Skip to main content
Heejj.

Mijn zusje zit in Groep 8.

Ze zegt dat er op verschillende manieren echt daar heel overdreven over de Cito

Word gedaan.

Zo is voor haar klas, het stuk speelplaats afgezet, de aula bij hun is afgezet,

En hun gymzaal in de school is afgezet voor de Cito-Toets.

Wat vond jij van de Cito in groep 8? Praat hierover in dit topic !

Ik vond het niet echt moeilijk, ook werd er bij ons niet zo overdreven gedaan als bij mijn zusje.

Wij zaten bij de Cito gewoon allemaal in 1 klas. Bij mijn zusje is de klas in 3en gedeeld:

In die gymzaal, in haar eigen klas, en in die aula.

Laat hier alsjeblieft ook tips achter voor alle (Komende) Achtste groepers die de Cito-Toets gaan maken !

xxBlondjeee015
De druk bij mij was heel hoog en dat had ik mijzelf op mijn schouders geworpen. Ik had op de basisschool een motivatie van niks, dus stond voor zo'n beetje alles niet bepaald hoog, maar als ik dat niet zou veranderen, zou ik naar het VMBO moeten wat voor mij persoonlijk een nachtmerrie was aangezien de mensen die ik daarvan kende niet bepaald een goede invloed op me hadden. Ik heb serieus en hard gewerkt en dat werd beloond met de hoogst haalbare score. Zo verrasde ik mijn docent, haha. Dankzij mijn inzet en voorstudie zit ik nu in havo 3 met alleen maar achten en negens en ga ik volgend jaar naar VWO-4 (onder voorwaarde met een zeven gemiddeld te  eindigen voor elk vak). Mijn zelfvertrouwen is sinds groep acht toen gestegen en ben nu trots op mezelf dat ik zo'n vooruitgang heb geboekt op zowel mentaal- als fysiekgebied.

Wij moesten de cito-toets maken in een grote sporthal die in vier kleinere zalen kon worden verdeeld door middel van drie grote dikke schermen. De afmetingen waren 26 bij 80 meter en in elk gebied zat een groep van vijftien leerlingen...ja maar vijftien...Elk gebied had een letter: A,B,C en D. Er was streng toezicht.. In mijn gebied (A) waren drie docenten van mijn school die ons sterk in de gaten hielden...nou als dat niet als een gevangenis klinkt dan weet ik het ook niet meer. Ik vond het daar verschrikkelijk.

Als tips heb ik dat een beetje studeren geen kwaad kan en dat je vooral kalm moet blijven.

R1
De druk bij mij was heel hoog en dat had ik mijzelf op mijn schouders geworpen. Ik had op de basisschool een motivatie van niks, dus stond voor zo'n beetje alles niet bepaald hoog, maar als ik dat niet zou veranderen, zou ik naar het VMBO moeten wat voor mij persoonlijk een nachtmerrie was aangezien de mensen die ik daarvan kende niet bepaald een goede invloed op me hadden. Ik heb serieus en hard gewerkt en dat werd beloond met de hoogst haalbare score. Zo verrasde ik mijn docent, haha. Dankzij mijn inzet en voorstudie zit ik nu in havo 3 met alleen maar achten en negens en ga ik volgend jaar naar VWO-4 (onder voorwaarde met een zeven gemiddeld te  eindigen voor elk vak). Mijn zelfvertrouwen is sinds groep acht toen gestegen en ben nu trots op mezelf dat ik zo'n vooruitgang heb geboekt op zowel mentaal- als fysiekgebied.

Wij moesten de cito-toets maken in een grote sporthal die in vier kleinere zalen kon worden verdeeld door middel van drie grote dikke schermen. De afmetingen waren 26 bij 80 meter en in elk gebied zat een groep van vijftien leerlingen...ja maar vijftien...Elk gebied had een letter: A,B,C en D. Er was streng toezicht.. In mijn gebied (A) waren drie docenten van mijn school die ons sterk in de gaten hielden...nou als dat niet als een gevangenis klinkt dan weet ik het ook niet meer. Ik vond het daar verschrikkelijk.

Als tips heb ik dat een beetje studeren geen kwaad kan en dat je vooral kalm moet blijven.

R1

Klinkt echt als een gevangenis idd.. haha.

Dankjewel voor je reactie ! 

Je bent dus echt super goed vooruitgegaan !

Kiss,

Blondjeee015
ik vind cito toets onzin ik had als advies van de cito Praktijk onderwijs nu zit ik op VMBO-T dus onzin het gaat gewoon om je rapporten je kan niet met een toest afleggen welk niveau je hebt en ik heb faalangst ik ga stressen als ik de cito heb dus hellemaal nixs voor mij
ik vind cito toets onzin ik had als advies van de cito Praktijk onderwijs nu zit ik op VMBO-T dus onzin het gaat gewoon om je rapporten je kan niet met een toest afleggen welk niveau je hebt en ik heb faalangst ik ga stressen als ik de cito heb dus hellemaal nixs voor mij

Ja, snap ik als je dat hebt. Ik bedoel, de Cito-Toets is iets van 1 Dag. Het gaat om wat je het hele jaar op school hebt gedaan. 

Zeker als je op die dagen niet lekker bent ofzo, is de Cito dus echt onzin . xx
mijn basisschool vond de cito onzin, dus heb em nooit gemaakt 😛
Was niet moeilijk en totaal niet zenuwachtig.

Proefcito:242

Echte cito:244

Zit nu in 3 HAVO:D
@GioGamer97 Mn zusje zei ook al zo van: 'Jah, sommige kinderen hoeven hem niet te maken, en mogen bij de kleuters 

"Werken" Lekker oneerlijk' HAHAH ik lachte haar echt super hard uit. Vond t wel lekker voor haar haha.

@FrieseBoy haha ik was ook niet zenuwachtig. Ik had toen vantevoren al mijn advies enzo gehad, dus dan is het ook een stuk minder spannend !

Dankjewel allebei voor jullie reacties ! 

Big kiss,

Blondjeee015
je niveau kunnen ze ook bepalen met andere toetsen, heb alsnog het goede niveau afgerond dus het maakt me niet uit 🙂
pfff vind dat gedoe daar omheen zo'n onzin.

wij kregen een kauwgompje, een paar posters dat iedereen stil moest zijn en dat was het.

Van die kinderen die persee water en snoep op hun tafel moeten hebben tijdens de cito...kan wel janken

het is gwn een toets mensen?

Of je nou een hele speelplaats afzet of niet het helpt heus niet!

Ik vond het wel spannend maar ik kon gwn slapen enzo hoor.

als je eenmaal bezig bent vond ik t wel leuk.

Ik vind een frans test nu 10x zo spannend dan cito XD
Ik was echt veel te bang voor die toets XD uiteindelijk ging het toch goed want ik had 549 wat dus echt het laatste was dat ik had verwacht 😃
Cito betekent nu niks meer.

Had al vwo advies voor de toets.

Cito zou er niks aan veranderen want die telt niet mee.

Oefen cito score was 550.

Cito score was weer 550.

En nu doe ik gymnasium.

Kon ook met 545> volgens mij want ze kijken naar je rapport .
Zelfde als @menspersoon. Ik vond 't wel balen dat ik opeens geen vraag over de vraag meer mocht stellen. Daardoor een aantal twijfels en een paar foutjes. Ze kunnen het momenteel net zo goed afschaffen. Dat gebeurd wel in 10 jaar ofzo.
De cito toets is best klinkklare onzin als je het mij vraagt.

Iedereen weer in hokjes zetten over hoe slim ze zijn... (met een toets die eigenlijk alleen je kennis test wat een neushoorn is of niet).

Kijk als je een IQ van 80 hebt is het wat anders, en de toets is niet 100% onzin maar je moet je keuze niet laten beïnvloeden door een cito toets, wat het wel doet!

Ik had het advies HAVO, en zit ook op de HAVO met 6,7 en 8jes.

Als je 550 haalt kun je ook best naar het GYMNASIUM

Het gaat er eigenlijk om hoe graag je het wilt en niet, en of je echt goed je best wilt doen of niet. Ik vind dat MAVO,HAVO,VWO en het GYM hier voor staan:

MAVO: Ik heb geen zin om te leren. Soms moet ik maar doe het minimale / minste

HAVO: Ik wil deels wel eens wat doen en af en toe heel veel voor bijv. examen

VWO: Ik wil veel doen en nog wat vrije tijd hebben af en toe.

GYM: Ik wil (bijna) geen vrije tijd meer hebben en al mijn tijd aan school besteden

Het gaat er dus maar om of je er moeite voor wilt doen.

Wanneer ben je goed in school, vind ik: Als je 1 ding goed kan, tijdelijk heel veel informatie onthouden!

Praktijk is bijna niet meer belangrijk jammer genoeg / word niet veel op getoetst.

Er zijn veel meer aandachtspunten, want sommige dingen moet je gewoon kennen, punt. Maar dan word het te lang.

Dit is mijn mening over de Cito en de Middelbare

Mijn Cito-toets was niet zo erg. Zelf wou ik hem op de gang maken omdat ik mezelf niet goed in een klas kan concentreren waarin niemand echt zonder geluid kon werken (fluisteren, laatjes opendoen en gekrabbel met pen) dus met veel gedoe zat ik dan soms op de gang m’n Cito te maken. 

mijn verhaal

Die cito is geen onzin als je een leeraar hebt die veel te lage adviezen geeft en niet naar het rapport kijkt maar wel naar de citos die ik had verkracht en nu ga ik gwn zonder tekort over

Reageer