Vraag

vriendje haat zichzelf

  • 26 December 2021
  • 4 reacties
  • 78 Bekeken

Badge

Hoiii 

ik heb dus een vriendje en die haat zichzelf tenminste hij vind zichzelf stom en lelijk en saai en voelt zich niet goed

terwijl ja ik vind hem echt perfect ik heb het hem heel vaak gezegd en hij zegt de hele tijd dat t echt niet zo is

ik heb gevraagd waarom hij zich zo voelt en hij zegt dat hij t niet weet ik weet wel dat ie thuis soms Problemen heeft en hij zegt dat ik me geen zorgen hoef te maken mr ja toch maak ik me heel erg zorgen

Ik heb tegen hem gezegd dat ik hem altijd wil helpen maar ja ik weet niet hoe en ik ja hoop dat iemand hier op reageert want ja ik wil hem echt helpen 


4 reacties

Reputatie 6
Badge +7

Niet leuk en ik zou dit ook niet aantrekkelijk vinden.

In feite koopt hij de hele tijd bevestiging bij jou, en omdat dat lekker voelt, hoeft hij ook niks aan zijn negatieve gevoel te doen. Hij klaagt gewoon eventjes en jij begint hem op te hemelen. 

Leuk voor een keertje maar als dit normaal wordt, dan wordt jij een soort automaatje waar hij een kwartje in gooit voor bevrediging.  Hoe vaker je het zegt, hoe minder het betekent en hoe vaker (en meer) hij het nodig heeft. 

Nope, geen aantrekkelijke eigenschap.

Vertel hem hoe erg je hem waardeert, dat zal hem beter laten voelen! 

Badge

Hey, 

Ik heb vaak een goed idee van concepten in mijn hoofd, maar het aan iemand uitleggen kan moeilijk zijn. Ik zal mijn best doen, maar als je nog vragen hebt mag je die zeker stellen ;) 

 

Elke situatie is verschillend, maar volgens mij kan ik je wel verder helpen. Het zou inderdaad kunnen dat hij dat soort dingen zegt zodat hij bevestiging kan krijgen van jou, maar dit hoeft zo niet te zijn. Als hij het wel puur voor bevestiging doet, dan is er nog steeds een probleem waar iets aan gedaan moet worden. Ik zal er voor nu van uitgaan dat hij er zo echt over denkt en hij het niet voor de bevestiging doet. 

Wanneer je nog eens met hem praat en hij weer iets negatiefs over zichzelf zegt, probeer dan eens iets anders. In plaats van hem te zeggen dat je hem perfect vindt, vraag waarom hij zichzelf (bijvoorbeeld) saai vindt. Wanneer je zegt dat je hem perfect vindt, blijft hij waarschijnlijk dingen denken zoals “Hoe kan dat nu waar zijn, ze zegt het maar om me beter te laten voelen”. Als je dus eerst vraagt waarom het zo is, dan probeer je zijn situatie en gevoelens te begrijpen. Herhaal wat hij zegt. Stel dat hij iets als “Ik vind mezelf saai omdat ik geen interessante hobby heb”, dan kan je ongeveer antwoorden met “Ik snap dat het dan wel lijkt alsof je saai bent. Wat zijn volgens jou interessante hobby’s?” 

Blijf zo verder gaan en probeer zijn situatie te begrijpen en dat ook duidelijk te maken. Vanaf dat je denkt dat hij denkt/vindt dat je zijn situatie begrijpt kan je advies geven. Mensen gaan advies sneller aannemen wanneer ze denken dat je hun situatie begrijpt. Ik zou vooral proberen om zijn situatie te begrijpen, de oorzaken te vinden en dan proberen te bedenken hoe je die oorzaken zou kunnen aanpakken.


Ik hoop dat ik het goed genoeg heb uitgelegd, anders laat je het maar weten! Ik vind het trouwens geweldig dat je hem wilt helpen en hem niet gewoon achterlaat, je hebt een goed hart, wees er trots op ;)

Reputatie 4
Badge +3

Hoi,

Ik had ook een vriendje die dat soort dingen zei, ook tegen mijn beste vriendin. Doordat hij dat soort dingen zei voelde ik me ook minder blij. Hij zei dus dat hij een plastic bijl had en zich daar vaak mee sloeg als hij volgens hem iets verkeerds had gedaan. Hij zei ook dat zijn ouders niet van hem hielden, maar die waren heel lief. Ik zei tegen hem dat hij gewoon naar een psycholoog moet en dat ik hem niet kan helpen. En hij zei dan nee nee ik ben niet ziek en met jou praten is genoeg. Daardoor voelde ik me weer heel naar en was ik meer zijn psycholoog dan zijn vriendin. Dus ik heb het uitgemaakt en ik voel me veel beter en ik vind dat je eerst van jezelf moet houden voor je van anderen kunt houden. Hij had ook tegen mijn beste vriendin gezegd dat hij zelfmoordneigingen had als ik niet in de buurt was en 5 maanden nadat ik het heb uitgemaakt leeft hij nog steeds. 
Dus ik hoop voor jou dat jou vriendje wel kan veranderen, maar als je mijn verhaal herkent, maak het dan uit.

Reageer