ik het lees is het een verstoring van het lichamelijk temperatuur, waar door je lichaam denkt dat het altijd koud heeft, en het warmte mechanisme niet goed op gang komt, en je als het ware bevriest, zoals ik dat interperteer en het langzaam steeds erger gaat worden.

Daarom lijkt mij het dan ook verstandig toe dat je langzaam deze thermopakken gaat dragen en stapje voor stapje er gewent aan gaat raken, dat je straks niet meer zonder die pakken kan leven.

Dit lijkt me beter toe dan dat je straks als het zover is in een keer moet switchen, en je volledig in die pakken moet stoppen om warm te blijven, dan is de overstap denk ik veelte groot, en nu kan je er langzaam aan wennen.

Reageer