Skip to main content
Vraag

Vriendje met moslim ouders

• September 30, 2025
  • 1 reactie
  • 229 Bekeken

Hoihoi!

Ik ben van jongs af aan al opgevoed als moslim, maar over de jaren heen heb ik gemerkt dat het niks voor mij is. Mijn ouders daarentegen zijn niet per se heel streng qua hoofddoek dragen en zijn zelfs best feminist (tot hoeverre je het feminist kunt noemen). Eén probleem is dat ze wel erg streng zijn in relaties en vooral in het überhaupt geloven in Allah, en daar gaat het mis.

Ik heb nu al meer dan 6 maanden met mijn vriendje, hij weet alles van me, ik van hem. Elke keer als we samen zijn moet ik uitkijken of ik familieleden tegenkom (ik heb erg veel familie en kennis in het dorp waar ik woon). Ook moet ik telkens liegen tegen mijn ouders over waar en met wie ik ben. Mijn moeder is ook erg streng over hoe laat ik thuis kom, vandaag werd ze al boos omdat ik “elke dag laat uit school kom” (ik was om half 4 klaar en kwam rond kwart over 5 thuis).

ik vind het eigenlijk gewoon heel erg kut dat ik niks kan zeggen tegen mijn ouders. Ik vind de situatie waar ik momenteel in zit vreselijk, maar ik ben bang dat als ik m’n ouders vertel dat ik geen moslim ben en ook nog een vriendje heb dat ik geeneens de buitenwereld ga mogen zien. Ik wil gewoon normaal kunnen zijn met mijn vriendje, en hij wil dat ook.

Zit of zat iemand in een vergelijkbare situatie en hebben jullie tips voor mij?

1 reactie

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • October 1, 2025

ik snap dat dit heel moeilijk is voor jou 😕 je ouders geloven dingen en willen dat jij dat ook doet, maar jij voelt dat anders. en je hebt een vriendje en dat wil je gewoon normaal doen, maar je moet steeds opletten en smoesjes maken. dat voelt stom want je kan niet gewoon jezelf zijn.

ik denk dat je nu nog beter voorzichtig kan doen, want als je alles ineens vertelt kan het misschien heel streng worden thuis en dat wil je niet. het is niet gemeen dat je soms liegt, het is gewoon om jezelf te beschermen. jij doet niks slechts omdat jij gewoon gelukkig wil zijn.

misschien helpt het om beetje bij beetje vrijheid te pakken, zoals vaker met vriendinnen afspreken of langer wegblijven zonder dat het gek lijkt. en je vriend kan ook begrijpen dat jij voorzichtig moet zijn, zodat hij weet dat het niet is omdat jij hem niet leuk vindt.

later, als je ouder bent of meer vrijheid hebt, kan je makkelijker zelf kiezen wat je gelooft en hoe je met je vriendje omgaat. nu is het gewoon nog even moeilijk. maar je doet het goed en het is normaal dat je dit zwaar vindt. 💙

xx liefs Wolf 🐺