Vraag

Examens en corona

  • 15 March 2020
  • 6 reacties
  • 210 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hallo iedereen, 

Zoals wel bij iedereen bekend is, zijn de scholen vanaf morgen drie weken lang gesloten, vanwege het coronavirus. Echter staan ook de eindexamens voor de deur (anderhalve maand). Nu zit ik zelf in 6VWO en merk ik aan mezelf dat ik gestresst word van het idee dat de examens niet door zullen gaan. Ik ben zelf iemand die graag controle heeft over de toekomst, maar dat kan in dit geval dus niet. Ik baal er van dat de kans bestaat dat dat we de examens in de hitte van de zomervakantie moeten zullen maken. Hiermee lopen ook mijn plannen voor na dit schooljaar in de soep.Heeft iemand dit gevoel ook en heeft iemand tips om zich hierbij neer te leggen?

 

Liefs mij


6 reacties

Hi Anonymousss,

 

ik schiet er niet van in de stress.

Scholen gaan er alles aan doen om de examens door te laten gaan en ze zijn nu bezig om te kijken hoe ze eindexamenleerlingen het beste  kunnen begeleiden richting hun schoolexamens. 

Het kan nog een paar dagen duren totdat duidelijk wordt hoe dat in zijn werk gaat. Tenminste, dat bedenk ik zelf op basis van wat ik tot nu toe in het nieuws heb gehoord.

Online is er een heleboel mogelijk.

 

Hoe dat er allemaal precies uit gaat zien, dat weet ik ook niet.

 

Het beste wat je nu kunt doen is je zo goed mogelijk (blijven) voorbereiden op de geplande examens. Als ze op de geplande data door gaan, had je die voorbereiding nu ook gedaan en was de tijd tot de examens hetzelfde. Dus wat dat betreft is het niet veel anders. Ok, nu is de voorbereiding misschien niet klassikaal, maar dat wil niet zeggen dat je alles alleen moet doen.

Misschien dat ze aanpassingen gaan doen in de manier van examens afnemen en dan denk ik vooral aan hoeveel leerlingen er in een examenruimte samen mogen zijn. 

Misschien worden examenleerlingen dan over meerdere kleinere lokalen verdeeld en zijn er wat meer toezichthouders nodig. Ik denk dat daar wel een oplossing voor te bedenken is. Of de tafeltjes worden wat verder uit elkaar gezet in een grote ruimte, idk.

 

Ik denk dat scholen liever ook niet examens uitstellen, maar als het niet anders kan, dan is dat zo. Dan moet je je zo goed mogelijk proberen aan te passen aan de nieuwe situatie.

Maak je iig niet druk over welke gevolgen het kan hebben op toelatingen voor vervolgstudies. Iedereen weet van deze unieke situatie en zal daar waar nodig aanpassingen doen.

 

Heel veel succes en binnenkort zullen scholen hun leerlingen wel informeren. Daar ga ik vanuit.

 

Groetjes,

M&M's

Hey,

Ik zit in dezelfde situatie. Ik maak me vooral zorgen om de toetsweek die ik volgende week zou/zal? hebben.

Voorbereidingen voor examens zijn vooral herhaling. Het maken van eindexamens, stof doornemen enzo, sommetjes maken... In principe zou je toch al amper "normale" lessen hebben en bestaat examentraining uit het gezamenlijk doornemen van deze examenstof. Nu moet je dit zelfstandig doen, maar docenten zullen je vast online goed begeleiden als je vragen hebt.

De examens zelf zijn echt een landelijk probleem, dus de overheid zal daar met de scholen echt wel iets op bedenken!

Verder denk ik dat je zomerplannen sowieso in de soep vallen door de corona in heel Europa. Dat is kut, maar iedereen zal deze periode dingen moeten opgeven. Dat helpt misschien om het te relativeren. Sommige mensen verliezen hun kans op een deelname aan een groot sporttoernooi, sommige mensen verliezen hun inkomsten, sommige mensen hun vakantie en anderen hun leven of een dierbare…

Uiteindelijk kunnen ze ons niet een jaar over laten komen. Er zal overal echt wel rekening mee gehouden worden!

Gr. Pin

Hallo, ik heb net gelezen dat misschien de examens worden afgeschaft en op basis van je dagelijks werk wordt overgelaten.

Hey @Aurosia,

De examens zijn niet '’afgeschaft'’, ze gaan dit jaar alleen niet door. Iedereen die dit jaar eindexamen had gedaan, wordt nu beoordeel op basis van de resultaten die ze dit jaar hebben behaald tijdens de schoolexamens. Dus de centrale examens vervallen en de schoolexamens worden nu over een grotere periode uitgesmeerd. 

Dat scheelt hopelijk een hoop stress! Voor mij in ieder geval wel :)

Gr. Pin

Hey @Pin  ik woon in België, misschien zijn dat andere maatregelen dan in Nederland. Wij moeten nog steeds afwachten, wat er gaat gebeuren.

Oh dat kan inderdaad wel verschillen! Hopelijk krijgen jullie ook snel duidelijkheid!

Reageer