Zal ik mijn vrienden verliezen?

  • 11 March 2018
  • 2 reacties
  • 108 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hoi,
Sinds vandaag, of eigenlijk net, zit ik een beetje te denken. Ik heb hele goede vrienden aan de andere kant van het land, sterker nog, de beste die ik ooit heb gehad. Ik vind het echt heel jammer dat ze zo ver weg wonen en daarom zien we elkaar alleen rond elke vakantie sinds begin dit jaar.
We hebben ook een groepsapp waar we elke dag (veel) in appen met zijn allen. Vandaag hebben we ook weer met elkaar afgesproken en het was echt super gezellig. Toen iedereen weer thuis was hebben we nog geapped en het onderwerp kwam op of we dit soort dingen later ook nog zouden doen. Daarmee bedoel ik, (vaker) met elkaar afspreken, en, nou ja, goede vrienden blijven.
Dit is waar ik mee zit. Een iemand wilt later in Amerika wonen, een iemand wilt een wereldreis maken en een iemand gaat het erg druk hebben met school en werk.
Dit is waar ik bang voor ben. Ze zijn de beste vrienden die ik ooit heb gehad en ik wil ze echt niet kwijtraken! Ik zie het al voor me dat we elkaar later vergeten en het contact gewoon verliezen, dat ze het te druk hebben met, zeg maar, hun eigen zaken, en dat we geen vrienden meer zijn.

Ik heb eigenlijk nog iets, ik weet niet of dit helemaal hierbij past, maar ik zet het er toch maar even bij.
Ik doe zelf vwo en eigenlijk hoeft dat van mij niet meer. Ik weet nog niet echt wat ik later wil doen, zeg maar als baan, en die vrienden eigenlijk wel en ik heb het gevoel als of ik achterloop ofzo? Eigenlijk kan mijn scholing mij niet meer zoveel schelen. Ik wil gewoon zo veel mogelijk bij deze vrienden zijn...

Mijn vraag is of jullie denken dat ik me zorgen zou moeten maken en hoe ik hierover nou zou moeten denken. Nu is er nog geen verlies van contact of zo iets, ik ben gewoon bang dat dat later gaat gebeuren.

Beer

2 reacties

Ik denk dat je vrij weinig kunt doen.
Jij kunt niet zomaar hen tegenhouden om hun wensen te voltooien en die reizen te maken.
Contact hoeft natuurlijk niet weg te vallen, maar als het dat zou doen, dan kun je altijd nog nieuwe vrienden maken.

Ik heb geen idee in welk leerjaar je zit, maar als je VWO doet dan heb je nog aardig wat tijd om na te denken over een baan e.d.
Daar hoef je je nog geen zorgen over te maken.
Hi Beer,

Echte vrienden zitten in je hart 🙂 en die raak je niet zomaar kwijt. Daar zou ik dus niet bang voor zijn.

Ook al zie je ze misschien niet elke dag, of zelfs niet elke maand of jaar, als je ze nodig hebt, zullen ze er voor je zijn. Misschien kun je elkaar een tijdje niet zien als ze in het buitenland wonen, werken, studeren of rondreizen. Via skype, whatsapp, telefoon etc. kun je wel contact houden. Eventueel kun je je eigen vakantie een keertje bij hen in de buurt plannen en voor een weekend ofzo afspreken of als dat kan bij hen logeren en wat langer blijven.

Zelf kennen mijn twin en ik al sinds ons 5e ofzo 2 Duitse broertjes en die kennen we van vakantie. Wij zijn nu 15 en zij 16 en 17. Jaren achter elkaar zagen we elkaar op vakantie en soms gingen we een weekend daar naar toe of kwamen ze bij ons. Het zijn echt goede vrienden. Als we ze nodig hebben, zijn ze er voor ons. Niet altijd dat we bij elkaar zijn, maar via skype of andere sm. Elke keer als we ze in het echt zien voelt het heel vertrouwd en alsof we elkaar gisteren nog gezien hebben. We weten wat we aan elkaar hebben :)

Voor wat betreft school, het is niet raar als je nog niet (precies) weet wat je later wilt gaat doen voor werk of studie. Je vraagt je af waarom je VWO zou doen als je toch niet weet wat je later wilt gaan doen.
Nou, ik zou zeggen, als je VWO kunt, waarom zou je het dan niet doen. Je kunt nu wel Havo gaan doen, maar als je strakjes toch naar een universiteit wilt, dan kan dat niet gelijk met Havo. Dus, alleen daarom zou ik VWO voorlopig proberen te doen.

Veel kinderen bij mij op school weten ook nog niet wat ze later willen gaan doen. Zelf ben ik er ook nog niet helemaal uit, maar ik weet bijna zeker dat ik wel ga studeren. Papa en mama zeggen ook altijd, dat als het een mogelijkheid is, dat je dat beter kunt doen. Of iig nu nog niet uitsluiten.

Vaak is het zo dat hoe beter je opgeleid bent, hoe beter je kansen op een goede baan.

Dat wil niet zeggen dat je met een andere opleiding geen goede toekomst kan hebben, zeker niet. Er zijn een heleboel vakmensen nodig, die bv. huizen kunnen bouwen, brood bakken, spullen repareren en mensen die andere mensen helpen, zoals bv. verpleegkundigen, maar ook winkelpersoneel en mensen die in magazijnen werken en er voor zorgen dat de spullen naar klanten worden gebracht bv. met vrachtwagens en veel meer dingen.

Voor een heleboel van die beroepen is het juist beter om een andere opleiding dan VWO te volgen. Daar zijn echte beroepsopleidingen voor, nadat je bv. VMBO of Havo hebt gedaan. Voor al die beroepen zijn mensen nodig, de één kan niet zonder de ander. Iedereen is belangrijk op zijn vlak.

Er zijn ook mensen die amper een opleiding gevolgd hebben en die toch een hele goede baan hebben. Sommigen beginnen een eigen bedrijf van niets tot iets heel groots.

Alles kan, maar ik zou nu doorgaan met wat je kunt. Je zou er later wel eens spijt van kunnen krijgen als je dat niet gedaan zou hebben.

Ik hoop dat je er iets mee kunt.

Groetjes,
M&M’s

Reageer