Vraag

Zwanger worden


Badge

Ok, ik zit dus met een probleem. Ik ben 14, en ik heb al heel lang dromen over dat ik op mijn 16e zwanger wordt. Nou is het probleem dat ik dat helemaal niet erg zou vinden om zwanger te worden op mijn 16e. Ik zou zelfs ook overwegen om gewoon gepland zwanger te worden. Mede ook omdat mijn opa en oma waarschijnlijk niet oud worden, en ik wel wil dat ze mijn kinderen zien. Maar wat ik nou eigenlijk wil vragen, is het wel verstandig om op mijn 16e zwanger te worden? Ik heb nu nog geen vriendje, maar er zit wel iemand in mijn klas die ik leuk vind.


12 reacties

Reputatie 6
Badge +12

Nee dat zou ik zeker niet doen! Dat lijkt me heel onverstandig!!

Reputatie 7
Badge +19

Ehmm… het lijkt me niet heel verstandig tbh. Maarjaa je maakt zelf de keuze. Je moet wel goed nadenken hierover. I mean heb je geld, onderdak voor de baby, kan je er voor zorgen?, heb je nog school?, hoe ga je alles regelen?, etc.

Badge

Hey  Marloesje52 !

Zwanger worden op je 16e lijkt me inderdaad niet heel handig.

Misschien kan je hierover praten met iemand die je verder kan helpen?

 

 

Hoe zie je de toekomst voor je dan @Marloesje52 ? Als jij op je 16e/17e een kind krijgt, heb je dan passend onderdak, een inkomen om je kind mee te onderhouden of überhaupt een schooldiploma? Een kind lijkt heel leuk, maar besef ook eens dat het niet alleen maar enig en schattig is. Het is ontzettend duur, tijdrovend en een gigantische verantwoordelijkheid. Ik ben van mening dat je eerst je eigen leven op orde moet hebben voordat je aan kinderen begint en, guess what, op je 16e heb je dat nog langgg niet.

Een kind verdient een goede thuissituatie, een gezond milieu om in op te groeien. Dat kan je gewoon nog niet bieden op deze leeftijd.

Bovendien is de kans dat jij met de vader blijft ook niet zo groot. Zulke tienerrelaties houden meestal niet jaren vol. En dan is nog de vraag, houd je überhaupt nog contact met de vader of zal je kind zijn/haar vader nooit kennen?

En je zou de opvoeding bijna vergeten terwijl dat toch ook niet helemaal onbelangrijk is. Is een tiener die zelf nog opgevoed wordt, in staat om een eigen kind op te voeden???

 

Op deze leeftijd ben je gewoon nog volledig afhankelijk van je ouders. Zij zullen moeten zorgen voor onderdak, inkomen, oppas, (deel van de) opvoeding, etc terwijl ze daar zelf niet voor gekozen hebben. Je kan je ouders toch niet zomaar forceren om opeens nog een kind te onderhouden. 

 

Denk nou eens realistisch na over je toekomst. Het hebben van een kind op zo'n jonge leeftijd heeft gigantische gevolgen. Denk bijvoorbeeld aan je studie, een baan maar ook gewoon in het algemeen je leven als tiener. Je kan niet zeggen, in het weekend is hij/zij er even niet. Je zit er vanaf de geboorte aan vast.  Maar denk ook aan de toekomst van het kind. Die verdient toch een goed thuis en goede kansen in zijn of haar toekomst?

Wees gewoon realistisch en wacht gewoon tot je alles op orde hebt voordat je aan gezinsuitbreiding gaat denken. En misschien zijn je opa en oma er dan niet meer bij. Dat is jammer maar dat is wel gewoon hoe het is. Ik wil niet heel bot doen ofzo maar feit is; mensen hebben nou eenmaal niet het eeuwige leven. Op jonge leeftijd is dat misschien een naar vooruitzicht dat je dan nog niet kan of wil accepteren. Maar op latere leeftijd zal je je daarbij neerleggen en realiseren dat dat de realiteit is.

Wat denk je dat je grootouders ervan zouden vinden als jij op zestienjarige leeftijd met een baby aan komt zetten omdat zij het anders niet meer mee zouden maken. Ik kan niet voor hen spreken maar ik zou me schuldig voelen als mijn kleindochter haar leven opoffert zodat ik haar kindje nog zou kunnen zien.

Badge

Ik denk ook niet, dat het heel verstandig is, maar je moet het natuurlijk wel zelf beslissen. D’r zijn moeders van 16, die het heel goed hebben en ook altijd fijn vonden, maar dat is natuurlijk niet altijd zo. Ik zou me over alles informeren, en dan nog eens goed kijken. Je zou het ook pas met 18 kunnen doen, dan ben je al twee jaar ouder.

Badge

Hey, @xLisa ik heb even je tekst gekopieerd, zodat ik er wat verduidelijking bij kan geven.

 

Hoe zie je de toekomst voor je dan @Marloesje52 ? Als jij op je 16e/17e een kind krijgt, heb je dan passend onderdak, een inkomen om je kind mee te onderhouden of überhaupt een schooldiploma? Ik zit dan in 4 havo, en ik zit op speciaal onderwijs, wat betekent dat ik het deels thuis kan doen. Ook is het zo dat we vanaf 3 havo met ivo werken, een vakdocent op afstand. Dus thuis werken is dan niet zo moeilijk meer.

Ik heb dan passend onderdak, want ik leef bij ons thuis op zolder, en dat is best wel groot. +We hebben nog een kamer over. Dus er is ruimte voor een babykamer. Maar het kan ook nog op mijn kamer.

Ik heb een inkomen, want op die leeftijd mag ik in een binnenspeeltuin werken, en daar werkt iemand die wij kennen, en die houdt die plek vrij.

 

Onnodige quotes verwijderd

Bovendien is de kans dat jij met de vader blijft ook niet zo groot. Zulke tienerrelaties houden meestal niet jaren vol. En dan is nog de vraag, houd je überhaupt nog contact met de vader of zal je kind zijn/haar vader nooit kennen?

Ik heb dit al wel eens aan mijn vriendje verteld, en hij zei dat hij ook wel op jonge leeftijd kinderen wilt. Dus hij blijft er sowieso bij.

 

En je zou de opvoeding bijna vergeten terwijl dat toch ook niet helemaal onbelangrijk is. Is een tiener die zelf nog opgevoed wordt, in staat om een eigen kind op te voeden???

Ik ben prima in staat om een kind op te voeden, en ik heb ook mijn ouders nog. We hebben het hele gesprek over seksuele voorlichting al gehad bij ons thuis, en ik vroeg toen: " wat als ik op bijvoorbeeld mijn 16e zwanger wordt, worden jullie dan boos?" Waarop zei zeiden: "We zullen natuurlijk wel even schrikken, maar we worden niet boos, en wat je in die situatie ook beslist, we zullen je helpen en er zoveel mogelijk voor je zijn." Dus hun volledige support heb ik al.

 

Onnodige quotes verwijderd

Wat denk je dat je grootouders ervan zouden vinden als jij op zestienjarige leeftijd met een baby aan komt zetten omdat zij het anders niet meer mee zouden maken. Ik kan niet voor hen spreken maar ik zou me schuldig voelen als mijn kleindochter haar leven opoffert zodat ik haar kindje nog zou kunnen zien.

Mijn nicht is op haar 15e zwanger geworden, en mijn opa en oma vonden het geweldig, ze zorgden voor haar dochtertje, en hielpen echt heel veel. Ze voelden zich niet schuldig, Sofia (mijn nicht) deed het om dezelfde redenen als ik het wil.

Jouw keuze, maar denk er goed over na en zorg dat je geen spijt krijgt van de beslissing die je neemt, welke dat ook mag zijn.

weetje wat mijn advies is? ga naar je ouders en zeg het gwn. ik ben iig open naar me oduers dat ik zoiets kan vertellen maar zeg het gwn. pap en mam binnenkort wil ik zwanger worden……. vraag om hun mening wat hun vinden? want je ouders zeggen nu we worden niet boos omdat ze denken dat het wss niet gebeurt. maar je weet niet als alles gebeurt wat ze dan vinden.

hopelijk heb je er wat aan :)

Reputatie 2
Badge +4

Ok, ik zit dus met een probleem. Ik ben 14, en ik heb al heel lang dromen over dat ik op mijn 16e zwanger wordt. Nou is het probleem dat ik dat helemaal niet erg zou vinden om zwanger te worden op mijn 16e. Ik zou zelfs ook overwegen om gewoon gepland zwanger te worden. Mede ook omdat mijn opa en oma waarschijnlijk niet oud worden, en ik wel wil dat ze mijn kinderen zien. Maar wat ik nou eigenlijk wil vragen, is het wel verstandig om op mijn 16e zwanger te worden? Ik heb nu nog geen vriendje, maar er zit wel iemand in mijn klas die ik leuk vind.

Hi! Ik denk zelf dat het niet zo verstandig is. Je kan beter wachten tot dat je wat ouder bent! 

Reputatie 6
Badge +12

Als je alles denkt te kunnen, denk dan zeker na of het ect verstandig is en je het echt wil.

als kind kan je geen kind opvoeden. die kinderen van tiener moeder zijn meestal niet half zo ontwikkeld als van volwassen ouders. 

Reputatie 6
Badge +3

Hey Marloesje52,

Het lijkt mij niet zo verstandig. Er kan van alles misgaan. En in het belang van het kind, je wil toch niet dat hij/zij een zwaar leven krijgt als alles niet goed uit blijkt te pakken? Het is waarschijnlijk niet fijn om te horen dat je droom niet her verstandigste is, maar het is het beste voor iedereen.

Groetjes iemand.

Reageer