Vraag

een vraag/een paar vragen voor hoogbegaafden

  • 16 December 2022
  • 7 reacties
  • 94 Bekeken

Reputatie 6
Badge +4

Hey,

 

Oke. Ik heb al redelijk wat topics gemaakt over het denken dat ik mogelijk hoogbegaafd zou kunnen zijn, maar zit echt met 2 dingen waarop ik vastloop, en dat zijn 2 'kenmerken' van hoogbegaafdheid, waaraan ik aan mezelf begin te twijfelen of ik mogelijk wel hoogbegaafd zou kunnen zijn;

 

1. Ik moet bijvoorbeeld iets oplossen, en ik denk dan (te) moeilijk, waardoor ik uiteindelijk de 'makkelijke/logische' oplossing, die voor anderen gelden, over het hoofd zie, omdat ik dan al een heel systeem zit te bouwen. Dan voel ik me gewoon extreem stom & dom. En daardoor twijfel ik aan mezelf.

 

2. Ik onthoud niet LETTERLIJK alles, maar meestal wel veel (ligt aan de dag, de mensen, of aan mezelf, als ik moe ben etc. is het anders).

 

3. Ik heb echt geen 'grote woordenschat', maar ik praat sowieso niet graag, en ik was altijd al slecht in begrijpend lezen, maar dat heb ik van mijn moeder, want zij heeft ook geen grote woordenschat e.d.

Maken deze "kenmerken/dingen", de kans kleiner dat ik hoogbegaafd zou kunnen zijn? Aan alle andere kenmerken voldoe ik wel.


 

Ik heb ook een vraag aan hoogbegaafden:

Heb je echt vragen bij ALLES, ik bedoel dan ook bij oude dingen, die je allang kent, of waarvan je weet hoe het werkt, of alleen de dingen die je interesseren? Hiermee zit ik ook, want ik wil zelf meestal wel weten hoe iets zit, maar ben sowieso bang om vragen te stellen, door (nare) ervaringen op school. Dus dan heb ik mezelf een beetje aangeleerd, gewoon minder te vragen, of gewoon helemaal niks meer te zeggen.


 

Ik hoop dat hoogbegaafden dit lezen, want ik zit gewoon bijna dagelijks te stressen om deze dingen, ook om andere dingen, maar dat is wat anders.


7 reacties

Reputatie 2
Badge +1

Heb je ooit een iq test gedaan?

Reputatie 7
Badge +5

Mijn broer is hoofdbegaafd, en deze kenmerken passen wel bij klasgenoten van hem. Vaak lijken hoofdbegaafden niet heel slim, omdat ze alles op een andere manier doen, en zich soms vervelen op school, dus deze kenmerken herken ik wel. Je kunt er een keer met je ouders of mentor over praten. 

Heb je ook slimme/hoogbegaafde familieleden? Vaak bepaalt dat ook mee

Reputatie 6
Badge +4

 

Heb je ook slimme/hoogbegaafde familieleden? Vaak bepaalt dat ook mee

Van mijn vaders kant, zegt mijn moeder wel vaak van: “hun hebben een hoge opleiding, of kunnen ook (best) goed leren, en 1 nicht van mij deed HAVO, is al klaar daarmee, en doet nu HBO, en een andere nicht die doet nu nog VWO, maar begint het al wel lastig te vinden (heeft meerdere redenen, gezondheid enzo).


Ik heb geen school, al 3 maanden niet, door omstandigheden binnen die school (alleen ik). Ze zoeken nu nog een school voor me.

En mijn moeder weet al dat ik zelf denk dat ik mogelijk hoogbegaafd zou kunnen zijn, zij denkt dat nu zelf namelijk ook. Met die onderwijsconsulente ook een beetje gedeeld, of dat ik juist autisme zou kunnen hebben.

Maar ik snap gewoon écht niet hoe ik het niveau “HAVO” niet moeilijk vind, het voelt alsof ik gewoon de trap op moet lopen, gewoon alsof het 1+1 sommetjes zijn. Het voelt bijna gewoon nep, alsof ik bedrogen ben door school. Daardoor word ik gewoon gedemotiveerd, en dus deed ik sowieso al niks, verveel(de) ik me, ook al op de mavo, maar eigenlijk al sinds het begin van school. Ik dacht écht dat het moeilijk zou gaan worden. Nu is het gewoon stom.

Reputatie 7
Badge +5

Ik denk dat je wel hoogbegaafd bent, misschien moet je vragen of je een keer mag kijken op een vwo/gymnasium school

Reputatie 6
Badge +4

Ik krijg straks iets wat lijkt op online school, maar mag daar ook vragen stellen, en dat is ook 1 van de vragen die ik (sowieso) ga stellen.

Als er nog meer mensen zijn, die misschien hoogbegaafd zijn, of niet, die kunnen/mogen nog reageren.^_^/

Reputatie 7
Badge +5

Veel succes! ✨

Reputatie 7
Badge +19

hoi,

Het kan zijn dat je hoogbegaafd bent, niet elke hoogbegaafde is het zelfde namelijk. Als je het echt wilt weten zou je met een psycholoog moeten praten denk ik.

Reageer