Vraag

Concentratieproblemen, uitstelgedrag, stress en weinig motivatie voor schoolwerk

  • 16 April 2021
  • 4 reacties
  • 115 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hallo mede jongeren,

Ik ben een jongen van 16 en heb last van concentratieproblemen en heb amper motivatie voor schoolwerk. Ik zit nu in 5V en sta er aardig slecht voor (redelijk logisch als je voor veel vakken maar 1 of 2 toetsen hebt gehad). Ik merk aan mezelf dat ik vanaf de 3e klas steeds minder aan schoolwerk begon te doen, steeds meer huiswerk overschrijven etc. Dit werd de tijd erna alsmaar erger.

Toen we vorig jaar online lessen moesten gaan volgen werd mijn toen al slechte concentratie er niet beter op. Het is immers toch veel leuker om te gamen met maten en met hun in discord te praten dan op te letten bij die oersaaie lessen? De achterstand op schoolwerk begon zich te vormen.

Nu volgt mijn immens grote mentale struggle. Ik ben me er zeker van bewust dat ik een hoop werk moet inhalen en vanaf nu goede cijfers moet halen voor de toetsen - die nu eindelijk weer zijn begonnen - om nog over te kunnen gaan. Het probleem is dat mijn motivatie immens laag is.

Als ik wil gaan leren wordt ik snel afgeleid door bijv: youtube, gamen en dingen op mn telefoon doen. Ik weet dat ik ze dan gewoon uit moet zetten maar ik heb ze nodig voor uittreksels etc die online staan. Hierdoor verspil ik een hoop kostbare tijd en krijg ik later enorm veel stress. Zoals je misschien al was opgevallen ben ik dus ook behoorlijk goed in uitstellen. Soms moet ik hierdoor laat op de avond leren en soms deels ‘s nachts door, waardoor mijn slaapritme de afgelopen tijd ook drastisch is veranderd (meestal maar 6-7 uur per dag).

Daarnaast leer ik graag hardop, maar als ik in mijn kamer zit vindt ik het om een of andere reden niet chill als er andere mensen in het huis zijn (ik weet niet echt waarom). Het liefst zou ik dus ergens buitenshuis willen leren waar ik minder afleiding heb en waar ik hardop kan leren (bibliotheek is dus niet echt een optie).

Kortom heb ik last van een aantal slechte eigenschappen die me samen mentaal behoorlijk uitputten. Ik kan mezelf zo erg haten als me dan eindelijk duidelijk wordt dat ik wederom te laat begonnen ben voor iets en dat me het niet gaat lukken.

Dus als iemand tips heeft please let me know!

(Respect als je dit complete verhaal hebt gelezen trouwens ;) )

 


4 reacties

Reputatie 6
Badge +12

Ik denk dat het beste is om je telefoon in een andere kamer te leggen.

Badge

hey!

ik herken mezelf hier ook deels in en mijn tip zou zijn om bij alles wat je doet dat je weet wat fout is prioriteiten stellen: vind ik gamen belangrijker of vind ik (bijv) wiskunde les belangrijker.  dit helpt mij ook.

mij helpt het ook om echt een doel te hebben (bijv) als ik een 6 voor wiskunde haal dan koop ik die ene game die ik al lang wil.

-t

Ik voel je. Corona heeft alles veel moeilijker gemaakt. Zelf heb ik ook nul motivatie meer voor school. En ik sta er ook niet al te best voor. Maak geen huiswerk en tijdens online school ben ik heel ergens anders mee bezig. Ik kan ook alleen leren met extreem hoge druk. Als het 23 uur is en ik de volgende dag een toets heb dan ga ik pas extreem hard leren. Door druk lukt het me namelijk wel. En ik weet uitstellen helpt nie, maar voor mij wel. En ik weet dat het nie zo voelt. Maar leven op een vliegende steen in de ruimte. Miss dat je met dat in je achterhoofd minder stresst

Ik heb precies hetzelfde probleem. Zit in 5HAVO en heb binnenkort examens. Ik probeer altijd als ik online lessen heb bij iemand te gaan zitten, want dan voel ik toch op de een of andere manier de druk om iets te doen (vooral bij mijn ouders). Kwa leren kan ik je ook niet helpen want ik weet wat je bedoeld. Gewoon zo lang uitstellen totdat je de dag van te voren ineens alles moet doen en je dan zoveel stress hebt dat je gewoon niets meer kan doen. Ik moet zeggen, dat ik mijn ouders wel vertel over hoe het met mijn school erbij staat en zij helpen mij wel met de druk erop zetten dat ik iets moet doen en controleren daarna ook of ik wel echt iets heb gedaan. Misschien kan je met dat voorstel komen voor je ouders, dat ze jou gaan controleren. Maar ik wens je er heel erg veel succes mee. Groetjess!

Reageer