dyslexie, graag tips

  • 5 December 2021
  • 2 reacties
  • 50 Bekeken

Badge

Ik heb dus laatst te horen gekregen dat ik dyslexie  heb en daardoor kan ik een li k leggen aan bebaalde cijfers die ik haal bij bijv bio waar je veel moet lezen. Ik vind het dus ook lastig om samenvatgigen te maken. Ik zit nu op havo/vwo en volgand jaar moet ik een keuze maken wat ik ga doen. Ik haal op havo heele goede cijfers maar ik weet dat ik vwo net aan kan en een hoop vrienden van mij gaat wss naar havo. hoe kan ik beter leren terwijl ik dyslexie heb?


2 reacties

Zelf heb ik geen dyslexie, maar twee vriendinnen van mij wel. Zij hebben vaak moeite met veel tekst en moeten veel leren. Ze maken dan een planning en breken het op in stukjes. Ook helpt het heel erg als iemand het voorleest of met ze doorneemt.

Als je denkt dat je vwo net aankunt, zou ik voor havo kiezen. Anders loop je zo erg op je tenen om het te halen, maar je hebt ook nog een leven buiten school. Als havo dan beter past, zou je dat beter kunnen doen.

Ik denk dat ze op school ook wel goede tips hebben en je kunnen helpen met je dyslexie. Soms hebben ze trainingen bijvoorbeeld. Ik zou het navragen, ze zijn er om je te helpen.

Hoi 

Ik heb zelf ook dyslexie en heb zelf ook moeten kiezen tussen havo en vwo.

Ik heb voor havo gekozen omdat ik het prettiger vond om niet al te erg om mijn tenen te hoeven lopen maar nu ik in mijn eindexamenjaar zit vind ik het toch wel erg moeilijk.

Over dyslexie:

Ik vind het persoonlijk erg prettig om teksten te kunnen luisteren er is een app genaamd de LEX app daarin kan je al je boeken laten zetten tegen een kleine vergoeding die je in overleg met je school door je school kan laten betelen (bonnetje inleveren).

Ik vond leren zelf, in de eerste jaren relatief makkelijk dus daar kan ik je niet mee helpen maar misschien nog een tip: zorg dat je goed oplet bij talen (voornamelijk Ne) en dan voornamelijk grammatica (daar kan je punten mee scoren)

Overleg ook met je leraren van je talen wat zij goed rekenen (bvb: Als het hardop goed klinkt is het goed of Als de spelling erop lijkt is het goed)

Ik hoop dat je hier wat aan heb

Reageer