Vraag

Een jaar high school in Amerika

  • 20 July 2021
  • 4 reacties
  • 119 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Ik ga nu naar 4 Havo, nadat ik klaar ben met 5 havo dus geslaagd ben, wil ik als uitwissel student naar Amerika. Ik wil het beleven hoe het is om op een echte high school te zitten, met sportteams, prom en graduation! Het komt mooi uit dat ik havo doe want in Amerika heb je 12 grades, en als ik daar naartoe zou gaan ben ik klaar met 11th grade! Dus komt precies goed uit. Mijn Engels is best goed, stond een 8 gemiddeld voor Engels dit jaar in de 3e, maar laatste toetsweek had ik een 5,1 gehaald omdat ik toch wel over ging. Dus mijn Engels zit wel goed.  

Ik wil dit vooral omdat ik van nieuwe avonturen hou, en ik al 4 keer op vakantie ben geweest in Amerika. Ik wil er later ook graag naar verhuizen, als ik genoeg geld heb.  

Gelukkig vonden mijn ouders dit ook een prima idee, mijn vader heeft al zelfs geholpen met zoeken naar een goede organisatie, we hebben al wel 1 maar we hebben nog meer dan genoeg tijd om verder te zoeken. 

Het enigste probleem dat ik heb: Geld! Ik begrijp natuurlijk dat mijn ouders niet zomaar €12.000 weg leggen voor mij om een leuk jaartje in Amerika te hebben. Ik wil er zelf hard voor gaan werken, ben net aangenomen bij de Albert Heijn en ik ga nu 4 uur per week werken voor ongeveer €4 per uur. Als ik 16 ben wil ik nog een jaar achter de kassa dus dan verdien je wel meer. Maar dan zit ik waarschijnlijk maximaal op €4000 als ik niks uitgeef… misschien willen mijn ouders wat bijleggen maar heb ook een broer en vind het zielig als al dat geld naar mij gaat! Heeft iemand misschien ideeën?


4 reacties

Reputatie 1
Badge

Hii

Ga er eerst nog eens met je ouders over praten en vragen wat zei er van vinden kwa geld enzo. En vertel eens over wat je kan bereiken met high school, van ik leer de wereld kennen, mijn Engels word dan nog beter allemaal dat soort dingen. En vertel dat je ok echt je best doet om zelf geld te verdienen omdat je ook kan mee betalen.

Hopelijk heb je wat aan mijn adviezen 

Veel succes :)

 Mijn Engels is best goed, (...)laatste toetsweek had ik een 5,1 gehaald omdat ik toch wel over ging

Dat klinkt niet super goed, zeker niet als motivatie blijkbaar een probleem kan zijn.
Zo zie ik het dan, maar ik kan mij niet voorstellen dat je ouders jouw mening geheel delen als ze dat zien.

 

Je zult inderdaad echt een aantal sterke argumenten moeten vinden om je ouders te laten betalen voor de reis.
Het kost inderdaad €12.000, maar je de andere dingen die je ook kunt doen met dat geld wegen ook mee.

Je Engels verbeteren is niet echt zo'n goede reden.
Niet alleen doe je dat al op school, wat je ouders een stuk minder geld kost, maar het kan in een zekere zin ook nadelig zijn om Amerikaans Engels aan te leren als je school bezig is met Brits Engels.

 

Wat zijn dan redenen om dit te doen?

Je kunt het natuurlijk hebben over onafhankelijkheid.
Hoewel je wel bij zo'n organisatie zit, moet jij zelf ervoor zorgen dat deze excursie een goede afloop heeft. 

De wereld leren kennen kan, maar dan moeten we ook even naar de alternatieven kennen.
Met Eurorail zie je veel meer landen, culturen en plaatsen voor een fractie van dat geld.
Waarom zou dit dan beter zijn in dat opzicht?

Hou er ook rekening mee dat je straks misschien gaat studeren, wat ook niet goedkoop is.
Misschien heb je dan dit geld ook hard nodig.

 

Hoi! 

Als je dit echt wil gaan doen lijkt me dat 4 uur in de week werken niet genoeg gaat zijn. Dit lijkt me duidelijk. Als ik goed gok mag jij op jou leeftijd iets van 12 uur in een schoolweek werken. Natuurlijk wil ik niet zeggen dat je ook al die uren moet vullen, maar als je voor een of twee avonden en een weekend dag gaat, kun je al wat meer verdienen. Wat ook een idee zou kunnen zijn is om op je 16e een baantje te zoeken in de horeca. Hier kan je vaak wat meer verdienen. 

Dan, met betrekking op het totale bedrag van meer als 12000 euro. Met mijn vorige aandachtspunten hoop ik dat je meer hebt kunnen verdienen als 4000 euro. Verder kan je aan je ouders vragen wat hún budget is. Wat zouden hun willen inbrengen aan deze uitwisseling? Vervolgens moet je een plan maken. Hoeveel geld moet je sparen? Hoeveel per maand? Hoeveel moet je daarvoor werken? Extra veel werken in vakanties? Klusjes bij buren en familieleden/vrienden?

Ik hoop dat je eruit kan komen want het lijkt me inderdaad een fantastische ervaring. Ik wilde het zelf ook doen maar zat al in mijn laatste maanden van mijn school en had dus te weinig tijd om te sparen. Hopelijk kan het jou lukken met volledige inzet en een strak plan van aanpak! Succes!

Groet, Jos.

Reputatie 1
Badge

Hoi!

super leuk idee! Misschien moet je eerst even wat Engelse boek lezen om je Engels helemaal top te krijgen. Oppassen verdiend vaak wel veel geld. Ik denk meer dan bij de Albert Heijn. Het neemt wel veel tijd op en je moet het wel leuk vinden maar misschien moet je het een keertje proberen.

groetjes,

illbethereforeyou

Reageer