Skip to main content

zwanger op 16de

• August 14, 2025
  • 3 reacties
  • 204 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Hoi hoi, hoe gaat ie?

K hoop goed met ied, k heb advies nodig en n eerlijke mening, k ben nu dus 13, en ben eventueel al klaar voor seks snappie? En zou okk al graag willen bekken. Nu is het zo dat ik later eigenlijk helemaal geen kinderen wilde, en nu nog steeds nuet eig, wnt voor mn gevoel is t zo als je dan jn de twintig bent wil je die verantwoordelijk heid niet of niet kunnen uitgaan met vrienden enzo, mr ergens wil ik ook wel kinderen. Nu kwam ik op 16 uit, is dat eig niet te vroeg? En hoe weet ik of de vader me wil blijven steunen? Mn vriendinnen vinden het allemmal raar en onzin. K heb even nieuwe blik nodig, vast bedankt

Liefss

3 reacties

NN15000
Forum|alt.badge.img+10
  • Vaste gast
  • August 14, 2025

16 is veel te vroeg  volgens mij is de beste leeftijd om aan kinderen te beginnen tussen de 23 en de 27 jaar zeggen ze 

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 14, 2025

Hoi ​@puckie,

Het is heel goed dat je hierover nadenkt en om advies vraagt, maar eerlijk gezegd: 16 jaar is veel te vroeg om kinderen te krijgen.

Kinderen krijgen is niet alleen een emotionele beslissing, maar ook een enorme praktische en financiële verantwoordelijkheid. Op die leeftijd zit je meestal nog op school, hebt geen stabiel inkomen, en je brein is nog volop in ontwikkeling. Daarbij is er geen garantie dat een vader op die leeftijd ook echt blijft steunen, hoe lief of serieus hij nu ook lijkt.

Ook over seks is het belangrijk om te weten dat je het pas moet doen als je er écht klaar voor bent, niet omdat je nieuwsgierig bent of anderen het doen, maar omdat je het zelf wil, met iemand die je vertrouwt, in een veilige en respectvolle relatie. Vergeet ook niet de wettelijke regels: in Nederland mag seks vanaf 16 jaar als beide personen dat willen en er geen sprake is van dwang of groot leeftijdsverschil.

Mijn advies: neem de tijd. Je hoeft nu nog helemaal niet te beslissen of je kinderen wil en al helemaal niet wanneer. Richt je eerst op jezelf, school, vrienden, en het ontdekken van wat jij belangrijk vindt in het leven. Kinderen krijgen kan altijd later nog en dan met veel meer zekerheid, stabiliteit en steun.

xx liefs Wolf 🐺

matpat13
Forum|alt.badge.img+3
  • Praat goed mee
  • August 15, 2025

Hey ​@puckie

Wat bedoel je met "ik kom op 16 uit"? 16 is een prima leeftijd voor seks maar voor kinderen is het veel te jong. Als je 16 bent ben je nog een kind! Stel je voor dat je met een baby rondloopt als je 17 bent. Ik zou zeggen 25-35. Er is ook een kans dat de vader je niet steunt als je zo jong zwanger bent.

Groetjes matpat 😁