Vraag

Afgeleid, en proefwerkstress

  • 13 December 2021
  • 3 reacties
  • 58 Bekeken

Reputatie 5
Badge +2

Hey, dit is mijn eerste topic ik heb net een nieuw account aangemaakt (ik had al eerder hier rondgekeken dus ik ben niet compleet nieuw)

 

Ik zit in 2 gymnasium en heb nu dus echt een probleem. Mijn proefwerkweek begint over 2 dagen (het is nu bijna 6 uur 's avonds) en ik heb nog niet geleerd. Dit komt omdat ik de hele tijd word afgeleid, vooral door mijn computer. Ik ga hem zo dan ook wegleggen, maar nu weet ik echt niet hoe ik goed ga leren. Ik ben op zich best goed in de dag van te voren leren, wat ik nogal vaak doe, maar dus een van de eerste proefwerken is Grieks. Ik vind het vaak fijn om me te laten overhoren, maar dat ik bij Grieks nogal moeilijk aangezien mijn moeder het Griekse alfabet niet kent (ook al had ze beloofd om het een jaar geleden te leren :/)

 

Ik heb verder de eerste drie dagen ook nog de 2 moeilijkste vakken (biologie en aardrijkskunde)

Ik sta voor bio op t moment een 8,6 (yass) maar laatst heb ik nog n SO gehad wat echt vet moeilijk was en waar ik het resultaat nog niet van heb…

Voor ak sta ik een 7.5, waarmee het mijn slechste theorievak is, maar zelf vind ik het gewoon een prima cijfer.

 

Ik leg de lat voor mezelf soms echt veel te hoog, en heb ook een soort van faalangst ofzo. Verder is mijn moeder vaak ontevreden met cijfers (afhankelijk van het vak ligt die grens zo’n beetje bij 7,5 - 8,5) en moeten mijn klasgenoten zich er ook echt mee bemoeien en dan gaan ze vaak vragen van “HEEEYYY HEB JE WEER EEN 10???????!!!!” waar ik gewoon gek van word… 

 

Heeft iemand tips om snel die proefwerken te leren of voor die druk die ik zowel op mezelf zet als van anderen ontvang?

 

Dit is best wel lang dus alvast bedankt voor het lezen :)

 

ThatGalacticRobot

 


3 reacties

Reputatie 1
Badge

Heyy, ik heb dat soms ook wel hoor, dat ik dan helemaal ga stressen omdat ik zoveel toetsen heb. Zelf gebruik ik voor woorden leren (voor jou bijvoorbeeld Grieks) Quizlet. Je kan een gratis account aanmaken en dan hoe je alleen maar een studieset te maken en dan kan je gelijk oefenen. Voor mij werkt dit heel goed. Je kan jezelf overhoren, spelletjes spelen, oefentoetsen maken en nog meer. Werkt dit niet omdat je wordt afgeleid door je computer; dan kan je ook zelf kaartjes maken door op de voorkant het woord te schrijven en op de achterkant de betekenis. Voor vakken zoals ak maak ik samenvattingen met mijn moeder (zou je ook alleen kunnen doen). Begin wel ruim van tevoren, want anders kom je in tijdsnood.. Ik hoop dat ik je hiermee geholpen heb!!

Reputatie 5
Badge +2

Super bedankt voor reactie en tips, ga ik zeker wat mee doen!

 

Vandaag ben ik lekker vroeg uit dus dan ga ik meteen aan de slag met werken, en niet alleen voor morgen.

 

Groetjes, ThatGalacticRobot :)

Reputatie 5
Badge +2

Update (niet heel interessant):

 

-i.v.m. de lockdown was eerst het tweede deel van de proefwerkweek afgelast, maar dat gaat vanaf 17-01 weer door in minder dagen (meer PW’s per dag dus!)

 

-Het eerste cijfer voor Grieks is binnen ben er echt super blij mee,

ook voor science heb ik de toets teruggemaild gekregen (geen cijfer maar wel score in punten, was ook goed  maar dat had ik wel verwacht want we hebben een docent die alles zo goed uitlegt dat je nauwelijks hoeft te leren)

 

-Over de andere proefwerken is niks bekend (bio, aardrijkskunde en Frans), bio ging toevallig echt niet lekker maar dat ligt denk ik heel erg aan de vraagstelling... Voor aardrijkskunde denk ik dat het ook niet super goed ging (zal mijn moeder niet blij mee zijn maar dat is haar probleem)

 

-Over het cijfer voor Frans maak ik me nooit echt zorgen, het komt waarschijnlijk wel goed,

maar mijn leraar schijnt daar vaak heel anders over te denken.

Hij heeft zelfs aan mij en een paar medeleerlingen beloofd dat als we ALLES goed hebben (dus geen enkel accentje fout) dat hij ons chocolade geeft.

Nou vonden ik en mijn medeleerlingen deze eisen eigenlijk niet kunnen dus onderling zijn we gewoon van:

“schijt aan die chocolade… Wij halen ons cijfer voor onszelf, en niet voor hem en you know we doen gewoon ons best en tja als het een 10 is dan is dat heel leuk maar zo niet dan zijn wij ook gewoon heel blij hij kan zeggen wat ie wil”

Trouwens die docent Frans is een stagiair, en de mentoren weten van hoe hij reageert op cijfers

(in de mentorles hadden we het een keer besproken want hij had tegen iemand gezegd dat hij verdrietig werd van haar cijfer (dat echt gewoon een echt ruime voldoende was) maar de mentor zei toen dat hij het vast goed bedoelde en gewoon wou dat iedereen maximale prestaties uit hunzelf haalt)

 

Groetjes, ThatGalacticRobot

 

Reageer