bang voor cito

  • 7 November 2023
  • 4 reacties
  • 80 Bekeken

Heejj jonges zit in Groep 8.
Ze zegt dat er op verschillende manieren echt daar heel overdreven over de Cito word gedaan.

Zo is voor haar klas, het stuk speelplaats afgezet, de aula bij hun is afgezet,
En hun gymzaal in de school is afgezet voor de Cito-Toets.

Wat vond jij van de Cito in groep 8? Praat hierover in dit topic!

Ik vond het niet echt moeilijk, ook werd er bij ons niet zo overdreven gedaan als bij mijn zusje.
Wij zaten bij de Cito gewoon allemaal in 1 klas. Bij mijn zusje is de klas in 3en gedeeld:
In die gymzaal, in haar eigen klas, en in die aula.

Laat hier alsjeblieft ook tips achter voor alle (Komende) Achtste groepers die de Cito-Toets gaan maken !
 


4 reacties

Reputatie 7
Badge +8

Ik zit nu in de derde. Ik had de citos van groep 3 tot en met groep 7. Het ging al anders bij mij omdat mijn groep 8 midden in de corona pandemie was. En we hadden toen inplaats van de citos de IEP toetsen. Toch kan ik er nog wel wat over zeggen

De basisschool juffen en andere leerlingen overdrijven een mini beetje. Het is net zoals de andere citos en iep toetsen. De toetsen zijn niet anders en worden niet express lastiger gemaakt. Maar het is wel belangerijk dat je erg je best doet. Omdat dit veel betekent voor je middelbare school. 

Bij mij had iedereen een mondkapje op maar zaten we wel in 1 lokaal. We hadden onze toetsjes gekregen en maakte ze gewoon. Heel simpel. Ik had dyslexie dus ik had dan wel een chromebook en oordopjes in om de vragen voor te laten lezen maar dat was het. 

Dus bij ons was het niet zo overdreven dat alles afgesloten was. Maar we hadden wel borden op de gang waar stonden "stil zijn voor iep toets" 

Reputatie 7
Badge +14

Heyy @htgyhytyht

Ik zit nu in de vierde klas, maar ik kan de Cito van groep 8 nog wel goed herinneren. Ik zat op een hele kleine basisschool (toen 36 leerlingen) en groep 5/6/7/8 zat bij elkaar in een lokaal. Maar dat is bijzaak. Bij ons werd er ook heel overdreven gedaan over de Cito. We kregen extra les over de onderdelen waaruit de eind-cito bestaat en moesten in een leeg lokaal zitten zodat we niet gestoord werden. De Cito zelf vond ik ook donders makkelijk. We mochten ook snoep eten tijdens het examen. Dat was wel een pluspuntje, ook voor een leerling uit groep 6, die adhd had en niet goed met de inval docent, die terwijl groep 8 de toets maakten de andere groepen les gaf, overweg kon en bij groep 8 moest zitten. Hij kreeg van ons ook wat snoep en daar was hij erg blij mee natuurlijk. 

xx Eenmeisje004 

Reputatie 7
Badge +11

Hey @htgyhytyht,

Juffen doen vaak een beetje overdreven over de eind-Cito. Maar het is echt best makkelijk hoor (dat vind ik tenminste). Ik zit zelf in 2 vwo.

Groetjes, Monkeyboy08

Reputatie 7
Badge +17

Ja, soms wordt er over de eindtoets gedaan alsof het een eindexamen is waar je voor kunt zakken, wat natuurlijk niet zo is. Bij ons werd er iets relaxer over gedaan. Er werd geen stuk speelplaats afgezet maar er hingen wel bordjes met ‘stilte cito-toets’ bij het lokaal.

Voor iedereen die de eindtoets nog moet maken, maak je er niet te druk om. De toets is een momentopname. Je kunt er niet voor slagen of zakken. En ga niet teveel oefenen.

Reageer