Vraag

dilemma school

  • 26 February 2023
  • 5 reacties
  • 78 Bekeken

Badge

Hallo allemaal,

Ik zit momenteel in de 3e klas van vmbo-tl. Ik wist sinds de 1e klas eigenlijk al dat ik niet thuis hoorde op tl. en dat was ook terug te zien in mijn cijfers, maar sinds dit jaar zijn ze zo goed dat ik gemakkelijk naar de havo zou kunnen. Ik heb ook al gesprekken met mijn mentor en decaan gehad dat ik na dit schooljaar naar 4 havo kan gaan. Maar ik ben bang dat ik hele slechte cijfers ga halen als ik direct na dit schooljaar naar havo ga. Dus wat zouden jullie doen in deze situatie: vmbo afmaken en daarna naar 4 havo of na dit schooljaar gelijk naar 4 havo. 

Groetjes,

Een_meisje


5 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Het voordeel van eerst vmbo afmaken is, is dat je dan sws een diploma hebt. Het nadeel is dat je dan een jaar langer bezig bent.

Zelf zou ik wel meteen naar havo4 gaan denk ik. Maar je moet je eigen gevoel volgen. Waarom denk je trouwens dat je slechte cijfers gaat halen?

Badge

Ik heb van een paar mensen gehoord die opgestroomd zijn van vmbo naar havo dat het veel moeilijker is en dat je veel meer huiswerk krijgt dus ik ben bang dat dat teveel voor mij word en daardoor lagere cijfers ga halen

Reputatie 7
Badge +17

 Het klopt dat je meer huiswerk krijgt op de havo. Je hebt ook veel minder praktijkvakken. En het tempo ligt hoger.

Ik zou sws nog een keer bij je mentor of decaan aangeven dat je twijfels hebt. Je moet uiteindelijk wel doen waar jij je goed bij voelt. Maar je moet jezelf ook niet onderschatten.

 

Ik zou denk ik eerst vmbo afmaken dan heb je iig een diploma. Het verschil tussen vmbo en havo is best groot. 

Reputatie 7
Badge +15

oh, ja, dat is lastig. 

je vind het op het vmbo te makkelijk, maar havo misschien te moeilijk.. je zou natuurlijk eerst de mavo af kunnen maken, dan heb je iig een diploma, maar het lijkt me ook niet echt fijn om je nog een jaar lang te “vervelen” op school. 

 

nu heb ik een idee in mijn hoofd (en misschien is het het slechtste idee ever) maar wat nou als je volgend jaar naar 3 havo gaat?! dan ben je wel wat langer bezig, maar dan zit er toch een soort “tussenstapje” tussen de mavo en het vmbo, aangezien je nu 3 mavo doet… 

 

het is maar een idee… ik zou kijken wat jou gevoel zegt… 

 

Mij_Niet_Gezien 

Reageer