Skip to main content
Vraag

Faalangst en perfectionisme

• January 12, 2025
  • 4 reacties
  • 74 Bekeken

Ik_ben_anoniem123
Forum|alt.badge.img+2

Ik kreeg 6 jaar geleden te horen dat ik autisme, perfectionisme en faalangst had. Van autisme heb ik niet zoveel last (alleen dat mensen mij soms raar vinden), maar van perfectionisme en faalangst wel. Door perfectionisme ben ik erg langzaam in bijvoorbeeld het opruimen van mijn kamer. Maar ik heb het meest last van faalangst. Ik was in de eerste en tweede van het vwo (ik zit nu in het vierde) best wel depressief, zelfmoordneigingen en vaak huilend in slaap gevallen. Ik had het gevoel dat ik een hele grote fout had gemaakt in bijvoorbeeld een toets, terwijl ik wel het hoogste cijfer van de klas had. Dat is tegenwoordig wel minder geworden, maar ik heb nog wel last ervan. Ik onthoud bijvoorbeeld meer slechte en foute dingen van vroeger, dan leuke en goede.

Heeft iemand tips? (ook voor perfectionisme)

4 reacties

• January 15, 2025

Ik zou het met iemand die je vertrouwt bespreken 

Forum|alt.badge.img
  • Net nieuw
  • September 26, 2026

Hey Perfectionist OCD here. Uhm wat ik heb gedaan is naar de leraren en kinderen uitleggen dat ik last van heb. Mischien meer boeken lezen over psychology zodat je jezelf beter kan begrijpen waarom je zo erge prestatie druk hebt. Probeer ook voor kleine dingen jezelf te belonen zoals: Je tanden poetsen en kamer opruimen. Maakt niet uit of het small is. Perfectionisme is een vorm van prograsinatie onthoud dat.

Ik_ben_anoniem123
Forum|alt.badge.img+2

​@Lina0_o 

Bedankt voor de zeer handige tips!!

Ik ga ze zeker gebruiken! Ik had bijvoorbeeld nooit eraan gedacht om er boeken over te lezen, dus dat ga ik zeker doen!

Forum|alt.badge.img
  • Net nieuw
  • October 7, 2026

Ik kan jouw wat links geven over perfectioinisme en faalangsten. Als het kan maak een afspraak met de Huisarts praktijk ondersteuning voor wat hulp. Zorg goed voor jezelf. En een kleine boodschap: Je hebt je best gedaan om veel dingen te doen ook al wel is het heel klein je mag daar over trots zijn!. 

Fijne dag nog verder !! :)